YAZARLAR

DİĞER YAZILARI

Yavuz BAYRAM

Sanat(çın)ın İhaneti

Eğitim, her toplumun öncelikli ilgi alanıdır. Bizde de hep öyle olmuştur. Osmanlı’nın yükselişi gibi gerilemesi ve yıkılması da eğitimle ilişkilendirilmiştir. Aynı şekilde Türkiye Cumhuriyeti’nin istikbâli de eğitim alanındaki başarılara bağlanmıştır. Bu sebeple hem Osmanlı hem Cumhuriyet döneminde eğitim eksenli gayretler dikkat çeker. Tarihimiz, sonuç alınmış veya alınamamış eğitim hamleleriyle ve seferberlikleriyle doludur.

Bugün de böyledir. Son yılların en çok tartışılan konularından biri eğitimdir. Bütçeden eğitime ayrılan pay, hep ilk sıra(lar)da olmuştur. Eskiden kimi velilerin çocuklarını okula göndermeleri noktasında ikna edilmeleri gerekiyordu. Şimdi öyle bir sorun yok. Herkes çocuğunun okumasını arzu ediyor. Büyük çoğunluk, bu noktada her türlü fedakârlığa da hazır.

Sadece Milli Eğitim Bakanlığı bünyesindeki öğretmen sayısı bir milyonu aşmış durumda. Artık okul binalarımız yeni, büyük ve çoğu zaman gayet gösterişli.Çocukluğumuzdaki kitap, silgi, tebeşir, tahta, odun sorunu hepten unutuldu bile.Okullarımız bilgisayarlar, projeksiyonlar, lazer yazıcılar, akıllı tahtalar ve benzeri teknolojik araç-gereçlerle donatılmış durumda. Öğrencilerin büyük çoğunluğunun kendi bilgisayarı, cep telefonu veya tableti var.

Özetle okul yolunda önemli mesafeler alındı.Yüzüncü yıl eşiğindeki Türkiye, kuruluşundaki şartların çok ilerisinde.Bununla birlikte eğitim alanında hedefe ulaşıldığını söylemek hâlâ imkânsız. On değil, onlarca değil, yüz değil yüzlerce yıl milletçe verilen emeklerin, yapılan harcamaların karşılığı bu olamaz.

O hâlde bir iş var bu işin içinde! Bir iş olmalı. Gözden kaçan, unutulan, göz ardı edilen bir şeyler olmalı. Her biri farklı yazılara konu olacak eksiklikler üzerinde durulabilir. Şimdilik eğitsel hedeflerin önündeki en büyük engellerden olduğu dikkatlerden kaçmış bir sorunla başlayalım.

Eğitim alanında ciddî ve kalıcı başarı elde etmenin önündeki en büyük engellerden birisinema, müzik, magazin ve spor alanındaki yanlış modellerdir. Öğrencilerimiz, öğretmenlerinin anlattıkları ile sinemada izledikleri arasında kalmaktadırlar. Dahası sinema, çoğu zaman öğretmenin gösterdiklerinin tersini göstermektedir. Şarkılar öğretmenin söylediklerinin tersini söylemekte, sporcular öğretmenin yaptığının tersini yapmaktadır.

Söz gelimi öğrenci okulda aile kavramını, ailenin değerini, aile birliğinin önemini öğreniyor. Öğretmen başta anne-babalar olmak üzere ailedeki her bireyin hak ve sorumluluklarından bahsediyor. Oysa öğrenci izlediği filmde veya klipte sadakat yerine sadakatsizliği, sorumluluk yerine sorumsuzluğu görüyor.Kendilerine sanatçı denenlerin ne yazık ki önemli bir bölümü, sanatı temsil ettiği milletin değerleriyle alay etmek düzeyinde algılıyor.

Milletinahlaksızlık dediğini kimileri hayat felsefesi hâline getirmiş. Öğrencilik hayatınıtembellikvekopyacılıklageçirmiş insanlar, şimdi öğrencilerimizin önünerol modeller (!)olarak konuyor. Milyonların sevgilisi olduğu söylenenler; adeta tembelliği, yalancılığı, milletle dalga geçmeyi, milletin değerlerini aşağılamayı, ahlaksızlığı, sorumsuzluğu olağanlaştırmakla görevlendirilmiş. Aynı şekildesadâkatsizlik, sanat camiasının alâmet-i fârikası (ayırt edici özellik) olmuş.

