Ege İhracatçı Birlikleri (EİB) tarafından düzenlenen, seminerde daha verimli bir fuar ve sonrasında daha fazla ihracat yapmanın ipuçları anlatıldı. Ege İhracatçı Birlikleri Genel Sekreteri İ. Cumhur İşbırakmaz, 'Fuarlarda Yapılması Gerekenler' ve 'Fuarlarda Yapılmaması Gerekenler' ana başlığı ile ihracatçılara sunum yaptı.
İş hayatının 6 yıldan fazlasında Ticaret Ataşesi olarak çalıştığını anlatan İşbırakmaz, 'Fuarlarda ilgiyi nasıl kendi üzerimize çekeriz bunun üzerine odaklanmalıyız. Rakiplerimiz; İtalyanlar, İspanyollar, Koreliler, Çinliler her yıl fuarlarda çıtayı biraz daha yukarı taşıyarak bizleri zorluyorlar. Bizim de arkasında hikayesi olan tanıtımlar yapmamız gerekiyor. Rakiplerimize göre stantlarımızda çok basit farklar oluşturarak, ürünlerimize dokunmayı, tattırmayı, koklamayı yani ürünü hissetmesini sağladığımızda ilgide muazzam artış oluyor. Özellikle gıda fuarlarında rakip ülke firmaları her yıl farklı fikirlerle tadım etkinlikleri yaparken, ülkemiz firmalarının stantlarında sadece ambalajlı-paketli ürünleri raflarında sergilemeleri yetersiz kalıyor' dedi.
Fuarlarda doğru stant dizaynının önemini de vurgulayan İşbırakmaz, Ege İhracatçı Birlikleri'nin Milli Katılım Organizasyonuna gerçekleştirdiği gıda fuarlarında yapılmış hatalı uygulamalarla ilgili örnekleri göstererek, 'Amerika'da düzenlenen bir gıda fuarında ambalaj etiketleri İngilizce olmayan ürünleri sergilemek doğru değil, Türkçe dilinde broşürlerin, posterlerin Amerika'da, Japonya'da, Almanya'da düzenlenen fuarlarda asılması yanlış' diye konuştu.

'Potansiyelimizin çok azını sergiliyoruz'
Atölye Grup Yönetim Kurulu Başkanı Mehmet Ulusoy ise Türk ihracatçılarının potansiyelinin çok yüksek olmasına karşın fuarlarda bunun çok azını sergileyebildiğine şahit olduklarını söyledi. 'Çok güzel ürünlerimiz var ama diğer ülkeler gibi sergilemiyoruz' diye konuşan Ulusoy, fuar öncesi, fuar sırasında ve fuar sonrası yapılması gerekenleri Egeli ihracatçılarla paylaştı. Türk firmalarının fuar öncesi hazırlıklarda çok eksiği olduğuna dikkati çeken Ulusoy, 'Stant tasarımı, içerik, renk, koku, ışık, ekip eğitimi çok önemli hususlar. Japonya'daki bir fuarda stant ekibiniz Japonca bilmeli, Japonca bilenlerle tanıtım yapmalısınız. Doğru ürün seçimi önemli. Gittiğiniz ülkenin kültürel değerlerini bilmeli ve ona göre hareket etmelisiniz' dedi.

'VR teknolojisiyle ürün deneyimi yaşatın'
İhracatçı firmalara, fuar sırasında daha fazla kişinin stantlarını ziyaret etmesi için örneklerle tüyolar veren Ulusoy şöyle konuştu: 'Tadım etkinlikleri yapabilirsiniz, Fuara katılan kişilerin kendilerini özel hissedecekleri etkinlikler yapabilirsiniz. Tanınmış bir çizer ile anlaşıp gelen ziyaretçilerin kendilerine özel şişe tasarlayabilirsiniz. Bugün dünya markaları sizi çekebilmek için kavanozlarına sizin adınızı yazıyor, isminizin baş harflerini yazıyor. Ürününüz ne ise onunla ilgili bir deneyim yaşatabilirsiniz. VR teknolojisi ile ürünün ilk halinden, tüketiciye ulaştığı haline kadar geçen süreci anlatan bir film hazırlayıp bunu standınızı ziyaret edenlere izletebilirsiniz ürün deneyimi çok değişik yöntemlerle olabilir.'

'Müşteri olsam, benden etkilenir miydim?'
Value Training Kurucu Ortağı Aydoğan Kaleli de fuarlara katılımın ciddi maliyetleri olduğunu firmaların bunun geri dönüşünü istediğini bunun için anahtar sorunun, 'Müşteri olsam, benden etkilenir miydim?' olduğunu bu soruya hayır cevabı verenlerin ciddi bir gelişim için doğru yola girdiğini kaydetti.
Günümüzde en değerli şeyin fikir olduğuna işaret eden Marka Strateji Uzmanı ve Pazarlama Danışmanı Meltem Çakır, ihracatçılara, ziyaretçilerin fuarda stantların önünden hızlıca geçerken ziyaretçiyi durduracak dikkat çekici özellikte stant dizayn etmeleri gerektiğinin altını çizdi. Çakır, 'İlham verici unsurlar yolda, sokakta, bir mağazanın vitrininde olabilir. Çevrenize bu gözle bakın. Farklılığı her yerde arayın. Hikayesi olan stantlar tasarlayın. 9 metrekare alanda harikalar oluşturabilirsiniz' dedi.

Fuarlarda ödüllü yarışmalara katılın
Fuarlarda sergilenecek ürünlerin, verilecek sloganların, yapılacak sunumların ihracat departmanları dışında konusunda uzman bir pazarlama departmanı tarafından hazırlanması gerektiği bilgisini paylaşan Chef Seasons Üst Düzey Yöneticisi Burak Hucuptan, fuarlarda ön hazırlık sürecinin çok önemli olduğunu, fuarlarda ödüllü yarışmalara katılarak fark oluşturulabileceğinin altını çizdi.

Egeli ihracatçılara fuarlarda fark oluşturmanın şifreleri