Mimarlar Odası Samsun Şubesi, 29 mimar ile oluşturulan Çevresel Etki Değerlendirme (ÇED) komisyonunda Samsun'un İlkadım ilçesinde 2017 yılında Karayolları 7. Bölge Müdürlüğü tarafından tamamlanan ancak tartışmalara neden olan Yeşilkent Kavşağı için rapor hazırladı. Raporun şu anda taslak aşamasında olduğunu, bittiğinde de ilgili kurumlar ve kamuoyuyla paylaşacaklarını söyleyen Mimarlar Odası Samsun Şube Başkanı Mimar İshak Memişoğlu, "Burası sorunlu bir yer ve yeniden ele alınmalı" ifadelerini kullandı.

KAZALAR KAÇINILMAZ

Başkan Memişoğlu raporda yer alan sonuçları Haber Gazetesi ile paylaştı. Atakum ile kent merkezi arasındaki ana arter olan Atatürk Bulvarı'nın ve 100. Yıl Bulvarı'nın mevcut trafik yükünü taşıyamadığını belirten Memişoğlu, "Dolayısıyla alternatif güzergahın tayini için, Atakum'dan kent merkezine doğru Recep Tayyip Erdoğan Bulvarı planlanmış, ancak o bulvara geçerken şehirlerarası transit geçiş odaklı kullanılan yolda sorunlar yaşanıyor. Şehirlerarası transit yol sorunsuz devam ediyor ama, kent içine bağlantı noktasında seyir halindeki araç sürücülerini ikilemde bırakan ve anlam verilemeyen bir kavşak düzenlenmesi yapıldığını görüyoruz. Bir kere alt geçiş bağlantı kulplarının çapları yeterli değil. Bununla birlikte fen ve sanat kurallarına da uygun değil. Yönlendirme tabelaları karışık, sürücüleri yanıltıyor. Kavşak düzenlemeleri gerekli istimlak yapılmadan, dar alanda uygulandığından burada maalesef bu tür kavşakların ilke ve esaslarına aykırı bir yapı meydana gelmiş. Doğru bir kavşak için gerekli arazi istimlaki yapılması gerekirken bu yapılmamış aksine kavşak eldeki yetersiz araziye uydurulmuş ve sonuçta ortaya bir yanlışlar zinciri çıkmış. Dar alanda yapılan kavşak düzenlemeleri sonucunda, iki şeritli planlanan ve yapılan ulaşım hatları, uygulamada tek şerit olarak çalışıyor. İki şeritle girilen bir kavşaktan tek şeritle çıkılması, kimi tünelde girişte sola düşen aracın çıkışta sağa geçemediği ya da tam tersi sağa düşen aracın sola geçemediği için gitmesi gereken yola değilde çok başka bir yola girmesi gibi teknik olumsuzluklar var. Bu teknik tutarsızlıkların sonucu çok ağır ve hatta hayati kazalara sebebiyet vermesi kaçınılmazdır" dedi.

ALT GEÇİT HATALI

Hatanın bir örneğinin Atakum'dan Trabzon ve Sinop istikametlerine bağlanan güzergahtaki 180 derece dönüşlü alt geçit olduğunu kaydeden Memişoğlu, "Burası normalde iki şerit olarak geliyor ama, içerideki dönüşü tamamladıktan sonra tek şeride düşüyor. Bu da trafiğin sıkışmasına ve kazalara neden oluyor. Bu hata uygulamada fark edilmiş olmalı ki, burada bariyerler konmak suretiyle alt geçidi tek şeride indirmişler. Bu projenin hatalı, tutarsız olduğunu ve kabul edildiğini de gösteriyor. Ayrıca Ankara istikametinden gelip, Sinop ve Atakum istikametine bağlanan güzergah ile, Trabzon istikametinden gelerek Sinop ve Atakum istikametine bağlanan güzergah arasındaki çakışma sebebiyle de kazalar kaçınılmaz olacaktır" diye konuştu.

OLUMSUZLUKLARDAN BIKTIK

Kavşakla ilgili kent yönetiminin Karayolları Genel Müdürlüğü ile koordineli çalışma yürütmediğini, planlama sürecine dahil olmadığını veya ortak çalışma sürecinde gerekli teknik müdahaleleri yapamadığının anlaşıldığını vurgulayan Memişoğlu, "Burada kent yönetimiyle bir bağlantısızlık söz konusu. Kaldı ki bu kavşağın düzenlenmesinde asıl söz sahibi kent yönetimi olmalıydı. Kent yönetiminin önerileri doğrultusunda bu kavşak düzenlenmeliydi. Evet şehirlerarası trafik düzenlemesi ancak şehir içi trafik tamamen unutulmuş ve ikinci plana itilmiş. Kent yaşamını doğrudan etkileyecek olan ve ciddi bütçeler ayrılarak yapılan kentsel düzenlemelerde, konu ile ilgili fikri olabilecek ve sürece tartışmasız olumlu katkı koyabilecek meslek odalarının ve sivil toplum örgütlerinin teknik birikimi kullanılmadığı müddetçe, benzer aksaklıkların yaşanması da kaçınılmaz olacaktır. Artık biz de uygulamalardan sonra olumsuzlukları ortaya koymaktan bıktık. Biz proje üretim sürecine dahil olmak ve daha o aşamada uygun olmayacak durumları açıklamak, uygulamada doğru sonuçlar ortaya koymak istiyoruz. Bizim anlayamadığımız şey şu, bu kavşak düzenlenirken kentte bu manada yetkin olan, anayasal bir kurum olan meslek odalarından niye destek alınmaz? Bunu anlayabilmiş değiliz hala" sözlerini kaydetti.


CİDDİ AKSAKLIK VAR

"Bu kavşak yeniden ele alınmalı. Hatta belki de yeniden düzenlenmeli" diyen Memişoğlu, sözlerini şu şekilde sürdürdü: "Bu kavşağın en büyük sorunlarından birisi, kamulaştırma yapılmadan mevcut arazi içinde kalınarak yapılması. Halbuki bu kadar önemli bir kavşağın hemen sıfırında binalar var. Dönüşlerde kör noktalar oluşmuş. Kamulaştırma yapılsaydı bu kör noktalar ortadan kalkabilirdi ve ulaşım çok daha rahatlatılabilirdi. Dolayısıyla burada ciddi bir aksaklık var. Bugün bu sorunlarla karşılaştığız kavşak, gelecekte kentin sorunlarına cevap verecek bir pozisyonda değil. Onun için hemen bugün olmazsa da yakın gelecekte yeniden planlanması ve kent ulaşımı ile entegre edilerek yeniden ele alınmalı. Burası sorunlu bir yer."

Zerrin SOMUNCU / ÖZEL HABER