İhracat odaklı olmak

Abone Ol

n

n

n İhracat başta ülke gündemi olmak üzere Samsun’un da gündeminde olan bir konu. İhracat kavramı işletmeler için de gerek markalaşmaları açısından gerekse faaliyetlerini sürdürmekte olduğu şehirler açısından oldukça önemli bir kavramdır. İhracat 2 şekilde gerçekleşir. Dolaylı ihracat ve doğrudan ihracat.

n

n İhracat aşamalarının başlangıcında bulunan firmaların mallarını aracı işletmeler vasıtasıyla satmaları durumuna dolaylı ihracat adı verilmektedir. Dolaylı ihracata yönelen firmalar, mallarını yurtiçinde çalışan çeşitli bağımsız aracı işletmeler yoluyla ihraç etmektedir. İhracat ticaret firmaları, ihracatçı birlikleri, ihracat yönetimi firmaları, yabancı tüccar ve temsilciler, komisyoncular ve yerli tüccarlardır. Dolaylı ihracatın bazı dezavantajları vardır. Bunlar;

n

n • İhracatta firmanın kontrol düzeyini oldukça kısıtlayan ve ihracatçı firma ile uluslararası hedef pazar arasında doğrudan ilişkilerin kurulmasına izin vermeyen bir ihracat yöntemidir.

n

n • Dolaylı ihracat sonucunda ihracatçı firma açısından kazanılan hem uluslararası pazarlama bilgisi hem de bu dolaylı yaklaşımlarla elde edilen satış oranları sınırlıdır.

n

n Dolaylı ihracatın avantajları ise şu şekildedir;

n

n · Dolaylı ihracat, ihracatçı firmaya pazarlama ve satış faaliyetlerinde risklerin dağıtılması yönünde bir avantaj sağlar.

n

n · İhracatçı firma dolaylı ihracat yaparak kendi ülkesindeki aracı kuruluşları kullandığı için malına uluslararası pazarlarda müşteri bulma çabasına girmez. Maliyetlerden ve işlemlerden tasarruf elde eder.

n

n İhracatçı firmanın yurt içindeki aracılardan yararlanmaksızın mal ve hizmetlerini uluslararası hedef pazarlara kendisinin ulaştırması durumuna doğrudan ihracat denilmektedir. Uluslararası pazarlara girişte doğrudan ihracata yönelen bir firma, ihracat yapılacak hedef pazarda bulunan aracı işletmelerle ve nihai alıcılarla doğrudan ilişkiye girerek ihracatı gerçekleştirir. Bu çerçevede, dolaylı ihracat ile doğrudan ihracat arasındaki fark, doğrudan ihracatta ihracatçı firmanın ihracat görevini diğer aracı firmalar devretmeyip, bu görevi kendisinin yerine getirmesinden kaynaklanır.

n

n İhracat aşamalarının ileri düzeylerindeki firmalar ihracat sürecindeki kontrollerini de artırmak suretiyle doğrudan ihracata yönelmektedirler. Doğrudan ihracat yöntemi, dış pazarlara olan bağımlılığı yüksek ve büyük ölçekli ihracatçı firmaların tercih ettiği bir seçenek olarak karşımıza çıkmaktadır. Doğrudan ihracatta risk ve kârlılık yüksektir.

n

n Doğrudan ihracatta; pazarlama araştırması, fiyat belirleme, pazarlama iletişimi, lojistik faaliyetler, ihracat dokümantasyonu gibi görevler, firmanın ihracat departmanı tarafından yerine getirilir. Doğrudan ihracat, genellikle dolaylı ihracata göre daha yüksek kâr fırsatları yaratmaktadır. Doğrudan ihracat yapan firmaların üretim ve pazarlama maliyetlerini kontrol altında tutabilme özellikleri, daha yüksek kâr elde etme şansını da beraberinde getirmektedir.

n

n Başta dolaylı ve doğrudan ihracat olmak üzere tüm yabancı pazara (uluslararası pazara) girme şekillerinde önemli olan faktörlerden bir tanesi kültürdür. Her ülkenin kendine has bir kültürü ve alt kültürü söz konusudur. Kültür o ülke halkının tüketim kalıplarından işletmelerin iş yapış şekillerine kadar etkisini göstermektedir. Örneğin Hindistan’da inekler kutsal olduğu için ürünlerimiz 0 dana etinden imal edilmiştir şeklinde bir ifadenin olamayacağı gibi.

n

n Uluslararası pazarlara girerken proaktif olmak gerekir. Yani piyasada oluşacak olan olayları ve trendleri önceden tespit etmek ve ona göre işletmeye yön vermektir. Proaktif olmak uluslararası pazara girerken de müşterinin ayağımıza gelmesini beklemeyip bizim müşterimizin ayağına gitmemizdir. İhracatın artırılmasına yönelik olarak bugün birçok teşvik mevcut. Fuar katılımından stant açımına kadar birçok kalemde teşvik bulmak mümkün. O teşvikleri kullanarak dünyanın birçok yerine ürün satılması artık daha da kolay hale geldi.

n

n İşletmelerin yapması gereken ise;

n

n · Hangi şekilde uluslararası pazara gireceğine karar verecek

n

n · İyi bir pazar ve pazarlama araştırması yaparak kendi ürünlerinin nerelerde satılabileceğini tespit etmek.

n

n · Yabancı dili iyi çalışanlar almak

n

n · Şirketlerini müşteri memnuniyeti ve ihracat odağına oturtmaları gerekmektedir.

n

n

n

n

n