Siyasi partileri işletme...

Adayları ürün...

Seçmeni müşteri gibi görelim...

Adayın belirlenmesi ise pazarlamadır...

31 Mart'ı da satın alma kararının verildiği gün...

O güne kadar olan zamanı da satış süreci olarak düşünün...

***

Siyasi partileri yönetenlerin ürünlerini (adaylarını) piyasaya sürmeden yani satışa çıkarmadan önce onlarla ilgili önemli 7 aşamayı gözden geçirmesi gerekiyor...

1) Ürün...

Adayınızın eğitimi, geçmişi, insani özellikleri, yeterlilikleri, konuşma becerisi, görüntüsü, iletişim donanımları yeterli mi, defosu var mı?

2) Fiyatı...

Adayınızın toplum nezdinde bir karşılığı var mı? Müşteriler (Seçmenler) "bu aday başkan olmayı hak ediyor, oyumuzun karşılığı eder" diyor mu?

3) Dağıtımı...

Adayın çevresinde ya da teşkilatta, onu oy vermesi muhtemel seçmene ulaştırabilecek seveni, fanı var mı?

4) Tutundurması...

Diğer adaylarla kıyaslandığında, partisel üstünlük dışında kişisel özellikleriyle öne çıkıyor mu, tanınıyor, biliniyor ve seviliyor mu?

5) İnsanla geçmişi...

Onun 25'inci saatinde, yani oluşturduğu algıyla, yaşanmışlıklarla ona referans olacak, adayı onun bulunmadığı ortamlarda gerçek hikayelerle tavsiye edecek bir topluluğu veya yaşanmışlığı var mı?

6) Fiziksel olanaklar...

Seçim sürecini, birilerine muhtaç kalıp, diyetini kentin ortak mallarından karşılamayacak fiziksel imkanları ve bunu 'hizmet' için harcayabilecek inancı var mı?

7) Süreç...

Partinin değerlerini, hizmetlerini, bireylerini içselleştirmiş; bunları topluma aktarabilecek ve yönetecek bir yapısı var mı?

Elbette bu aşamalara eklemeler yapılabilir...

***

Sonra adayı (ürünü) piyasaya sürdükten sonra satış süreci başlıyor...

A plus müşteriler...

Yani oyu sizin partiden başkasına gitmeyenlerin oyunu alması yeterli olur mu?

Onları toplayabilecek mi, yoksa ürkütecek, küskünlüklere neden olacak mı?

Ya da A kategoridekileri...

Geçmişte sizin partinize oy vermiş ama yeniden verip vermemekte kararsız...

En azından yerel seçimler için aklı karışmış olanları etkileyebilecek mi?

B grubu yani sizin partinin de içinde yer aldığı düşünce grubuna yakın olan seçmeni ikna edebilecek mi?

C grubu yani sizin partinizin ya da benzer partilerin hiç birisine oy vermemiş seçmen üzerinde en azından olumlu etki bırakabilecek mi?

***

Yani...

Doğru cevaplar...

Doğru aday...

Doğru strateji ve taktikleri de beraberinde getirir...

Bir de buna doğru çalışma eklenirse...

Sonuç zaferdir...

Ürününüz sıradan ise...

Kazanırken bile kaybedebilirsiniz!

Siyaset bu tür mağlubiyetlerle doludur!