YAZARLAR

DİĞER YAZILARI

Doç. Dr. Yetkin BULUT

OYUNLAŞTIRMA

Geçmişten günümüze zaman geçirmeye ve eğlenmeye yönelik yapılan etkinlikler oyun olarak lanse edilmektedir. İnsan tarihiyle birlikte sürekli gelişim içerisinde olan oyun kavramı, ilk insanların çocuklarına avcılığı öğretmesiyle başlayıp, günümüzde eğlencenin yanı sıra pazarlama, satış ve tanıtım amaçlı olarak da kullanılmaya başlanmıştır. Teknolojinin gelişimiyle birlikte oynanan oyunların türü ve amaçları da farklılık göstermiş ve fiziki ortamdan sanal ortama aktarılmasıyla kendi içerisinde anlamsal bir derinlik kazanmıştır. Oyunların dizüstü bilgisayarlar, cep telefonları ve tabletlere uyarlanması ve çevrimiçi oyunların yaratılması hem erişim kolaylığını ortaya çıkarmakta, hem de hikâye üzerine kurulu oyunların oluşturulmasıyla bağımlılık yaratılmaktadır. Farmville, Metin2, Simcity, Candy crush saga gibi oyunların kolay erişilebilirliği bu tanımlamamızı destekleyici örnekler olarak gösterilebilir. Geçmişte oynanan avlanma oyunlarında veya günümüzde oynanan çevrimiçi oyunlarda ortak nokta eğlence olmasına rağmen bu kurguların öğretici yönü de bulunmaktadır.            Tarih öncesi oynanan avcılık oyununda fiziksel gelişim ve savaş becerileri gelişirken, günümüz çevrimiçi oyunlarda zihinsel gelişim becerileri geliştirilmektedir. İnsanlar eğlenmenin yanı sıra kendini geliştirme fırsatını da bu oyunlar içerisinde bulabilmektedir. Oyunları oluşturan tasarımın oyun dışında kullanılması da oyunlaştırmanın tanımı olarak önümüze çıkmaktadır. Oyunlaştırma reklam, pazarlama, eğitim, ticaret gibi farklı alanlarda kullanılmaktadır.

Oyun kültürünün geçmiş zamandan beri insanlık tarihiyle gelişmesine rağmen oyunlaştırma kavramı neden günümüzde ortaya çıktı ve popülerite sağladı? Bunun en büyük sebeplerinden biri oyunların gelişen dijital pazarda yer bulması ve bu oyunlara ilginin artması olarak görülmektedir”.

Günümüz dijital oyunlarda kullanılan oyun tasarımı, dinamikler, bileşenler ve mekanikler olmak üzere üç öğe üzerine kurulmaktadır. Dinamikler, oyun tasarımının içerisinde konseptin oluşmasını sağlayan unsurlardan oluşur. Oyunun hikâyeleştirilmesi, duygunun oluşturulması, süreklilik ve ilerleyişin düzeni bu unsurlar tarafından yaratılmaktadır. Mekanikler, sistem içerisinde yönlendirme ve hareketleri düzenleyen unsurdur. Rekabet, şans, işbirliği gibi unsurlar mekanikler öğesi içerisinde oluşturulmaktadır. Bileşenler ise mekanikler ve dinamiklerin oluşturduğu sistem içerisinde tanımlayıcı bir dil oluşturmaya yarayan öğelerden oluşmaktadır. Seviye (level), puan (point) vb. olarak örneklendirilebilir. Ancak bunlara eleştirel olarak Dicheva ve diğerleri (2015) oyunlaştırma uygulamalarını incelediklerinde her uygulamada belirli bir sınıflandırmanın olmadığını, hatta oyunlaştırmanın bileşenlerinden olan rozetlerin bile çoğu uygulama ve araştırmada dinamik, mekanik veya bileşen gibi farklı sistemlerle sınıflandırıldığını ortaya sürmektedirler. Fakat yukarıda değindiğimiz bu 3 öğenin sistemsel bir şekilde kullanılarak oyun dışına aktarılmasına oyunlaştırma denilmektedir.

Mekanikler ve dinamiklerin oluşturduğu sistemde oyuncuların bağlılığını arttırmak için kullanılan bileşenler ön planda tutulan öğelerden oluşmaktadır. Rozetler, deneyim puanları ve ödüller bileşenlere örnek gösterilebilir. Oyuncu sistem içerisindeki bileşenlere ulaşmak için oyuna belirli bir bağımlılık kazanmak ve zaman harcamak zorundadır. Oyun sistemi içerisinde daha fazla oyunda olan ve daha fazla etkinlik içerisinde bulunan oyuncular, daha fazla deneyim puanı kazanarak rozetler vb. bileşenler ile ödüllendirilir. “Örneğin; oyundaki değişimleri sürekli takip edenlere “takipçi” rozeti verilebileceği gibi, bir oyunda bir işi belirli sayıda yapan oyuncuya özel rozetler de verilebilmektedir.

