Motivasyon kuramının gelişimine önemli ölçülerde katkıda bulunan kişilerden biri de Frederic Herzberg olmuştur. Herzberg de tıpkı Maslow ve Alderfer gibi, motivasyonun temelinde yine gereksinimlerin olduğunu savunmuştur.
Frederic Herzberg İki-Faktör kuramını 1950’li yılların sonu ve 1960’lı yılların başlarında geliştirmiştir. Herzberg ve arkadaşları, Pittsburgh’da bulunan yaklaşık 200 mühendis ve muhasebeciden oluşan bir grupla görüşerek, onlara geçmişte işlerinden ve çalıştıkları zamanlardan kendilerini özellikle tatmin ve motive olmuş hissettikleri ve de tam tersi durumda hissettikleri durumları anımsamalarını istemiştir. Daha sonra da hissettikleri bu iyi ve kötü duyguların neler olduğunu onlardan tanımlamalarını istemişlerdir. Alınan cevaplar kayda alınmış ve içerik analizine sokulmuştur. Sonuçta çalışanların iş tatmini ve tatminsizliğiyle ilişkili olarak verdikleri cevaplardan iki farklı boyutun varlığı tespit etmiştir
İkili faktör kuramı: Güdüler ikiye ayrılmıştır…
• Tatmin Sağlayan (Başarıyı Teşvik Eden) Güdüler...
o Bulunmaları halinde bireyi belirli bir yöne doğru yönelten güdüler..
• Tatminsizliğe (Başarısızlığa) Neden Olan Güdüler…
o Bireyi güdülemeyen, ancak yoklukları hissedilen güdüler...
Pazarlamada ikili faktör kuramının uygulamalarına baktığımızda; Pazarlamacılar, Alıcının tatminsizliğine neden olacak olgulardan kaçınmalıdır… (Satış sonrası hizmetlerde eksiklik, garanti koşullarında yetersizlik.) Alıcının tatmin olmasını ve işletmeye, mamule veya markaya bağlanmasını sağlayacak faktörleri belirleyerek, pazarlama programı hazırlamalıdır…
Sonuç olarak ister pazarlamada isterse şirket yönetim tarzında bu iki faktörü iyi bir şekilde incelemeli, tespit etmeli ve buna göre stratejiler geliştirilmesi gereklidir.