Sansasyonel haberlerde adı geçmeyenler, sanat dünyasının yalnızlaştırma ve itibarsızlaştırma şeklinde kendini gösteren baskılarına muhatap oluyor.“Millî olan, sanatçı olamaz.” algısı egemen kılınmış. Daha kötüsü, söz konusu algılar toplum tarafından da benimsenir olmuş. Sıradan vatandaşların yaptığı ahlaksızlık olarak algılanırken aynı eylem bir sanatçıya aitse olağan karşılanıyor. Bu, öğrencilerimizin okulda başka ekranlarda başka değerlerle yetişmesi anlamına geliyor. En iyi ihtimalle öğrenciler, iki farklı değerler dünyası arasında bocalıyor.

Eğitim uğruna verilen emeklerin, yapılan harcamalarla yatırımların ve gerçekleştirilen yasal düzenlemelerin beklenen olumlu sonuçları doğurması, ancak ve ancak eğitim camiasındaki bütün paydaşların birlikteliğiyle mümkün olabilir. Bu birliktelik sağlanamadığı için Tanzimat ve sonrasında Avrupa’ya gönderilen şair, yazar ve düşünürler dâhil, günümüze gelinceye kadar kendilerinden büyük katkılar beklenenler genellikle hayal kırıklığının ötesine geçememişlerdir.

Hâlihazırda bu birlikteliğin önündeki en büyük engel, sanat camiasının eğitsel hedefler noktasında gösterdiği ayrılık ve aykırılıklar olarak görünmektedir. Bu,sanatın değil belki ama sanatçının ihaneti olarak değerlendirilebilir. Dolayısıyla belirlenen hedeflere ulaşılması için de bu ihanetin ortadan kaldırılması ve katkı sağlar hâle dönüştürülmesi gerekir. Pek zor görünen bu dönüşümün sağlanması, Türk millî eğitim sistemi için büyük bir adım ve büyük bir kazanım olacaktır. Zira böylece milyonlarca paydaşın harcadığı emek, hak ettiği karşılığı bulacaktır.

 

 

