Yönetim kimileri için sanat olsa da aslında çok ciddi bir bilim dalıdır. Tüm şirket batmaları incelendiğinde, en göze çarpan nedenlerden bir tanesinin de kötü yönetim tarzı olduğu görülmektedir.

Öyle ki her şey yerinde olmasına rağmen şirket kötü yönetildiği için batabilmektedir. Bazen kuşak farklılıklarından bazen finansman yetersizliğinden bazen ürünlerin satılmamasından kaynaklanmış olsa da aslında ortak başlık altında batışın nedeni kötü yönetimden kaynaklanmaktadır.

İyi yöneticinin sahip olması gereken birçok özellik olmasına rağmen bana göre üç temel özelliğe sahip olması gerekir. Birinci temel özellik iletişim becerisidir. Hangi kademede olursa olsun yönetici ilk olarak beraber çalıştığı insanlarla ikinci olarak üstleri ile üçüncü olarak kendi departmanı dışından kalan insanlar ile iletişim sağlayabilmiş olmasıdır. Bu benim departmanımdan değil veya bu kişi benim işime yaramaz şeklinde düşünüş tarzları, maalesef ki zararlı bir anlayıştır.

İkinci temel özellik ile vizyon sahibi olması gerekir. Yöneticiler en çok okuması gereken kişiler olmakla birlikte maalesef ki en az okuyan insan gruplarından birisi. Öyle ki kendi sektörlerine ait dergiler masaların üzerinde durmakta, konuklar geldiği zaman çay altlığı olarak kullanılmaktadır. Neden okumadıkları sorulduklarında ise alınan cevap zaman yok şeklinde olsa da kötü zaman yönetimleri yüzünden hakikaten asıl zaman ayırmaları gereken konulara zaman ayırmadıkları görülüyor. Yöneticilerin sadece sektörel yayınları okumakla yetinmemesi, iş dünyası ile çıkan kitapları ve dünya edebiyatı başta olmak üzere yerli edebiyat ürünlerini de mutlaka okuması gerekmektedir.

Üçüncü olarak sinirlerine hakim olması gerekir. Kapitalist sistem, hepimizi fazlası ile gergin hale getirdi. Özellikle reel sektörde çalışan yöneticilerin kendi işlerinin doğalarından kaynaklanan çok sayıda gerginlik nedeni söz konusudur. Buna rağmen bir yönetici sinirlerine hakim olmalı ve serin kanlılığı hiçbir zaman elden bırakmamalıdır. Ancak bu şekilde sağlıklı kararlar alabilir.

Yöneticiler bir ekiple beraber çalıştıklarını unutmaması gerekir. Unutmasınlar ki insanlar onlardan sadece kendilerine değer vermelerini veya başka bir deyişle onlara dokunmalarını istemektedir. Yanlarından geçerken içten bir günaydın, onlara aileleri hakkında sorular sorması, evlerinde hasta birisi varsa onun son durumunun ne olduğu gibi sorular sorarak yöneticiler beraber çalıştıkları insanlara değer verdiklerini hissettirmesi gerekir.

Departmanlı bir mağaza personeli eğitimi verirken, bir gün bir çalışan geldi ve bana 'hocam bugün evlilik yıldönümümüz ve bugün bana izin verir misiniz' diye soru sorduğunda 'sen eşinle beraber kaliteli zaman geçir ve eğlenmene bak' şeklinde cevap vermiştim. Eğitim başladıktan sonra işyeri sahibi ile ikili sohbetimiz esnasında ona 'bu akşam evlilik yıldönümü olan arkadaşa çiçek yolladınız mı?' diye sordum ve kendisinden 'hocam bunlar gereksiz işler' şeklinde yanıt aldım. Israr ettim ve sonunda çiçeği yollattım. Çiçek eve gittikten sonra çalışan işyeri sahibini aradı ve telefonda çok duygulu olduğu ve ağlamak üzere olduğu her halinden belli idi. 'Abi kendimi hiç bu kadar özel hissetmemiştim. Çok teşekkür ederim. Eşim de çok duygulandı' dedi. O ay o çalışan ayın elemanı oldu.

Google'ı Google yapan en önemli şey basit olmasıdır. Bazen basit ve düz düşünmek çok şeyi değiştirir.

Bir işletme, bilim adamının güzel bir sözü var. Sıradan şeyleri sıradan olmayan şekilde yaparsanız fark edilirsiniz diyor.

Yönetici akılcı hareket eder ama insanların gönüllerini fetheder ise işte o zaman şirketin ömrü uzun olur.