Samsun Haber: Samsun'da bazı petrol istasyonlarının kar marjının üzerinde bir indirimle faturasız yakıt satarak devlete trilyonlarca liralık vurgun yapıldığı iddiası üzerine bu zamana dek Haber Gazetesi'ne çarpıcı açıklamalarda bulunan sektör paylaşlarına bu defa kurumsal akaryakıt şirketi temsilcileri de katıldı. Bazı sektör temsilcileri konu hakkında açıklama yapmazken, çeşitli gerekçelerle isimlerini vermek istemeyen temsilciler de dürüst ticaret yaptıkları için adeta cezalandırıldıklarını söyledi.

DÜRÜST OLDUĞUMUZ İÇİN...

Fiyat belirleme politikası yanlış olduğu için vatandaşın ucuz yakıt tercih ettiğini kaydeden 37 yıldır sektörde temsilcilik yapan kurumsal akaryakıt firması yetkilisi, ''Büyük araçlara satışlarımız ciddi anlamda azalıyor, çünkü kamyoncular gidip nerede ucuzsa oradan alıyorlar ve faturasına bakmıyor. Bu da bizim satışlarımızı etkiliyor. Kar marjı belli, fiyatı belli ucuz veremiyoruz. Müşteri gelip yüzde 8 ıskonto istiyor, isterken de 'Şurası yüzde 8 veriyor siz neden vermiyorsunuz' diyor. Satamıyoruz biz de çünkü zarar ediyoruz. 37 yıldır bu sektörün içerisindeyim maalesef dürüst çalışan her zaman cezalandırılıyor. Dürüst mükellef üzerinde denetim yapıldığı zannediliyor ama üçkağıtçılara denetim yok. Zaten paravan şirket hepsi. Bir sorun olduğunda şirketi kapatıp gidiyor. Maliye her ay gelip bizi kontrol ediyor, ne kadar pompamız, yazarkasamız olduğunu raporluyor; bu sahtekarlığı yapan insanları kontrol etmiyor mu?'' diye konuştu.

TERÖR ÖRGÜTLERİNE Mİ GİDİYOR?

Samsun'da kaçak olarak satılan petrollerin Kuzey Irak'tan geldiğini ileri süren firma yetkilisi, ''Bu petrol Samsun'a nasıl geliyor? Yolda hiç mi denetim olmuyor? Barzani'nin çıkardığı petroller nerede satılıyor? Bu para bizim ekonomimize girmeyip kaçakçıların cebine giriyor. Bu kadar akaryakıtın parası nereye gidiyor? Terör örgütlerine mi gidiyor veya kimin cebine giriyor belli değil. Bunu biz bilemeyiz, devlet bilir. Bütün bunların hepsi gözümüzün önünde oluyor. Şirket şirket hepsini biliyoruz. Yüzde 6 karı olan bir işte istasyon yüzde 8 indirimle satıyorsa nasıl alıyor ve nasıl satıyor bunu? İstasyonlarda kocaman ucuz fiyatlı tabelalar asılı oluyor. Devlet bunları görmüyor mu?'' ifadelerini kullandı.

TAKİP SİSTEMİ MANİPÜLE EDİLİYOR

Her akaryakıt istasyonunda devletin de takip ettiği bir otomasyon sistemi olduğunu ancak kaçak satış yapan işletmelerin bu sistemi manipüle edebildiğini öne süren bir başka kurumsal akaryakıt şirketi temsilcisi ise, ''Kurumsal firmalarda firma merkezi depolarda ne kadar yakıt olduğunu, o gün ne kadar satış yapılmış anında görüntülebiliyor. Bu zorunlu bir otomasyon sistemi. Bilgiler aynı zamanda devletin vergi kanalına ve EPDK'ya da gidiyor. Bazı firmalar da duyduğumuza göre, bu otomasyon sisteminin farklı versiyonlarını devreye alıyor. Bunu belki çalışanlar bile anlamıyor. Güvendikleri insanlara yaptırıyorlar. Böylece kurumsal çalışan firmaların satışlarına yansıyor. İstasyonlar büyük yatırımlar ve büyük istihdam alanları. Birçok kişi etkileniyor, her türlü zarar veriyor. En önemlisi devletin etkilenmesi çok kötü. Çünkü devlet bunlardan vergi alacak ki vatandaşa daha çok hizmet edebilsin'' dedi.

MÜŞTERİ DE MAHKEMELİK OLABİLİR

Vatandaşların akaryakıt aldıkları işletmelerdeki fişleri kontrol etmelerinin gerektiğini söyleyen temsilci, ''Müşteri aldığı belgede işletmenin mali merkezinin neresi olduğuna genelde bakmıyor. Sadece ne kadarlık fiş olduğuna bakılıyor. Ancak mali merkezin Samsun'da olmadığı görünüyor. Eğer bir sahtecilik söz konusuysa araçlar gider gösterirken maliye denetimine takılabiliyor. Maliye bunun peşine düştüğünde bakıyor ki öyle bir şirket yok. Bu sefer de yakıtı alan kişi vergi kaçırmakla mahkemeye çıkabiliyor. Bunun vatandaşlar tarafından ispat edilmesi çok zor. Vatandaşın belgeleri inceleyip yetkililere haber vermeli, bu da bir vatandaşlık görevi. İnsanlar ucuz diye bu gibi yerlerden yakıt alıyor ama uzun vadede bu yakıtlar araçlara zarar da verebiliyor. Kurumsal firmalardan aldıkları yakıtın kilometresiyle, diğer yerlerden aldıkları aynı değil. Kurumsal firmaların kendi labaratuvarları var, buralara ciddi yatırımlar yapılıyor mühendisler hem motorun sağlığı hem de ekonomik kullanımla ilgili uzun araştırmalar yapılıyor. Umarız bu tür problemler bir an önce düzelir. İnsanlar daha fazla istihdam alanı bulurlar ve ekonomimize bu tür yaralar açılmaz'' diye konuştu.

Zerrin SOMUNCU