'Türkiye'de TÜBİTAK alanında en başarılı lise biziz' sözleriyle iddialı olduklarını belirten Okul Müdürü Mustafa Şahin, 'Okulumuz bir marka. Amacımız öğrencilerimize proje kavramının çok zor olmadığını göstermek' ifadelerine yer verdi.

Burcu DÜZGÜN ÇOBAN: Piri Reis Mesleki ve Teknik Anadolu Lisesi ne zaman kuruldu nasıl bir yapıya sahip?

Mustafa ŞAHİN: Okulumuz 2009-2010 eğitim öğretim yılında kuruldu. Bina olarak 50. Yıl Lisesinin mirasını taşıyoruz ama genç bir okuluz. Okulumuzda 72 öğretmenimiz, 910 örgün 140 açık lise öğrencimiz var. Pansiyon, spor, konferans salonu, stüdyo, laboratuvarlar da okulumuzda mevcut. 31 derslikli, Samsun'un en iyi deniz manzarasına sahip olan okulumuz, fiziki yapı olarak geniş bir alan üzerinde kurulu. Beş ana bölümde eğitim veriyoruz. Ayrıca bu yıl bakanlığımızın sınav sisteminde yaptığı değişiklikle Samsun'un, sınavla öğrenci alan okulu konumuna geldiğimizi de belirtmek isterim. Hem Samsun'dan hem de, pansiyonumuz olduğu için, kayıt bölgemiz dışından da öğrenci alabiliyoruz. İş dünyasının her alanına öğrenci verebilecek çapta bölümlerimiz var. İletişim ile ilgili bölümlerle öne çıkmış bir okuluz. Bilişim teknolojileri, muhasebe finansman ve lojistik alanında da bölümlerimiz mevcut.

Burcu DÜZGÜN ÇOBAN: Sınav ile öğrenci alacağınız bölüm hangisi?

Mustafa ŞAHİN: Bakanlığımız ulaştırma alnını uygun gördü. Diğer bölümlerimiz için sınavsız, öğrenci alıyoruz. Ayrıca, Ulaştırma Hizmetleri Bölümümüze de sınavsız öğrenci alımımız söz konusu.

Burcu DÜZGÜN ÇOBAN: Şeyma, okuduğun bölümü anlatır mısın bize, nasıl karar verdin bu bölümü seçmeye?

Şeyma YILDIRIM: Kamera, Televizyona yönelik ilgim dolayısıyla bu bölümü tercih ettim. 10. Sınıfta Radyo ve TV alanında temel dersleri alıyoruz 11. Sınıftaysa iki alan söz konusu: grafik- animasyon ve teknik yapım yayın. Öğrenciler bu iki alandan istediklerini seçebiliyor. Bu bölümde sektöre dair temel bilgileri edinmiş oluyoruz. Hedefimiz üniversite eğitimi almak. Diğer okullardaki arkadaşlarımız da üniversitede, radyo televizyon bölümlerini tercih etmek isteyecektir mutlaka ama ben, bizim bir adım önde olduğumuzu düşünüyorum.

Burcu DÜZGÜN ÇOBAN: Okulda akademik başarının arttırılması için nasıl çalışmalar yapılıyor?

Mustafa ŞAHİN: Bildiğiniz gibi yaptığımız projelerin ana çatısı, Milli Eğitim Müdürlüğümüz tarafından başlatılan Maarif Hareketi. Bunu bir şemsiye gibi düşünebiliriz. Biz de geçen yıl Maarif Hareketinde, aldığımız puanla 3. Sıradaydık. Yani, yapılan çalışmaları düzgünce yürüten okullar arasındayız. Okula kayıt için gelen velilerimizden ve sahadaki sohbetlerimizden gördük ki herkes çocuğunun üniversiteye gitmesini istiyor. Doğal olarak ailelerimiz de bu algı varken bizler de 'sadece mesleki eğitim verelim' diyemiyoruz. Onun için, kurulduğumuz günden beri üniversiteye en çok öğrenci yerleştiren okullardan biriyiz. Örneğin, geçen yıl okul birincimiz Kocaeli Üniversitesi Bilgisayar Mühendisliği Bölümüne yerleşti. Biz, mesleki eğitimi bırakmadan üniversite geleceği için de çalışıyoruz.

Burcu DÜZGÜN ÇOBAN: Hem mesleki eğitim hem de akademik çalışmalar bir arada. Bu bütünlük nasıl sağlanıyor?

