Irak'tan Türkiye'ye göç eden Iraklılar, çeşitli illere yerleşerek yaşamlarına devam ediyor. Yaklaşık 11 bin Iraklının bulunduğu Samsun'da da aileler çocuklarının eğitim almaları için Milli Eğitim Bakanlığının okullarına göndererek eğitim almalarını sağlıyor. Atakum ilçesine Iraklı Türk vatandaşı İhsan Beyler tarafından, Özel Dicle Milletlerarası Okulu, Türk Milli Eğitim Bakanlığı ve Irak Milli Eğitiminden izinler alınarak resmi olarak kuruldu. Eğitim öğretime başlayan ve bugün ilkokul ve lise düzeyinde eğitim verilen Özel Dicle Milletlerarası Okulu'nda yaklaşık 120 öğrenciye Arapça eğitimin yanı sıra, Türkçe ders de veriliyor. Okulun sınıflarında İstiklal Marşı'nın ve Mustafa Kemal Atatürk'ün Gençliğe Hitabesinin yer alması dikkat çekiyor.

PROBLEM YAŞAMIYORUZ

Özel Dicle Milletlerarası Okulu Kurucu ortağı Ali Shareef Amen, 4 yıl önce Türkiye'ye geldiklerini belirterek, "Türkiye'de hiçbir problem yaşamıyoruz, herkes çok yakın ve arkadaş canlısı, insanlarla ve hükümet ile ilgili bir sıkıntımız yok. Türkiye'ye gelen aileler belirli bölgelere gönderiliyor. Mesela Ordu'ya, Trabzon'da yaşıyorlar. Ancak buralarda okul olmadığı için bu aileler bir süre sonra Samsun'a geliyor. Bunun için de izinleri olmadığı için sıkıntı yaşıyorlar. Bu soruna hükümetin çözüm bulması gerekiyor" dedi.


EĞİTİM DİLİ ARAPÇA

Okulun Eğitim ve İdari İşler Sorumlusu Nesrin Yaman, okulun milletlerarası bir okul olduğunu ifade ederek, "Okulumuz faaliyet alanı olarak Irak müfredatına bağlı, eğitim dili Arapçadır. Hem Irak hükümetine hem de Türk Milli Eğitim Bakanlığına bağlıyız. Yaklaşık olarak 120 öğrencimiz eğitim görüyor. Bir kısmı lise, bir kısmı da ilköğretimde eğitim alıyorlar. Okulumuzda Arapça eğitimin yanında Türkçe ders de veriyoruz. Okulumuza belirli tarihlerde Irak'tan ve Türk Milli Eğitim Bakanlığından müfettişler gelerek denetim yapıyor" diye konuştu.

TEK MİLLETLERARASI OKULUZ

Milletlerarası bir okul olarak belirli sorunlar yaşadıklarını da söyleyen Yaman, "Samsun'da dışardan gelen ciddi bir göç var. Duyumlarımıza göre 11 bin yerleşik Iraklı bulunuyor. Gelen ailelerin çocuklarının bir kısmı bizim gibi okullarda eğitim görüyor, bir kısmı da devlet okullarında eğitim görüyor. Resmi olarak Samsun'da tek milletlerarası okul biziz. Gayri resmi olarak da eğitim veren okullar olduğunu duyduk. Eğitim kısmında bazı sorunlarımız var. Irak ile Türk hükümeti arasında belli bir protokol olmadığı için, 2015 yılında kabul edilen bir program uygulamakla mükellefiz. Bu programın dışına çıkmıyoruz. Türk eğitim sistemine göre e-okul sistemine bağlı olarak kayıt yapıyoruz" şeklinde konuştu.

SİSTEMDE SIKINTI VAR

Milletlerarası okul oldukları için sistemde büyük sıkıntıların olduğunu da dile getiren Yaman, "Irak eğitim sisteminde ilkokul 6 yıl, Türkiye'de e-okul sisteminde ise ilkokul 4 yıl. Nakiller aşamasında bizden nakil gidecek veya gelenlerde tam bir entegrasyon sağlanamıyor. Bunun için belli başlı sorunlar yaşıyoruz. Bu sorunun çözümü için Milli Eğitim Bakanlığına dilekçelerimizi sunduk. Bu konuda bakanlığımızdan çözüm bekliyoruz. Bunun için elektronik sistem geliştirilmesi gerekiyor. Bundan dolayı çocukların birçoğu mağdur oluyor' ifadelerini kullandı.

PLANLAMA ŞART

Öğrencileri diğer okullara gönderdiklerinde ciddi sorunların çıktığını da sözlerine ekleyen Yaman, 'En büyük sorunumuz gelen öğrencilerin birçoğu devlet okullarında eğitim alıyor. Bundan dolayı Türk okulları kapasitesinin üzerine çıkıyor. Öğretmenlerin, verdiği eğitim yetersiz kalıyor, yabancı öğrencilerin olduğu sınıflarda öğrenciler dil sorunundan dolayı kendilerini ifade edemedikleri için sorun oluyor. Devletin bununla alakalı ciddi anlamda bir planlama yapması gerekiyor. Türkiye'deki yabancıların çoğu bir süre sonra ikamet alıyorlar ya da kimlikle oturmaya devam ediyorlar. Burada kaldıkları sürece de eğitim hakları doğuyor. Bunun için de devletin ciddi bir planlama yapması lazım. Hem Türk okullarını mağdur etmeden hem de yabancı çocukların bu haktan yararlanması için ciddi bir planlama şart' sözlerini kaydetti.

Bayram OK/ÖZEL HABER