Hemen her işletmenin en temel problemlerinden birisi, maliyetlerin doğru ve net bir şekilde tespit edilememesidir. Bu noktada en büyük sıkıntılardan bir tanesi hiç kuşkusuz kayıt dışı işlemlerin hala fazla olmasıdır. İşletmenin patronunun bütçesi ile işletmenin bütçesinin aynı olmasından mütevellit birçok problem, hala mevcudiyetini koruyor.

İşletme sahipleri, aslında biz bütçelerimizi ayırdık gibi ifadeler kullansa da pratik hayatta hepimiz biliyoruz ki aslında böyle bir ayrım henüz gerçekleşmiş değil.
Maliyetler konusunda da aslında durum pek farksız değil. Bugün hala birçok işletmede depoya giriş çıkışlarda sorunlar yaşanıyor. Depoya giren malın kayıt numarası ya da mala ilişkin herhangi bir tanıtım kartı gibi enstrümanlar hala kullanılmıyor. Bunların maliyetler ile ne alakası var diyebilirsiniz. Çok da yerinde bir soru Ancak depoya giren malların tam olarak tespit edilememesi demek satılan malın maliyetinin de doğru olarak tespit edilememesi demektir.
Benzer şey işçilik giderleri için de geçerli. Hala birçok işletmede bir işçi birden fazla yerde çalışıyor ya da çalıştırılıyor. Bu yüzden de işçi Bay A’nın işletmeye gerçek maliyetinin saptanması işi de zorlaşıyor. Bir de maliyetlerin dağıtımında dağıtım anahtarının kullanılmaması bu duruma eklenince; işler hakikaten içinden çıkılmaz hale gelebiliyor. İşte bu yüzden artık işletmelerin tüm işlemlerini resmi olarak yapmalarında fayda var. Hala birçok işletme maalesef resmi gider göstermekten imtina ediyor. Bu durum işletmelere fazlası ile zarar veriyor.
Zararın ilk kalemi bankalar. Bankalar sizin işletmenizin değerini net bir şekilde saptayamıyor. Bu da banka nezdinde sizin değerinizin yanlış hesaplanmasına neden oluyor. O zaman da kredibilite sorunu ortaya çıkıyor. Nihai olarak bu durumun sıkıntısı yine işletmenin başa çıkması gereken bir sorun olarak ortaya çıkıyor.
Maliyetler konusunda yapılan bir diğer hata da maalesef işletmenin her yerinde ortaya çıkan giderleri genel yönetim giderleri hesabına aktarmaları. Pazarlama satış dağıtım giderleri hesabında izlenmesi gereken bir gider maalesef genel yönetim giderleri hesabında izleniyor. Peki bu durumun işletmeye yansıması nasıl olur. Gayet net. Sizi değerlendiren kuruluşlar sizin hakkınızda yanlış kanaate varır ve sizin ile iş yapmayabilir. Yeni TTK gereğince işletmeler gidere daha şeffaf hale geliyor. İşte bu şeffaflaşma sizin de itibarınızın negatif yönde değerlendirilmesine neden olabilir.