Kelimeler insan hayatının önemli ve ayrılmaz bir parçası. İnsanlar içerisinde bulundukları ruh halini, duygu ve düşüncelerini ifade etmek için kelimeleri kullanır. Mark Twain'e göre 'Doğru kelime en önemli araçtır. Yoğun bir doğruluğa sahip o kelimelerle karşılaştığımızda ortaya çıkan sonuç hem fiziksel hem de ruhsal olur, elektrik gibi de anidir.'

Siyasi liderler, şirketlerin genel müdürleri, CEO'lar kendilerini takip eden kitleleri kullandıkları kelimeler ile ikna etmiş ve peşlerinden sürüklemiştir. Onların kullandıkları kelimeler ise kitleler harekete geçmiştir. Bu yüzden kelime dağarcığımızın iyi olması ve kelimeleri nasıl kullandığımız önemlidir.

Kelime dağarcığımızın iyi olması duygularımızı ifade etmekte başkalarına karşı üstünlük sağlar. Benzer şekilde betimleme gücümüzün de artmasına aracı olur. Bir satış esnasından ürünün tanıtılması aşamasında olduğunuzu düşünelim. Kelime dağarcığı fakir olan kişi sadece ürünün özelliklerini ezberler veya ürün anlatımı kısır kalır. Kelime dağarcığı yüksek olan kişi ürünü anlatırken metaforlar kullanır veya okuduğu romandan veya bir yazıdan esinlenerek ürünün tanıtımını daha güzel yapar ve ürünün sağladığı faydayı da karşısındaki kişiye daha güzel anlatır. Şöyle düşünün kelime hazinesi fakir olan kişinin yapacağı resim siyah beyaz ya da renklendirme açısından fakir olur. Kelime hazinesi zengin olan kişinin yapacağı resimde renkler, renklerin kullanımı çok zengin olacaktır. Ortaya harikulade bir resim çıkar.

Peki bir tek kelime değiştirdiğiniz zaman acaba yaklaşımda bir farklılaşma olabilir mi? Kesinlikle evet.

ABD'de büyük bir kamyon şirketi olan PIE'de şirket yöneticileri yanlış sevkiyat sorunları olduğunu ve yanlış sevkiyat oranının %60 olduğunu tespit etmişler. Şirket bu yanlış sevkiyat dolayısı ile yıllık 250.000 dolardan fazla zarar ettiğini hesaplamış. Üretim sistemlerinde dünyanın en önemli uzmanlarından birisi olan Deming'ten bu zararın düzeltilmesi için bir çalışma yapılması istenmiş. Deming yaptığı çalışma sonucunda yanlış sevkiyatın nedeninin %56'sının şirketin kendi çalışanlarının konteynerleri yanlış tanımladığı sonucunu tespit etmiş. Deming'in şirket yöneticilerine tavsiyesi ise çalışanlarını kamyoncu ya da işçi şeklinde tanımlamak yerine zanaatkar olarak tanımlaması olmuş. Şirket yöneticileri ilk başta bu tavsiyeye pek anlam verememişler. Ancak 30 gün gibi kısa bir süre geçtikten sonra yanlış sevkiyat oranı %!0'un altına inmiş. Bunun nedeni ise tahmin edebileceğiniz gibi insanların kendilerini zanaatkar olarak duyması sonucunda işlerine duydukları saygının ve özenin artması olmuş.

Bu durum bize ister bireysel yaşamımızda isterse kurumsal yaşantıda kullanılan kelimelerin insanların gerçekleri algılama şeklini nasıl değiştireceğini gözler önüne sermiş olmasıdır.

'Kelimelerin gücünü bilmeden insanı anlamak imkansızdır' Konfüçyüs