Sınav Kâğıtları Devlet Sırrı Mıdır?Sanat(çın)ın İhanetiHangi Öğretmen?Hangi Öğretmen?Fizik Ötesi Şiddet!..2023 Eğitim Vizyonu ŞifreleriVicdânî Bir Ölçü Olarak SadâkatYazarın Tüm Yazıları
Yazarlar
Osman KARA
Kurtla kuzu masalından günümüze
Osman KARA
Erdem EROL
Kimse şaşırmasın
Erdem EROL
Mustafa GENÇ
BREXİT YA DA TREXİT ANLAŞMASI
Mustafa GENÇ
Birol BİRCAN
Bafra’nın Kitapları
Birol BİRCAN
Naci ALTUNCU
TV PROGRAMLARI: SIĞ, SIRADAN VE YOZ.
Naci ALTUNCU
Hikmet KURADA
Ata'yı Samsun'a getiren Bandırma’nın Kaptanı unutuluyor!
Hikmet KURADA
Hasan Cem KESKİN
Serkan AYKUT yazılır, KRAL diye okunur
Hasan Cem KESKİN
Metin ATLI
ŞAMPİYONLUK İÇİN HAYDİ BİSMİLLAH…
Metin ATLI
Prof. Dr. Yücel TANYERİ
1000 DOST
Prof Dr Yücel TANYERİ
Burhan UYAN
GELECEKTE VAR MIYIZ? TOPLUMLARIN TEMEL GÜCÜ NEDİR?
Burhan UYAN
Şakir DEMİRCİ
HOŞGELDİN 19 MAYIS'IN 100. YILI
Şakir DEMİRCİ
Doç. Dr. Yetkin BULUT
BİZİM KÖYÜN ŞARKISI -2-
Doç Dr Yetkin BULUT
Cevdet YILMAZ
Doğurganlık Üzerinde Rol Oynayan Faktörler
Cevdet YILMAZ
Selçuk KAYA
Büyük olarak görevimizi yaptık...
Selçuk KAYA
Embiya SANCAK
POŞET
Embiya SANCAK
Alpaslan ÇEPNİ
AŞKIN VE KAVGANIN ŞAİRİ
Alpaslan ÇEPNİ
Av. Dr. Cengizhan HATİPOĞLU
HER YÖNÜYLE CEZA HUKUKUNDA AF MÜESSESESİ I
Av Dr Cengizhan HATİPOĞLU
Kürşad GÜNDOĞDU
"GEÇMİŞTEN GELECEĞE KURULAN KÖPRÜ" OSMANLI TÜRKÇESİ...
Kürşad GÜNDOĞDU
Ahmet HAYVALI
İNTERNET ORTAMINDA Kİ REKLAMLARA VERGİ GELİYOR
Ahmet HAYVALI
Kadir GÜRKAN
Taşın Altına Elini Koyma Zamanı
Kadir GÜRKAN
Kenan ERZURUMLU
Kur'an-ı Kerim ve diyalog: I
Kenan ERZURUMLU
Murat Sandıkçı
Samsun gerçekten spor kenti mi?
Murat Sandıkçı
Ayhan HAMLI
ŞEHİTLERİN EVLENMEMİŞ ÇALIŞMAYAN KIZ ÇOCUKLARI MAĞDUR EDİLMESİN...
Ayhan HAMLI
Fulya ZORLU
Disleksi Nedir? Disleksi Ne Değildir?
Fulya ZORLU
Yavuz BAYRAM
Sınav Kâğıtları Devlet Sırrı Mıdır?
Yavuz BAYRAM
Gül TURAN
SOKAKLAR BUZ GİBİ
Gül TURAN
İlker Mutlu
Samsun Sinema Topluluğu
İlker Mutlu
Nami Cem İYİGÜN
GEZEGENİ SERİNLETMEK - 1
Nami Cem İYİGÜN
Kenan ÖZTÜRK
Erikli'nin Direnen Su Değirmeni
Kenan ÖZTÜRK
M. Halistin KUKUL
KÜLTÜR BUHRANI YAŞIYORUZ
M Halistin KUKUL
Dr. E. Kurmay İbrahim YILDIRIM
ABD Türkler nazarındaki güvenilirliğini sıfırlamaktadır
Dr E Kurmay İbrahim YILDIRIM
Mustafa ÖZBALCI
KÜLTÜR, DİL VE EĞİTİM
Mustafa ÖZBALCI
Ömer PAMUK
KİTAPLARIN DÜNYASINDA...
Ömer PAMUK
Akın ÜNER
EN GÜZEL SEÇİM ŞARKILARI
Akın ÜNER
Ersin ERGE
HAYATI EĞİTİM DERKEN
Ersin ERGE
Turgay SAAT
Abdullah Topaloğlu
Turgay SAAT
Ceyhun DONBAY
TRİBÜN TERÖRÜ
Ceyhun DONBAY
Kenan KAYIKÇI
ÇOCUKLARDA KUVVET GELİŞİMİ
Kenan KAYIKÇI
İbrahim TELLİOĞLU
NEDİR SAMSUN’UN BİZDEN ÇEKTİĞİ
İbrahim TELLİOĞLU
Ergin KAHVECİ
KENDİNE DÖN
Ergin KAHVECİ
Cesur CEYLAN
SON
Cesur CEYLAN
Mehmet ÖZ
Beka, Milliyetçilik ve Din
Mehmet ÖZ
Memduh ERKİN
KALKINMA,  TEKNOLOJİ VE TASARIM ÜZERİNE
Memduh ERKİN
Erdal AĞAR
Ayna Nöronlar
Erdal AĞAR
Selamet ATLI
KARARLAR ve HAMLELER KADERİMİZİ BELİRLER...
Selamet ATLI
Salim YILDIZ
Biz kaçtık onlar kovaladı
Salim YILDIZ
Ender GÜR
HAKEM KARARIYLA
Ender GÜR
Tevfik DEMİR
ALKIŞLAR LİDERE
Tevfik DEMİR
Şenol Yücedağ
EKONOMİK GERİ DÖNÜŞÜM 3
Şenol Yücedağ
Bahadır BAŞ
ARABULUCULUK, MALİ MÜŞAVİRLER OLMADAN BAŞARILI BİR ŞEKİLDE HAYATA GEÇEMEZ...
Bahadır BAŞ