'Bir hayaldir, bir yanılma ve yanıltmadır şu Samsun-Çorum-Ankara Hızlı Tren projesi' diye çok yazdım, çok konuştum. On yıllık bir masal söylemdir bu, kimisi bilmeden ve samimiyetle dillendiriyor bu masalı, kimisi de olmayacağını, en azından öyle sanıldığı kadar kolay ve denildiği kadar yakın zamanda olmayacağını bildiği halde fazladan birkaç oy getirir hesabı ya da anlatacak başka hikayesi olmadığından.

Her şey on yıl kadar önce 'okuduğunu anlama özürlü' bir sözde gazetecinin Trabzon mahreçli bir haberi yanlış algılaması ve aklınca bir kampanya açmasıyla başladı. Ardından başka meslektaşlarımız girdi o yola. TCDD'nin bilmem kaçıncı derece bir memuru da katıldı kervana. Eh, onlar öncü role soyunur da siyasetçiler, yerel yöneticiler durur mu? Durmazlar elbet, durmadılar da. O günden bugüne sadece Samsun değil, güzergah üzerindeki ve hatta güzergahla doğrudan ilgisi olmayan illerin siyasetçileri, yerel yöneticileri ve meslek odası temsilcileri de katıldı. Müjdeler verildi, tarihler açıklandı.

Öncüler biraz insaflıydı, gerçekleşme hedefini, Cumhuriyetin kuruluşunun 100'ün yılı olan 2023 olarak koydular. Yarışa sonra katılanlar daha hızlı çıktı, kimi 2020'ye, kimi 2019'a çekti hızlı tren konforuyla Samsun'dan Ankara'ya gidiş tarihimizi. Rekoru 2018'le Samsun'un bir önceki valisi Sayın İbrahim Şahin kırdı.

MHP Samsun Milletvekili ve Grup Başkan Vekili Erhan Usta, yarayı kaşımasaydı eğer, bu artık iyice cılkı çıkmış bu konuya bir daha girmeyecektim. Basın bürosundan yapılan açıklamaya göre Sayın Usta, Çorum Organize Sanayi Bölgesi'ni ziyaret etmiş, sanayicilerin başlıca sorunlarını ve taleplerini sıralamış. Bunlardan birisi de 'Ankara-Çorum-Samsun hızlı tren projesinin hızlandırılması, yük ve yolcu taşınmasının önünün açılması' imiş.

Sayın Usta, herhangi bir siyasetçi değil, planlama kökenli ve siyasete Kalkınma Bakanlığı üst düzey bürokrasisinden geçme. Yani 'yatırım nedir, nasıl planlanır ve nasıl gerçekleştirilir' bunları en iyi bilen, en azından bilmesi gereken birisi. Ben bildiğinden de eminim. Ama buna rağmen böyle bir isteği dillendirmesini anlayamıyorum. Siyasi oportünizmin mesleki birikimin önüne geçmesi hem benim anlayacağım hem de ona yakışır bir şey değil.

Samsun-Çorum-Ankara Hızlı Tren projesi kendisine Devlet'in yatırım programlarında hala 'çed-etüd-proje-fizibilite etüdü' alt başlığı kısmında yer bulabilen bir tasavvurdur. Şayet bu ön çalışmalar tamamlanır ve devletin diğer projelerine ön alabilirse, kesin projenin ısmarlanması, tamamlanması ve ardından yapım ihalesine çıkılması, ondan sonra da uzunca bir süre inşasının beklenmesi gereken bir projeden bu.

Elimizde iki resmi belge var; birisi '2018-2020 Yatırım Programı Hazırlama Rehberi' diğeri ise '2018 Yılı Yatırım Programı.' İkisi de yayınlandı. İsteyen her vatandaş internet ortamında Kalkınma Bakanlığı ya da Resmi Gazete sitelerinde bulabilir. Kaldı ki, Sayın Usta'nın bunlara ulaşmak için internet sitelerine ihtiyacı da yok; her bilgi ya hafızasında ya da elinin altında. Ben Sayın Usta için değil ama okuyucular için her ikisinden de konuyla ilgili alıntılar yapacağım.

'2018-2020 Yatırım Programı Hazırlama Rehberi'nde demiryollarıyla ilgili olarak 'Demiryolu sektöründe; Ankara-Sivas, Ankara-Afyonkarahisar-İzmir Yüksek Hızlı Tren projeleri ile Sivas-Erzincan Demiryolu projesine, ikinci hat yapımlarına, sinyalizasyon ve elektrifikasyon yatırımlarına ve önemli yük merkezlerine iltisak hattı yapım projelerine öncelik verilecektir' deniliyor. Bu satırlarda Samsun-Çorum-Ankara'dan bahsedilmiyor.

Yatırım Programı'nda ise bizim kısaca Samsun-Ankara diye tanımladığımız proje 'Kırıkkale-Çorum-Samsun(DOKAP-KOP)' şeklinde ve 'Muhtelif Etüd-Proje ve Mühendislik Hizmetleri' başlığı altında yer alıyor. Projenin başlama ve bitim süreci 2015-2018, tutarı ise 23 milyon 720 bin TL olarak veriliyor. Şimdiye kadar 10 milyon 201 bin TL harcanmış, kalan 15 milyon 519 bin lira da bu yılın bütçesine konulmuş. Eğer tahsisat zamanında ve tam olarak verilir ve bir aksilik olmazsa Samsun-Çorum-Ankara hızlı treninin ÇED, etüd-proje ve fizibilite etüdü bu yıl tamamlanacak.

Sonrası mı? Allah büyük. Bizim daha önce dediğimiz gibi inşallah 2035'e doğru biz de hızlı trenle Ankara'ya gider geliriz.