Samsun'da Milli Eğitim Müdürlüğü ve Maarif Hareketi kapsamında 'Okula Devamın ve Aidiyetin Arttırılması Çalıştayı' düzenlendi. OMÜ Ziraat Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Yusuf Demir başkanlığında yapılan çalıştayda devamsızlık nedenleri ve çözümleri masaya yatırıldı.
Okulu bırakma oranının Türkiye'de çok yüksek olduğunun altını çizen İl Milli Eğitim Müdürü Coşkun Esen, 'Bundan 2 ay önce yapmış olduğumuz yaklaşık bin 988 öğrencimize ulaştığımız bir anket çalışması neticesinde okullarımızda çok ciddi anlamda devamsızlık sorunu olduğunu, aidiyet probleminin olduğunu ve erken okul terklerinin ilimizde beklenenden yüksek olduğunu gördük. Bu bir problemdir. Türkiye genelinde yüzde 32 oranında okul terkimiz ve devamsızlık oranımız var. Bu ilkokullarda yüzde 14, ortaokul ve liselerde ise yüzde34-35'lerle gibi büyük rakamlarla karşı karşıyayız.

Biz, eğitim sisteminin içerisine giren öğrencilerimizin yüzde 32'sini maalesef kaybediyoruz. Ya okulu terk etmiş oluyorlar ya da devamsızlık konusunda sorun yaşıyoruz. Bu mutlaka halledilmesi gereken bir problemdir. Özellikle devamsızlık oranının yüzde 75 oranında 9. sınıflar düzeyinde yapıldığını gördük. Yani devamsızlığı en fazla 9. sınıf öğrencileri yapıyoruz. Bütün bu problemleri ortadan kaldırmak için bugün bir ortak akıl arayışına girdik. İnşallah çalıştayımız faydalı geçer' diye konuştu.

Samsun'daki öğrenci devamsızlıkları

Erkeklerin kız öğrencilerden daha fazla devamsızlık yaptığının altını çizen Samsun Rehberlik ve Araştırma Merkezi (RAM) Müdürü Ali Cengiz Ciğerci, 'Çalıştayın amacı okula devamın artırılması, okula devamın artırılması amacıyla yöntem ve tekniklerin ortaya çıkarılması, aidiyetin artırılması, kurum kültürünün oluşturulması, paydaşların farkındalığının artırılması, kurumlar arası işbirliğinin artırılmasıdır. İlimizde anaokulu, ilkokul, ortaokul ve lise olmak üzere bin 28 kurumda toplum 242 bin 530 öğrenci var. Geçmiş dönemlerde yapılan araştırmalarda ortaöğretimde sınıf tekrarı yapan öğrencilerin üçte ikisini erkekler (yüzde 66,5), üçte birini de kızlar (yüzde 33,5) oluşturmaktadır. Araştırmaya katılan öğrencilerin ebeveyn eğitim durumları incelendiğinde, ailelerinin eğitim düzeylerinin düşük olduğu sonucuna varılabilir. Öğrencilerin anne babalarının eğitim düzeylerinin ağırlıklı olarak ilköğretim kademesinde toplandığı görülmektedir. Yapılan literatür incelemelerinde devamsızlık iki tür olarak belirlenmiştir. Birincisi 'alışkanlık' haline gelen, ikincisi ise 'sürekli' hale gelen devamsızlıktır. Ohio yasalarına göre, alışkanlık haline gelen devamsızlık, öğrencinin beş ya da daha fazla gün okuldan kaçması, sürekli hale gelen devamsızlık ise yedi ya da daha fazla gün okuldan kaçma olarak tanımlanmıştır. Araştırma bulgularımızdan elde edilen veriler, ilimizde öğrencilerin devamsızlık durumunun daha çok yüzde 38.78 ile 6-10 gün, yüzde 11.75 ile 11-14 gün ve yüzde 27.46 ile 15 gün ve üzeri devamsızlık oranları ile genel devamsızlığın yüzde 83'ünü oluşturduğu görülebilmektedir. Bu noktada ilimizdeki öğrenci devamsızlıklarını 'sürekli' hale gelen devamsızlık şeklinde yorumlayabiliriz' diye konuştu.

Çalıştayda ayrıca açılış konuşmalarının ardından Ziraat Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Yusuf Demir, Ondokuz Mayıs Üniversitesi Tıp Fakültesi Halk Sağlığı Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Yıldız Pekşen, Ondokuz Mayıs Üniversitesi (OMÜ) Eğitim Fakültesi Psikolojik Danışmanlık ve Rehberlik Ana Bilim Dalı Öğretim Üyesi Prof. Dr. Kurtman Ersanlı kendi alanlarıyla ilgili konuşmalar gerçekleştirdiler.