Mustafa ŞAHİN: Öğrencilere destek kurslarımız söz konusu. Biz, bu kursları yaklaşık altı yıldır yürütüyoruz ve öğrencilerimizi üniversite sınavına hazırlıyoruz. Ayrıca tarama testleri, deneme sınavları da yapıyoruz. Bu çalışmalarımızın haricinde, seçmeli derslerimizi de kültür dersleri olarak seçtik. Bu konu da üniversite sınavında başarı için çok önemli. Meslek derslerinde eksik kalabilecek alanları öğrencilerimiz sahada tamamlıyor. Böylece bir bütün oluşturuyoruz. Oluşturduğumuz dengenin sonuçlarını da görüyoruz. Örneğin 2016-2017 eğitim öğretim yılında öğrencilerimizin 58'i lisans, 148'i ön lisans bölümlerine yerleşti. Yani mezun olan öğrencilerimizin neredeyse tamamı üniversitelere yerleşti. Başarı için öğrencilerin motive edilmesi gerekiyor. Eğer bu sağlanırsa sorun kalmıyor.

Burcu DÜZGÜN ÇOBAN: Şeyma, bir yandan mesleki eğitim bir yandan da akademik başarınız için çalışmalar söz konusu senin hedefinde ne var?

Şeyma YILDIRIM: Ben de eğitimime, kendi bölümüm üzerinden devam etmek istiyorum. Hedefim ilk olarak iyi bir üniversite eğitimi sonrasındaysa muhabir olmak istiyorum. Bunun için çalışıyorum.

Burcu DÜZGÜN ÇOBAN: Mesleki eğitim anlamında yapılan çalışmalar neler?

Mustafa ŞAHİN: Ne yazık ki öğrencilerimizin birçoğu ilk tercih olarak meslek lisesi düşünmüyor. Bu noktada bize büyük görev düşüyor. Öğrencinin, istemeden geldiği bu okulda kendini iyi hissetmesi için bizim çaba sarf etmemiz gerekiyor. Bunun için de biz, mesleki eğitimin sadece sınıf ortamında yapılmasını istemiyoruz. Öncelikle atölye, laboratuvar, stüdyo zenginliğini sağladık. Sahada ne varsa okulda onu oluşturduk. Bunu sağlamamızla birlikte çocuklarımızda okula ısınma, bölümüne aidiyet başladı. İnsan ait olduğu yerde mutlu ve üretkendir başarı da bunun arkasından gelir. Öğretmenlerimiz bu ortamlarda derslerini an güzel şekilde işliyor ancak bununla da kalmayıp sektörle el ele çalışmaları sürdürüyorlar. Ayrıca sektör gezilerinde dikkat ettiğimiz nokta, bunların derste işlenen konuya uygun öğretici geziler olması. Mesleki eğitim amacıyla imzalanan protokoller de söz konusu örneğin; Haber Medya, A Haber, OMÜ İletişim Fakültesi, SMMO ile çalışmalar yapıyoruz. Bu noktada muhasebe ve ulaştırma bölümü öğrencilerimizin ulusal ve uluslararası çapta yarışmalara katıldığını da ifade etmek isterim. 6 öğrencimiz bu yarışmalarda derece aldı.

Burcu DÜZGÜN ÇOBAN: Şeyma, staj döneminde neler yaşadın aldığın eğitim nasıl fayda sağladı?

Şeyma YILDIRIM: Stajda, mesleğin zorluklarını görme fırsatım oldu. Sahada moral bozukluğu da olabiliyor mutluluk da, her türlü duyguyu yaşatan bir alandan söz ediyoruz. Staj yaparken bazı şeylerin televizyonda izlediğim gibi olmadığını fark ettim. Benim için çok iyi bir tecrübe oldu.

Burcu DÜZGÜN ÇOBAN: Proje anlamında nasıl bir çalışma söz konusu?

Mustafa ŞAHİN: Bildiğiniz gibi ana başlığımız Maarif Hareketi. Bu başlık altında, özellikle üç alanda proje yapıyoruz. İlki yerel projeler dediğimiz Samsun özelinde gerçekleştirdiğimiz projeler, ikincisi Türkiye genelinde gerçekleşen TÜBİTAK projeleri ve ERASMUS yani AB projeleri. Bu üç alanda da çok güzel çalışmalarımız var.

