Son dönemlerde ailelerin çocukları ile ilgili yaşadığı en büyük problemlerden biri zaman kavramı. Genellikle anne babalar çocuklarının zamanı iyi kullanamadığından şikayet etmekte. '' Çocuklar yüzünden hiçbir yere yetişemiyoruz. Çocuğuma beş dakikan var çabuk ol diyorum ama asla bu zamana uymuyor. Evde çocuğumuza odasını toplaması için yarım saat veriyorum ancak bu zamanı bile değerlendiremiyor...'' gibi birçok şikayet ile karşılaşıyorum. Peki bu zaman kavramına bu çocuklar neden uyamıyor?

Zaman kavramı oldukça soyut bir kavramdır. Bu nedenle erken çocukluk dönemi olan 0-6 yaş arasındaki çocuklar, henüz soyut kavramlarla düşünebilme becerisine sahip olmadıklarından zaman kavramını yetişkinlerin algıladığı düzeyde anlayamazlar. Buna bağlı olarak bir çocuktan zaman kavramını algılamasını beklemek olanaksızdır. Erken çocukluk döneminde, çocuk için saatin iki ya da beş olmasının bir anlamı yoktur. Henüz sayı kavramı ile ilişkisi olmayan bir çocuk için durum daha da zordur. Zaman kavramını öğretmek için neler yapılabilir?

Zaman kavramını öğrenme, çocuğa bilinçli olarak ders niteliğinde öğretme yoluyla kazandırılabilir. Evin doğal akışıyla da bu öğrenme gerçekleştirilebilir. Örneğin, evde benzer saatlerde yemek yenilmesi, anne- babanın aynı saatlerde işten dönmesi gibi durumlarda aslında çocuğun zaman kavramı ile tanışmasını sağlar. Günün (sabah, öğle, akşam vb.), haftanın, yılın akışını bilmesi çocuğun sıralama becerisi kazanması için önemlidir. Dolayısıyla çocukların zaman kavramını öğrenmeleri aslında matematiksel kavramları öğrenmede önemli bir zemin oluşturmaktadır. Bir yetişkin tarafından kendisine 'giyinmen için beş dakika vaktin var' denilen çocuk için bu zaman diliminin çok da anlamı yoktur. Bunun yerine izlediği bir klibin ya da dinlemekten keyif aldığı bir parçanın süresi ile karşılaştırabilirsiniz. Çocuğa kazandırılan her öğretide olduğu gibi zaman kavramının öğretilmesinde de en etkili yöntem oyundur.

Erken yaşlarda başlanan zaman kavramının özümsenmesi süreci, çok önemlidir. Zamanı yönetmeye karşı kazanılan farkındalık, bireyin yetişkinlik döneminde zamanı doğru yönetmesinde de etkili olur.