YAZARLAR

DİĞER YAZILARI

Yavuz BAYRAM

Fizik Ötesi Şiddet!..

 

 Biraşırılıkanlamı da içeren şiddet, genel olarakkaba kuvvet kullanmakanlamıyla tanımlanmaktadır. Şiddet, herhangi bir sorunu uzlaşma ve anlaşma yollarını arayarak çözmek yerine, kabalık ve zorbalıkla halletmeye kalkışmaktır.

Ne yazık ki uzun zamandır toplumsal gündemimizde şiddetle ilgili haberler önemli bir yer edinmektedir. Söz konusu haberlerde şiddete uğrayanlar arasında sıklıkla çocukları, kadınları, yaşlıları, erkekleri, hayvanları görüyoruz. Şüphesiz birazcık vicdan sahibi olan herkesin canı yanıyor. Sıklıkla“Bu ne zalimlik? Bu ne vicdansızlık?”ve benzeri ifadelerle tepki gösteriyoruz. Dost meclislerinden tv programlarına kadar hemen her yerde şiddeti tartışıyor ve kınıyoruz.

Lâkin bunu da yanlış yapıyoruz. Zira şiddeti bütünüyle reddetmek yerine onu sınıflandırıp ayrım yapıyoruz. Sanki şiddetin iyisi kötüsü olurmuş gibi davranıyoruz. Kadına şiddeti tartışırken sanki erkeğe şiddet normalmiş gibi davranıyoruz. Çocuklara şiddeti tartışırken yetişkinlere şiddeti küçümsemiş oluyoruz. Hayvanlara şiddeti tartışırken de insana şiddeti unutuyoruz.

Tabii ki doğrusu, şiddeti; yani karşısındakini kabalık ve zorbalıkla yola getirme tercihini bütünüyle reddetmektir. Kadın erkek demeden, çocuk büyük demeden, insan hayvan demeden. Ön yargısız, ön koşulsuz ve ayırım yapmaksızın. Çünkü şiddeti tercih edenler de ayırım yapmıyor.

Şüphesiz savunmasız bir kadının şiddete maruz kalması, vicdanlarımızı denk kuvvetler arasındaki bir kavgadan daha fazla incitiyor. Bir çocuğun kabalıkla ve zorbalıkla muhatap olmasına asla sessiz kalamıyoruz. Aynı şekilde masum bir hayvanın şiddete uğraması da canımızı daha çok yakıyor. Doğrusu da budur, böyle olmalıdır.

Ne var ki yeri geldiğinde bir kadının bebeğini çöpe atması, ormanlık bir arazide terk etmesi, aç ve susuz bırakması; çocuğunu sevgilisine öldürtmesi, bizzat kendisinin öldürmesi, çocuğuna işkence etmesi de bu toplumda hiç istemediğimiz oranda karşılaştığımız ve vicdanlarımızı onarılamaz biçimde yaralayan şiddet örnekleridir.

Diğer taraftan psikolojik şiddet, (post)modern çağın daha büyük ve daha tehlikeli bir salgınıdır. Çünkü ispatı, fiziksel şiddet kadar kolay değildir. Oysa etkisi ve sonuçları; fiziksel şiddet kadar, kimi zaman ondan daha fazla, korkunç ve kalıcı olabilmektedir. Üstelik psikolojik şiddette çok daha fazla argüman söz konusudur. Psikolojik zorbalar, akıllarına ne geçirirseler, en can alıcı ve can yakıcı biçimde kullanmaktan çekinmezler. Dahası psikolojik şiddet uygulamak için bedensel güce veya bir silaha ihtiyaç olmadığından, zorba ve kaba potansiyeli sayısal anlamda da çok daha yüksektir. Ayrıca küçüğünden büyüğüne, kadınından erkeğine kadar herkes tarafından uygulanması mümkündür.

Şiddetin farklı bir boyutu da ekonomik veya parasaldır. Elinde ekonomik fırsat ve imkân bulunduranların zorbalık potansiyellerinin bulunduğu unutulmamalıdır. Amerika’nın güncel uygulamaları, ekonomik zorbalığın devlet eliyle de yapılabileceğinin en somut örneğidir. Üstelik bir kişiyi, üç beş kişiyi değil milyonlarca insanı açlığa, sefâlete ve ölüme mahkûm eden bir şiddet. İsrail’in fiziksel şiddetini finanse eden gücün de aynı zorbalığa sahip olması, elbette rastlantı değildir.