Burcu DÜZGÜN ÇOBAN: Yerel projelerinizden söz edecek olursak, bu alanda neler yapılıyor?

Mustafa ŞAHİN: Sosyal sorumluluk projelerimiz söz konusu. Güncel gelişmeleri takip ederek yardımlarımızı yapıyoruz ve öğrencilerimizde sosyal sorumluluk bilinci oluşturmayı amaçlıyoruz. Bunun yanı sıra 'liseli Girişimciler' projemizden söz etmek isterim. Bu proje kapsamında öğrenciler, Samsun'un öne çıkmış genç girişimcileriyle bir araya geliyor, işletme ziyareti yapıyorlar. Ayrıca o girişimciler de okulumuza geliyor ve öğrencilerimizle sınıfta buluşuyor. Bir başka yerel projemiz de 'Takipteyiz'. Öğrenciler son sınıfa geldiğinde beceri eğitimi için işletmelere gidiyor ve üç gün işletmede iki gün okulda oluyorlar. Takdir edersiniz ki işletmeler okul gibi değil. Okulda daha farklı bir disiplin söz konusu. Bu da öğrencide bir sivilleşmeye ve bu da akademik düşüncelerde zayıflamaya neden olabiliyor. Biz bunu azaltmak için öğretmenlerimiz koordinesinde öğrencilerimizin akademik çalışmalarını kontrol ediyoruz. Ayrıca bu projemize velilerimiz de katkı sağlıyor. Güzel bir iletişim oluşturduk. Amacımız öğrencilerimizin başarısını arttırmak. Okuma alışkanlığını sürekli hale getirmek ve bunu görünür kılmak için 'Okumak Yaşamaktır' projemiz, devamsızlığı önlemek için de 'Okula Devam Hayata Devam' projemiz söz konusu. Ayrıca 'Şair Şiir Sanat' adlı bir projemiz var. Bu projede, insanlar tarafından kabul görmüş sevilen şairlerimizi tanıtıyoruz. Bunu, ilk olarak görsellerle yapıyoruz. Ay sonunda da projeyi yürüten öğrencilerimiz o ayın şairinin şiirlerini okuyup, videolar aracılığıyla bizi zenginleştiriyor. Bu şekilde değerlerimizi yaşatıyoruz.

Burcu DÜZGÜN ÇOBAN: TÜBİTAK projelerinin de çok önemli olduğunu biliyoruz. Okulunuz bu alanda ne aşamada?

Mustafa ŞAHİN: Okulumuz bu anlamda bir marka. Tarih alanında, Türkiye birincisi ve ikincisi, sosyoloji alanında Türkiye ikincisi olduk. Kamu ve özel dahil, Türkiye'de TÜBİTAK alanında en başarılı lise biziz. Bu kadar derecesi olan tek okul biziz. Amacımız öğrencilerimize proje kavramının çok zor olmadığını göstermek. Bu anlamda okulumuzun tüm öğretmenleri çok başarılı, kendilerine çok teşekkür ediyorum.

Burcu DÜZGÜN ÇOBAN: ERASMUS projeleriniz neler?

Mustafa ŞAHİN: Bu kapsamda yurtdışı gezilerimiz oldu. En son, dört ülkeyi kapsayan, 80 öğrenci 16 öğretmen ile bir çalışmamız oldu. İletişimin her bölümünden öğrenci taşıdık. Lojistik ve bilişim alanında da çok fazla projemiz oldu.

Burcu DÜZGÜN ÇOBAN: Meslek liseleri ile ilgili bir önyargı söz konusu Şeyma, sen bununla ilgili ne düşünüyorsun?

Şeyma YILDIRIM: Kesinlikle, önyargılı düşünülmemeli. Meslek liselerinin çok büyük kazanımları söz konusu ben meslek lisesinde eğitim alan biri olarak öğrencilere bu okulları tercih etmelerini öneriyorum.

Burcu DÜZGÜN ÇOBAN: Spor alanında nasıl bir tablo söz konusu?

Mustafa ŞAHİN: Okulumuz bu konuda çok başarılı. Seksen civarında lisanslı sporcumuz var. Sporun her alanında derecemiz var. Sadece turnuvalara katılmıyoruz. Okulumuz içerisinde de lig usulü turnuvalarımız var. Kısacası öğrencilerimizi, hayata her alanda hazırlıyoruz.

Röportaj: Burcu DÜZGÜN ÇOBAN

Fotoğraf: Pirsu DÜZGÜN