Samsun haber gazetesi
X Reklamı Kapat

Sağlıklı beslen, kanserden korun

Medicana International Samsun Hastanesi Beslenme ve Diyet Bölümünden Dyt. Demet Sayar, sağlıklı ve dengeli beslenerek kanserden korunmanın mümkün olduğunu söyledi

Sağlıklı beslen, kanserden korun

Medicana International Samsun Hastanesi Beslenme ve Diyet Bölümünden Dyt. Demet Sayar, sebze ve meyvelerde bulunan kimyasal bileşiklerin insan sağlığına olumlu etkilerini anlattı.

İKİ TEMEL FAKTÖR
Kanserin 200’den fazla türde bir hastalık grubu olduğunu, kontrolsüz çoğalan ve yayılan anormal hücreler şeklinde tanımlandığını belirterek, Kanserin görülme sıklığını iki temel faktör etkiler. Bunlar kalıtımsal faktörler ve çevresel faktörlerdir. Kalıtımsal faktörler, ailemizden aldığımız genetik mirastır ve değişmesi mümkün değildir. Çevresel faktörler ise, sigara içimi, sağlıksız beslenme, fiziksel aktivite yetersizliği, obezite gibi faktörlerdir dedi.

SİGARA İÇMEYİN  
Dyt. Sayar, kanserden yüzde 75-80 oranında korunmayı sağlayacak bazı maddeleri ise şöyle sıraladı: Günde en az 5 porsiyon çeşitli renkte meyve ve sebze tüketin. Sağlıklı kilonuzu sürdürebilmek için kalorisi düşük yiyecek ve içecekler tercih edin. İşlenmiş tahıl ürünleri yerine, tam tahıllı ürünleri tercih edin. Kırmızı et tüketimini sınırlandırın, işlenmiş et ürünleri (sucuk, salam, sosis, hazır köfte vs.) tüketmeyin. Sigara içmeyin. Haftada 5 gün en az 30 dakikalık orta derecede fiziksel aktivite yapın. Sağlıklı kilonuzu hayatınız boyunca sürdürün.

DOMATESİN GÜCÜ 
Medicana International Samsun Hastanesi Beslenme ve Diyet Bölümü nden Dyt. Demet Sayar, kansere karşı savaşta etkili olan bazı besinlerle ilgili şu bilgileri verdi: 
Antikanserojen aktivite gösteren karotenoidlerden biri olan likopen, domateste bulunan vitamin A benzeri bir bileşik olup prostat, meme ve akciğer gibi bazı kanser türlerinde kanser riskini azalttığı yönünde araştırmalar mevcuttur. Likopenin en iyi kaynağı domatesten yapılmış ürünlerdir. Likopen karpuz, greyfurt ve kayısı gibi kırmızı meyve ve sebzelerde de bulunur.
 
KAROTEN ZENGİNİ MANDALİNA 
Mandalinanın karaciğer hastalıkları, damar sertliği ve şeker hastalığı riskini azalttığı, mandalina suyu içen hepatit hastalarının ise karaciğer kanserine yakalanmadıkları tespit edildi.  Kolon kanseri ve prostat kanseri riskini azaltan brokoli, karnabahar, lahana ve brüksel lahanası, yüksek oranda C vitamini, beta-karoten, lif, kalsiyum, folik asit ve birçok fitokimyasal madde içerir. Sarımsak ise yüksek miktarda saponin, fosfor, potasyum, kükürt, çinko, orta miktarda selenyum, A ve C vitaminleri ile az miktarda da kalsiyum, magnezyum, sodyum, demir, manganez ve B kompleks vitaminlerini içerir. Ayrıca sarımsağın antibakteriyel olduğu bilinmektedir. Sarımsaktan en iyi şekilde faydalanmanın yolu, çiğ olarak doğrayıp tüketmektir.
 
ANTİOKSİDAN DEPOSU ÜZÜM 
Üzüm, içerdiği flavonoid bileşenlere bağlı olarak potansiyel antioksidan etkinlik gösterir.
Soya fasülyesi ise iğer bitkisel kaynaklı besinlere göre daha yüksek protein içermesinden dolayı, doymuş yağlardan zengin et ürünleri yerine tüketilmesi oldukça sağlıklı bir tercihtir. Soya sütü ve tofu da günlük beslenmede yer verilmesi gereken besinlerdir.
 
YEŞİL ÇAY MUCİZESİ 
Çaydaki antioksidan polifenolik bileşikler kanser ve kardiyovasküler hastalıklara karşı koruyucu etkisi olduğu bilinmektedir. Çayda bulunan temel antioksidan madde kateşindir. Bu bileşik, kanser hücrelerinin büyümesi için gerekli olan enzimi bloke ederek kanser hücrelerinin büyümesini önler. Bazı araştırmalar yeşil çayın prostat, mide ve yemek borusu kanser riskini azalttığını belgelemiştir.



EN ÇOK OKUNANLAR

Ceyhanda Narko-Terör uygulaması 7 kişi yakalandı

1 Ceyhan'da Narko-Terör uygulaması: 7 kişi yakalandı