Bayramlar hepimiz için özel günlerdir. Eskiye olan özlemlerimiz doruk noktasına ulaşır ve “nerede o eski bayramlar” cümlesi ile de bu özlemimizi ifade ederiz.

Bu dönemde işletmeler de kârlarını maksimize etmek için bayram kampanyaları düzenliyor ya da reklamlarında bayram temasını kullanıyor.
Bunu belki de en ustaca yapan ise Kent şekerleme. Her yıl neredeyse klasik hale gelmiş bir şekilde bayram temasını sonuna kadar kullanmakta ve hepimizi en duygusal yerinden yakalamakta ve bu sayede de satışlarını artırmak istemektedir.
Pazarlamacıların bir kısmı tarafından tamamıyla ajitasyon olarak da nitelendirilen bu reklamlarda özellikle insanların biraraya gelmesi veya ayrılık teması vurgulanmaktadır. Bu sayede bayramların en temel özelliklerine de vurgu yapılmaktadır. İnsanlar bu bayramlarda vefat etmiş olan yakınlarını ziyaret etmekte, onlara olan hasretleri en üst seviyeye çıkmaktadır.
Bu reklamların bir diğer vurgu yaptığı nokta ise insanların biraraya gelmesi duygusudur. Kapitalist sistem bu kadar kendisini hissettirmeden önce ülkemizde bayramlarda biraraya geliyorlar idi. Şimdi ise insanlar sürekli olarak çalıştıkları için bayramda kendileri için dinlenme zamanı ayırmak istemekte ve bu nedenle de mevsime göre yurt içi veya yurtdışı tatil planı yapmaktadır.
İnsanların tatil planı yapmalarında ne sakınca var diye insan elbette düşünebilir ancak bir de olayın sosyolojik boyutu var. Toplumumuzda özellikle son 10 yılda birlikte hareket etme kültürü yerini bireyselliğe terk etmiş durumda.
Teknolojinin de gelişmesi ile birlikte evlerde ortak yaşam ya da aktivite yerini tabletlerde ve akıllı telefonlarda zaman geçirmeye terk etmiştir. Kapitalistleşme karşısında bayramlarda mağlup olmaya başlamış ve tüm ailenin biraraya gelmesinin, kuzenlerin yada akrabaların bir araya gelmesinin yerini artık tatiller ve bireysel yaşam tarzı almaya başlamıştır.
Türk toplumumun en temel dinamiklerinden birisi olan geniş aile kültürü yavaş yavaş terk edilmeye başlanmıştır. İşte bu yüzden televizyonlarda akraba ilişkilerini gündemine taşıyan, aile dizileri de izlenme oranlarında üst sıralarda yer almıştır.
Başta Türk-İslam coğrafyası başta olmak üzere dünya üzerinde kanın dökülmediği, insanların barış, huzur, sağlık, mutluluk ve esenlik içinde yaşadığı, insanların rahatlıkla karınlarını doyurabildiği, herkesin adil bir şekilde hayatını idame ettirebildiği bir dünya dileği ile herkesin bayramını en içten dileklerimle kutluyorum.