Alemlere rahmet Efendimiz(sav)'in doğumuna bir gün kala ve geçen haftadan beri O'nu anlatmaya ve anlamaya çalışıyoruz. Adı 'barış' olan bir dinin mensupları olarak en büyük anarşiyi ve katliamları biz yaşıyoruz. İşte O'nu anlamadık, anlayamıyoruz. Sıkıntılarımızın kaynağında bu anlamamazlığımız gelmektedir. O'nu anlamak demek sünnetini anlamak demektir.

Peygamber (S.A.V)'in günlük yaşamında takip ettiği yol ve usul anlamına gelen sünnet sözcüğü sözlükte: 'yol, adet ve davranış' kelimelerinin yerine kullanılır.

İslam hukukunun ana kaynaklarından olan sünnet, delil olarak ikinci sırayı alır. Sünnetin ikinci delil (kaynak) olduğunu gerek Kur'an-ı Kerim (Nisa-80) ve gerekse Peygamberimiz (S.A.V)'in hadislerinden öğreniyoruz. Dünkü yazımızda konuyla ilgili ayetleri ' TABİ OLMA' başlığı altında vermiştik.

Konuyla ilgili Ebu Davud kaynaklı bir hadis-i şerifte Peygamberimiz (S.A.V) şöyle buyurdu: 'Şunu kesin olarak kabul ediniz ki; bana Kur'an-ı Kerim ve O'nun bir benzeri daha verilmiştir. Karnı doymuş bir durumda rahat koltuğunda oturarak şu Kur'an'a yapışınız, O'nda helal olarak ne bulursanız, helal kabul ediniz. Neyi de haram bulursanız onu haram biliniz şeklinde konuşacak bazı şahıslar gelmek üzeredir. Muhakkak ki Allah Resulü'nün haram ettiği şey Allah'ın haram ettiği şey gibidir' (Sünen c/4s.200)

Sünnetin, İslam hukukunun ikinci delili olduğu hakkında Ashab'tan da sahih haberler vardır.

Örneğin; Muaz hadisi buna bir delildir.

Bilindiği gibi Efendimiz (S.A.V), Muaz 'a(ra) , '(Hükmederken) eğer Allah'ın kitabında bulamazsan' sorusunu sorduğunda O şu cevabı vermişti: 'Resullulah'ın sünnetiyle(hükmederim)' demişti.

Sevgililer sevgilisi Muaz'ın bu cevabından çok memnun kalmışlar ve Allah' şükretmişlerdi.

Benzer uygulamalar, dört halife ve daha sonra gelen mezhep imamları döneminde de yapılmıştır.

Kur'an-ı Kerim'in sünnetsiz anlaşılması ve uygulanması imkansızdır.

Sünnet bazen Kur'an-ı Kerim'deki ayetleri teyit eder, bazen açıklar ve bazen de olmayan hükmü koyar. Örneğin; 'namaz kılın' emri vardır ama nasıl kılınacağını sünnet açıklar.

'Zekat verin' emri var ama hangi mallardan ne oranda verileceğini sünnet açıklar. Deniz avı yapmak helal kılındı ama denizde ölmüş balığın hükmünü sünnet açıklamıştır. Kur'an-ı Kerim'de nikah helal kılındı ama derinlemesine hükümlerini sünnet açıklamıştır. Evlatların mirastan hisseleri açıklandı ama baba katili evladın mirasın mahrum edilmesi sünnetle belirlendi.

Hüküm bağlamında sünnetin İslamdaki yaygınlığını ve önemini daha sonraki yazımızda açıklama umuduyla salat ve selam O'nun üzerine olması duasıyla.