Benzer biçimde reklam dünyasında yaşanan aldatmalar ve algısal dayatmalar da ekonomik şiddet bağlamında değerlendirilmelidir. Döviz artışını anında fırsatçılığa dönüştürüp düşüşünde kılını kıpırdatmayanlar da ekonomik şiddetin zorba aktörleridirler.

Şiddetin asıl kaynağı; eşine arabası kadar değer vermeyen erkekler, kocasını tek taş yüzüğü kadar önemsemeyen kadınlar, arkadaşlarını ve anne babalarını cep telefonları ve/ya sosyal medya ortamları kadar sev(e)meyen çocuklar, hayvanları da Allah’ın yarattığını hesap edemeyen merhametsizlerdir. Bu bağlamda eğitim-öğretim camiamız kadar, toplumsal paydaşlarımız ve medyamız da sorumludur. Çünkü duyarsız, sadakatsiz, ahlaksız, vefâsız; hâsılı değer yoksunu, kaba ve zorba tipleri rol model olarak toplumun önüne koymak, şiddeti beslemenin en kestirme yoludur.

Şiddete en büyük destek; mağdurlar arasında ayırım yapmak ve tepkisiz kalmaktır. Ayrıca zorbalık yapanla zorbalığa direneni aynı kefeye koymak da sonuçları itibarıyla şiddete destek demektir. Bir zâlime karşı kendini savunanın hak ve hukukları hassasiyetle korunmalıdır. Çocuklara veya yetişkinlere, kadınlara veya erkeklere, insanlara veya hayvanlara saldıran insanların veya hayvanların caydırıcı biçimde cezalandırılması adalettir ve şarttır. Bu arada mevcut yasalarımızın yetersiz olduğu da bir gerçektir.

 

Şiddetle mücadeleye Allah’ınRahmânveRahîmolmasının hikmeti anlaşılarak ve anlatılarak başlanmalıdır. Aynı şekilde“Merhamet etmeyene merhamet olunmaz.”anlayışının yerleştirilmesine ihtiyaç vardır. Unutmamak gerekir ki en küçük hatalar karşısında bile en ağır karşılıkları verenler de bir gün af ve merhamet dilenmek zorunda kalabileceklerdir. Zira şairin dediği gibi“Sebeb-i rahmetimizdir sebeb-i rahmetimiz.”Kısacası merhametli olanın merhamete hakkı olur. Eninde sonunda Allah’ın merhametine muhtaç olacakların kendi muhataplarına merhamet göstermemeleri, sadece vicdansızlık değil aynı zamanda akılsızlık, bencillik ve düşüncesizliktir.

 

