HaberlerTarçının faydaları nelerdir? Tarçının zararı var mıdır?

Tarçının faydaları nelerdir? Tarçının zararı var mıdır?

Tarçın hem tatlılarda hem tuzlularda kullanabileceğimiz, çok lezzetli bir baharattır. Ancak lezzeti kadar sağlığa faydaları da tarçına mutfaklarımızda yer vermek için geçerli bir sebeptir. Peki 'her derde deva' denilen tarçının faydaları ve zararları nelerdir? Gelin yakından bakalım...

Tarçının faydaları nelerdir? Tarçının zararı var mıdır?

Tarçın Cinnamomum adı verilen ağaçların iç kabuklarından elde edilir. Antik Mısır'dan bu yana kullanılan tarçın, geçmişte nadir bulunan bir baharat olduğundan krallara layık bir hediye olarak görülmüştür.

Tarçına benzersiz kokusunu ve tadını veren şey yağıdır. Bu yağda sinnameldehit adı verilen bir madde bulunur. Tarçının sağlığa faydaları da çoğunlukla bu maddeden kaynaklanır.

Tarçının yararlarının başında, polifenol gibi güçlü antioksidanlarla dolu olması gelir. Hatta 26 baharatın antioksidan özelliklerinin kıyaslandığı bir araştırmada, tarçın sarımsak ve kekik gibi süper gıdaları bile geride bırakmıştır. Üstelik tarçın aynı zamanda güçlü bir antienflamatuardır.

 

 

Dünya genelinde erken ölümlerin en yaygın sebebii olan kalp hastalıklarının tarçın tüketimiyle azaldığı da görülmüştür. Tip 2 diyabet hastası bireylerde, her gün 1 gram tarçın tüketimi toplam kolesterol, LDL kolesterol ve trigliserit seviyelerinde gerileme sağlarken, HDL kolesterol seviyeleri sabit kalmıştır. Daha yakın zamanlı bir araştırmada günlük 120 miligram tarçın tüketimiyle bile bu sonuçların elde edilebildiği ortaya çıkmıştır. Aynı araştırmada katılımcıların HDL seviyeleri de düşmüştür. Hayvanlar üzerinde yapılan araştırmalarda ise tarçının kan basıncı seviyelerini aşağı çektiği gözlemlenmiştir.

Tarçının faydalarından bir diğeri de insüline hassasiyeti artırmasıdır. Bir başka deyişle tarçın insülin direncinin kırılmasında çok etkilidir. Dolayısıyla kan şekerinin düşürülmesine yardımcı olur. Bu da diyabete karşı savaşta çok önemli bir silah olduğu anlamına gelir. Araştırmalarda tarçının kan şekeri seviyelerini yüzde 10 ila 29 düşürdüğü görülmüştür. Bunun için günde 1 ila 6 gram (yarım ila 2 çay kaşığı) tarçın tüketmek yeterlidir.

 

 

Tarçının Alzheimer ve Parkinson gibi nörodejeneratif hastalıklar karşısında da yararlı etkileri olduğu bilinmektedir. Zira tarçındaki iki madde beyinde Alzheimer'ın işaretçisi olan tau adlı proteinin birikmesini önler. Parkinson konusunda da, tarçının nöronları koruduğu, nörotransmitter seviyelerini normalleştirdiği ve motor fonksiyonları iyileştirdiği anlaşılmıştır.

Dahası, hayvanlar üzerinde yapılan çok sayıda araştırmada tarçının belli kanser türlerinin önlenmesi ve tedavisinde de etkili olduğu görülmüştür.

Ancak bunca faydaları olan tarçının zararlarını da hatırlatmamız gerekir. Örneğin hamile kadınlar için tarçın zararlı bir baharattır zira erken doğuma ve kasılmaya yol açabilir.

Aşırı tüketilmesi halinde vücutta toksik madde birikimine yol açtığı, kan şekerini aşırı düşürerek başdönmesine neden olduğu ve belli kişilerde alerjik reaksiyonlara sebep olduğu da gözlemlenmiştir. Bu nedenle tarçını tüketirken miktarını doğru ayarlamk, aşırı tüketiminden kaçınmak gerekir.

 

 

 

 

 

 

 

KAYNAK:POSTA





SIRADAKİ HABER
}