İşletmeler için oyun zamanı!!!!

 

 

İNSAN İRADESİVAGON ÇIKMAZIMESLEK LİSELERİMANTIK DUYGU İKİLEMİALGORİTMA DÜNYASITURİZM AJANSIMİKRO HEDEFLEMEÇİN’DEN SAMSUN’A GİRİŞİMCİLERE ÇAĞRIDOLMUŞYazarın Tüm Yazıları
Yazarlar
Ali Yılmaz ERGEN
ÇOK ÖNEMLİ BİR HİBE
Ali Yılmaz ERGEN
Mustafa GENÇ
MÜSLÜMANLARDA MEŞRUİYET YA DA KİMLİK SIKINTISI!
Mustafa GENÇ
Alpaslan ÇEPNİ
KIYAMET Mİ KOPAR?
Alpaslan ÇEPNİ
Psk. Beste GÜNEYSU
Yoksa Ben de Obsesif Miyim?
Psk Beste GÜNEYSU
Cesur CEYLAN
MAVİ
Cesur CEYLAN
Mustafa ÖZBALCI
ATATÜRK'Ü DOĞRU ANLAMAK VE ANLATMAK
Mustafa ÖZBALCI
Akın ÜNER
NE MUTSUZLUK, "TÜRKÜM" DİYEMEYENE
Akın ÜNER
Ayhan HAMLI
HER BAYRAMIN DEĞİŞMEZ ZİYARETÇİLERİ ŞEHİT ANNELERİDİR...
Ayhan HAMLI
Şakir DEMİRCİ
FINDIK HAYATTIR GEÇİMDİR... AŞKTIR
Şakir DEMİRCİ
Kenan ÖZTÜRK
Düşündüm Bu Bayramda
Kenan ÖZTÜRK
Serkan Eskalen
Sosyal Medyada Müşterilerinizi Mutlu Etmenin 5 Yolu
Serkan Eskalen
Prof. Dr. Osman DEMİR
KURBAN BEREKETİ
Prof Dr Osman DEMİR
Nagehan Yeşilyurt
FINDIK
Nagehan Yeşilyurt
Ergin KAHVECİ
ABARTARAK…
Ergin KAHVECİ
Prof. Dr. Yusuf DEMİR
Kurban Olayım…
Prof Dr Yusuf DEMİR
Av. Dr. Cengizhan HATİPOĞLU
KURBAN
Av Dr Cengizhan HATİPOĞLU
Hikmet KURADA
ATATÜRK VE DİN KONUSUNDAKİ GERÇEKLER
Hikmet KURADA
Psk. Beste Güneysu
Çocuklar için Oyunun Önemi
Psk Beste Güneysu
Nurullah Kızıldağ
KEYİF VEREN SAMSUNSPOR
Nurullah Kızıldağ
Ersin ERGE
DOLMA KALEM DERKEN
Ersin ERGE
Salim YILDIZ
Yılan hikayesi
Salim YILDIZ
Birol BİRCAN
5 Günün Getirdiği…
Birol BİRCAN
Doç. Dr. Yetkin BULUT
İNSAN İRADESİ
Doç Dr Yetkin BULUT
Metin ATLI
GÖZLER İRFAN BUZ’DA
Metin ATLI
İbrahim Sezen
SAMSUN, SENİ SANA ANLATAMAM Kİ !..
İbrahim Sezen
Selçuk KAYA
VEDA
Selçuk KAYA
Ömer PAMUK
TATİL VE KİTAP
Ömer PAMUK
İlker Mutlu
Veda Ederken
İlker Mutlu
Naci ALTUNCU
KAYIP GENÇLER
Naci ALTUNCU
Kıymet Ocak
PRATİK BİLGİLER
Kıymet Ocak
Tuğçe Gevşek
ORTAYA KARIŞIK
Tuğçe Gevşek
Kurtcan KURT
19 MAYIS'I ANLAMAK
Kurtcan KURT
Yılmaz Özbakır
İNFAK ve TOPLUMSAL FAYDA
Yılmaz Özbakır
Ender GÜR
ELDE VAR HÜZÜN
Ender GÜR
Kadir GÜRKAN
Nereden Baktığımız Önemli
Kadir GÜRKAN
Gül TURAN
ÇİN SEYAHATNAMESİ II
Gül TURAN
Hasan Cem KESKİN
BİZDE ÇOCUKTUK
Hasan Cem KESKİN
Kenan KAYIKÇI
BÜYÜK KAPTANLAR
Kenan KAYIKÇI
Fulya ZORLU
3-6 Yaş Arası İtiraz Problemi
Fulya ZORLU
Murat Sandıkçı
İNSAN YENİLİNCE TÜKENMEZ, PES EDİNCE TÜKENİR...
Murat Sandıkçı
Turgay SAAT
MADALYALAR SAMSUN'A
Turgay SAAT