Zâlim de olmayalım, inşallah, mazlûm da olmayalım…

Hangi Öğretmen?Hangi Öğretmen?Fizik Ötesi Şiddet!..2023 Eğitim Vizyonu ŞifreleriVicdânî Bir Ölçü Olarak SadâkatYazarın Tüm Yazıları
Yazarlar
Osman KARA
BİZİM GÜNAHIMIZ NE?
Osman KARA
Erdem EROL
BİR FOTOĞRAF
Erdem EROL
Mustafa GENÇ
TEMEL'İN,  "PİZUM EZANI" VE POLİTİKACILAR!
Mustafa GENÇ
Prof. Dr. Yücel TANYERİ
ANALİZ
Prof Dr Yücel TANYERİ
Metin ATLI
HEDEF SÜPER LİG
Metin ATLI
Selamet ATLI
KARARLAR ve HAMLELER KADERİMİZİ BELİRLER...
Selamet ATLI
Burhan UYAN
AVRUPA KONSEYİ’NDE YAPAY ZEKANIN YARGI SİSTEMİNE DAHİL OLMASINA DAİR İLK SÖZLEŞME ONAYLANDI
Burhan UYAN
Şakir DEMİRCİ
ATAKUM'DA BAHARI BEKLERKEN YAZ GELİP GEÇMESİN
Şakir DEMİRCİ
Mehmet ÖZ
FIRAT'IN DOĞUSU
Mehmet ÖZ
Doç. Dr. Yetkin BULUT
GELENEKSEL Mİ?  DİJİTAL Mİ ?
Doç Dr Yetkin BULUT
Alpaslan ÇEPNİ
RAYDAN ÇIKMIŞ MAKYEVELİZM
Alpaslan ÇEPNİ
İbrahim TELLİOĞLU
SAMSUN’UN KÜLTÜREL SİMGELERİ
İbrahim TELLİOĞLU
Salim YILDIZ
Biz kaçtık onlar kovaladı
Salim YILDIZ
Selçuk KAYA
Uyduruk penaltılar
Selçuk KAYA
Ender GÜR
HAKEM KARARIYLA
Ender GÜR
Kürşad GÜNDOĞDU
YOLLARIN SONU
Kürşad GÜNDOĞDU
Ahmet HAYVALI
VERGİ VE HARÇLAR ZAMLANIYOR…
Ahmet HAYVALI
Kadir GÜRKAN
Yapay Zeka
Kadir GÜRKAN
Ayhan HAMLI
ÖCALAN'A SAYIN DİYENLER ŞEHİTLERİMİZİN KEMİKLERİNİ SIZLATIYOR...
Ayhan HAMLI
Akın ÜNER
SAMSUNSPOR'UN ŞEREF'İ (II)
Akın ÜNER
Ömer PAMUK
ANLAMAYA ÇALIŞMAK...
Ömer PAMUK
Fulya ZORLU
Başarının Anahtarı
Fulya ZORLU
Cesur CEYLAN
ÇOCUĞUNUZDAN YENİ BİR "BİLDİRİM" VAR
Cesur CEYLAN
Gül TURAN
TC TİCARET BAKANLIĞI VE HAYTAP İŞBİRLİĞİ  
Gül TURAN
Ersin ERGE
ŞİİR HAS İNSANDIR
Ersin ERGE
Ergin KAHVECİ
NEDEN?
Ergin KAHVECİ
Nami Cem İYİGÜN
YENİLENEBİLİR ENERJİLER
Nami Cem İYİGÜN
M. Halistin KUKUL
İSA YUSUF ALPTEKİN ve DOĞU TÜRKİSTAN DÂVÂSI
M Halistin KUKUL
Hasan Cem KESKİN
BAŞARIYA YOLCULUK
Hasan Cem KESKİN
Birol BİRCAN
SAMKON'a sorular.
Birol BİRCAN
Hikmet KURADA
Yazdıklarının Tersini Söyleyen Fesli Kadir
Hikmet KURADA
Dr. E. Kurmay İbrahim YILDIRIM
SARIKAMIŞ'TA RUSLARA DEĞİL KIŞA YENİLDİK
Dr E Kurmay İbrahim YILDIRIM
Embiya SANCAK
SAMSUNUM'DA SORUN YARATMADAN İYİ İŞLER YAPILSIN (II) GENE KONUMUZ GÜLSAN
Embiya SANCAK
Kenan ERZURUMLU
Eski dostlara serzenişimdir!
Kenan ERZURUMLU
Tevfik DEMİR
ALKIŞLAR LİDERE
Tevfik DEMİR
İlker Mutlu
Ne günler, ne haftalar...
İlker Mutlu
Kenan ÖZTÜRK
Ayvacık'ta Doğa Evleri
Kenan ÖZTÜRK
Erdal AĞAR
İnsan Beyninden Yapay Zekâya II
Erdal AĞAR
Ceyhun DONBAY
Futbolda itici güç: Tribün
Ceyhun DONBAY
Naci ALTUNCU
SAMSUN'DA KADININ ADI YOK !!!
Naci ALTUNCU
Turgay SAAT
YALNIZ KALMAYA MAHKUMUZ
Turgay SAAT
Cevdet YILMAZ
SAMSUN SEMT PAZARLARI
Cevdet YILMAZ
Mustafa ÖZBALCI
60. Ölüm Yıldönümünde YAHYA KEMAL BEYATLI
Mustafa ÖZBALCI
Şenol Yücedağ
EKONOMİK GERİ DÖNÜŞÜM 3
Şenol Yücedağ
Yavuz BAYRAM
Hangi Öğretmen?
Yavuz BAYRAM
Bahadır BAŞ
ARABULUCULUK, MALİ MÜŞAVİRLER OLMADAN BAŞARILI BİR ŞEKİLDE HAYATA GEÇEMEZ...
Bahadır BAŞ
Kenan KAYIKÇI
Sporda Altyapı Sorunları
Kenan KAYIKÇI
Kerem GÜREL
Meşhuriyet Çağının Kayan Yıldızları
Kerem GÜREL