2024 yılı, ikinci el araç piyasasında önemli değişimlere ve zorluklara sahne oluyor. Cardata Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın’ın açıklamalarına göre, sıfır kilometre araç fiyatlarının sabit kalması ve kampanya rekabeti, ikinci el araç pazarında belirgin bir etki yaratıyor. Yüksek mevduat faiz oranları ve krediye erişimdeki zorluklar, ikinci el araç satışlarını zorlaştırıyor.
Sıfır Kilometre Araç Kampanyalarının İkinci El Pazarına Etkisi
Sıfır kilometre araçlarda uygulanan kampanyalar ve kredi erişimindeki güçlükler, ikinci el araç piyasasında önemli bir durgunluğa yol açıyor. Yıl boyunca devam eden kampanyalar, sıfır araç alımını teşvik ederken, ikinci el pazarında talep azalmasına neden oluyor. Bu durum, 2024 yılının ikinci yarısında da devam etmesi beklenen kampanyaların, ikinci el pazarındaki durgunluğu daha da artıracağına işaret ediyor. Özellikle sıfır kilometre araçlara uygulanan cazip kampanyalar, potansiyel alıcıları ikinci el araçlardan uzaklaştırıyor.
2024’te İkinci El Araç Pazarında Dikkat Çeken Düşüş
2024’ün ilk yarısında, devri yapılan otomobil sayısında gözle görülür bir düşüş yaşandı. 2023 yılına kıyasla, devri yapılan araç sayısı %17,7 oranında azalarak 3 milyon 224 bin 873 adede düştü. Bu düşüş, ekonomi yönetiminin Orta Vadeli Program kapsamındaki önlemlerinin, krediye dayalı ikinci el araç satışları üzerindeki etkisini net bir şekilde ortaya koyuyor. Krediye erişimdeki zorluklar ve yüksek faiz oranları, bu düşüşü daha da derinleştiriyor.
GSR2 Yönetmeliği ve Ek Gümrük Vergisi: İkinci El Pazarındaki Zorluklar
Temmuz 2024’te yürürlüğe girmesi planlanan GSR2 yönetmeliği ve Çin’den ithal edilen araçlara uygulanan %40 ek gümrük vergisi, ikinci el araç pazarını zorlaştıran unsurlar arasında yer alıyor. GSR2 yönetmeliğinin ertelenmiş olması, sıfır kilometre araçlarda yapılan indirimlerin ve ek gümrük vergisinin ikinci el pazarındaki etkilerini daha da belirgin hale getiriyor. Bu düzenlemeler, araç fiyatlarının artmasına ve pazarın daralmasına neden olabilir.
İkinci El Araç Fiyatlarında Durgunluk: Artışlar Yavaşladı
2024 yılının ilk yarısında ikinci el otomobil satışlarında yaşanan düşüş, 2019’dan bu yana en düşük rakam olarak kaydedildi. Enflasyonun %25, dolar/TL kuru artışının ise %10 olduğu bir dönemde, ikinci el araç fiyatlarındaki artış sadece %6 seviyesinde kaldı. Orta ve üst segment modellerde Haziran ayında yaşanan 2 ila 4 arasında değişen fiyat düşüşleri, piyasanın durgunluğunu yansıtıyor. Bu durgunluk, alıcılar için fiyat avantajları yaratabilir.
İkinci El Araç Alımında Fırsat Dönemi
VavaCars Ticari Grup Başkanı Serdıl Gözelekli, Haziran ayında taşıt kredisi ve taksitli kredi kartı ödemelerindeki daralmanın, tüketici talebini azalttığını belirtiyor. Bu daralma, eski üretim sıfır araçlardaki büyük kampanyalarla birleşerek ikinci el araç pazarındaki yavaşlamaya katkıda bulunuyor. Gözelekli, bu talep daralmasının ikinci el araç alımı için bir fırsat dönemi yaratabileceğini ifade ediyor. Yatırım yapmayı düşünenler için bu durum, maliyetleri düşürebilecek bir avantaj olarak değerlendirilebilir.
2024’te İkinci El Pazarının Geleceği
Cardata Genel Müdürü Hüsamettin Yalçın, Temmuz ayında otomobil ve hafif ticari araç pazarının yaklaşık 100 bin adetlik bir satışla mevcut temposunu sürdüreceğini öngörüyor. Ancak, 2024 yılı boyunca ikinci el araç pazarının zorlu bir dönem geçireceğini belirtiyor. Bu dönemde alıcı ve satıcılar için piyasayı dikkatle izlemek ve fırsatları değerlendirmek önemli olacak.