Buna göre şirket geçtiğimiz aylarda test ettiği 'Fact-checker' uygulamasını hayata geçirdi. 3 Ağustos'ta uygulanmaya başlanılan özellik ile kullanıcıların sahte haberleri daha kolay farketmeleri ve aldatıcı içeriğe sahip haberlerin yayılımının önüne geçilmesi amaçlanıyor.

Sosyal ağ, bu özellik ile metinlerdeki bilgilerin doğruluğunu kontrol eden üçüncü partilerle anlaştı. Şirketin Haber Kaynağı'ndan sorumlu Ürün Müdürü Tessa Lyons, bu konuda söz sahibi olmak istemedikleri için böyle bir seçimde bulunduklarını belirtiyor. Şu anda sadece ABD, Almanya, Fransa ve Hollanda'da partnerlik anlaşması imzalandığı için, uygulama ilk olarak bu ülkelerde hayata geçti.

Aşağıdaki örnekte de olduğu gibi, kişinin haber kaynağına düşen haberin hemen altında, linki tıklamadan önce aynı konuyu ele alan kaynaklar tarafından doğrulandığını ya da doğrulanmadığını görmekteyiz. Bu sayede kullanıcılar Facebook'un partnerlerinin gözden geçirdiği ve sahte bulduğu içerikleri görerek, içeriği tıklama ya da tıklamama hakkını kendileri belirleyecek.

Facebook'un içeriği yanlış haberlere karşı savaşı 2014 yılına kadar uzanıyor aslında. Yine 2016 ABD seçimlerinde haberin doğruluğunu kontrol eden 'ihtilaflı' özelliğini yayına alarak seçimlere yönelik haber kirliliğinin önüne geçmeyi çalışmıştı. Buna göre sosyal ağ, Poynter Network anlaşarak sahte haberlerden dört adımda kurtulmayı amaçlamıştı.

Sıkı kurallar geliyor
Facebook'ta hayata geçirilen yeni uygulamada makaleler reklam almayacak. Öte yandan, öncesinde içeriğe başlık koyma, bağlantı tanımı yapma gibi özellikleri kullanabilen yayıncılar, artık içeriklerinde bu özellikleri kullanamayacaklar. Şirket bunun nedenini bazı yayın kuruluşlarının sahte içerik başlığı ve link düzenleyerek kullanıcıları aldatı davranışlarda bulunduğu için böyle bir kararı aldıklarını aktarıyor.

Bu arada belirtelim; Facebook bu kısıtlamaları tüm yayın kuruluşlarına uygulamayı planlamıyor. Güvenilir bulduğu yayın kuruluşları kendi içerik linklerine sahip olabilecekler ve Sayfa Yayınlama araçlarından önizlemedeki bağlantı linklerini yeniden düzenleyebilecekler. Ancak yayın kuruluşu kuralları ihlal ettiği durumda, Facebook'un bu ayrıcalığından men edilecek.

Facebook'un uzun zamandır yayıncılarla tatlı-sert bir ilişkisi var. Sayfada yayıncıların lehine bir takım yeni özellikler getirse de, oyunu kendi kurallarına göre oynadığı bir gerçek. Önümüzdeki günlerde kullanıcılar, yayıncılar ve Facebook üçgeninde rüzgar ne yöne esecek, hep birlikte göreceğiz.

Webrazzi