Sayın okuyucum,

Felaket tellallığı yapmak niyetim yok. Ancak konu önemli olduğu için dikkati çeken başlığı tercih ettim. Biz insanları yönetenlerin kötü ve kayırmacı kararları vermeleri bu konuda seçim zamanı kararı hariç hiçbir günahı olmayan vatandaşa çile olarak dönecek.

İmar planı düzenleme ve değişim kararları 'KAMU MENFAATİNİ SAĞLAMAK'' amacıyla verilir. Burada ki kamu menfaati tabirinden resmi kurumların menfaati şeklinde asla anlaşılmamalıdır.

Atakum ilçemiz aslında gelecek büyük Samsun'dur. Samsun kentinin nitelikli iskan alanıdır. Şimdilerde çok kötü bir yasal düzenleme ile Samsun dahil büyükşehir kurulan illerde kent kimliği ve belleğinin var olduğu yerleşimlerin isimleri kaldırıldı. Konumuz bu değil.

Atakum'da Atatürk Bulvarı ile Alparslan Caddesi kavşağında bir AVM inşaatı yapımı devam ediyor. Atakum ilçesinin ilave ticari kullanım alanı olan bu binaya kamu menfaati adına ihtiyaç olduğuna hangi meslektaşım rapor eyledi. Bilmiyorum. Ama haklarım var ise helal etmeyeceğim. Alışveriş ve yaşam mekanlarında ki yeme-içme yerlerinin en iyileri yeterli sayıda sahilde zaten mevcuttur. Atatürk Bulvarı da zaten yol boyu alt ticaret kullanımına dönüşmüş durumda. Aynı şekilde İsmet İnönü Bulvarı, Alparslan caddesi, Lozan caddesi tüm yatay ve düşey konumda olan geniş caddeler alt ticaret-üst konut geleneksel tazımızda hizmet vermeye başladı ve daha da gelişiyor.

Alışveriş ve yaşam merkezleri bir kentte yapılmalıdır. Ancak taşıt trafiği sorunu olmayan geniş parsel alanlarında tercih edilmelidir. Bu alan bu kurala da asla uygu değildir.

Ulaşım ve trafik analizi mesleğimin hayati kısmını oluşturur. Beraber çalışalım. Özellikle hafta sonu ve iş sonrası saatlerinde kent merkezinden Alparslan caddesini kullanan evimize gitmek için özel aracımız ile veya minibüs ve otobüsle seyahat edelim. Atatürk Bulvarı üzerinde ki kavşaktan sola nasıl döneceğiz. Bu hemzemin dönel kavşak kesinlikle çalışmayacaktır. Zaten normal standartlara göre burada dönel kavşak dahi düzenlenemez. Dönel kavşak yarıçapı 18 metre olan yonca yaprağı tarzında bir düzenleme imkanı olmuş olsa idi, sorun yaşanmayacaktı.

Buranın imar planı 1967 yılında yapılmıştır. Bu tarihte kabul edilen yoğunluğa göre Balaç köy yolu geniş cadde olarak planlanarak kavşağa da kültür tesisi yeri plan kararı verilmişti. Süresi içinde kamulaştırılması gerekirdi. Plan kararı gerçekleşmedi. Değişiklik ihtiyacı hasıl oldu. Gayet normal bir işlemdir. Sorun plan değişikliği ile önerilecek yeni kullanım kararıdır. Ticaret alanları üstelik pik saatleri olan AVM'lerin imar planı değişimi ile tesis edilmesi tüm dengeleri bozar. Her yerde kabul edilmiş olan ana plan kararlarına olumsuz etki yapan kullanım türüdür. Bu konuda yazımı yazmadan tekrar bir araştırma yaptım bir bilgi aldım ve şaşırdım. Trafik komisyonu evvelki plan kararı olan kültür alanı ile AVM'nin aynı trafik yoğunluğu doğuracağından 'uygundur' kararı verilmiş. Ben bu durumu diyecek kelime bulamıyorum. Anlaşılan şöyle olmuş çoğu kez olduğu gibi 'İnşaat organizasyonunu üstlenenler büyük bir sabırla önceden taleplerine uyacak belgelerin ve tali kararların alınmasında gayret sarf ederler. Hepsi dosyasında birleşince sorumlulukların paylaşıldığı görülünce istenilen plan onaması gerçekleşir .'

Atakum'da Atatürk Bulvarından beslenen dikey yol kavşaklarının en sıkışık ve tehlikeli olanı bu kavşaktır. Bu olumsuzluğa çift yönlü trafiği olan bulvara paralel gelişen servis yolu da kötüye daha kötü katkısı vermektedir.

Bu konu yeni göreve gelecek olan büyükşehir ve Atakum belediye başkanlarının başın ağrıtacağını şimdiden hatırlatıyorum. Sebebi şudur: Yatırımcı yasal hak kazanmış durumdadır. Geriye dönüşü çok zordur. Peki diyeceksiniz k çözümü yoksa neden yazıyorsun. Şöyle izah edeyim 'kötü yapılan icraatları iyice bilerek görev talep edilmesine' katkı sağlamak istiyorum.

AVM binasının mimarisini bilmiyorum. İncelemedim. İnşallah kavşak tarafına otopark giriş ve çıkışı verilmemiştir.

Otopark deyince aklıma geldi; aynı cadde olan Alparslan caddesinde AVM ile aynı yol hattında ki özel hastane için yapılmak istenilen imar planı değişikliği konusuna dair tüm yaşananlara dair belgeler arşivime geldiğini duyurayım. Konu aslında tamamen benzerdir. Buraya hastane yapılırken hem kapasite hem de ihtiyaç programı eksik ve hatalı yapıldığı uzun süre sorun yaşatmayacak bir hastane projesi yapılamadığı anlaşılıyor. Projesinde otopark olan bina bodrumu alanları hastane birimleri için kullanılması gerekli olmuş.

Burada da ulaşım ve araç park etmek sıkıntısı yaşanıyor.

Şimdi sormam gerekmiyor mu?

Eyyy muktedirler... Taşıt ve yaya trafiği yoğunluğu yüksel olan bina türlerini hangi akılla imar planı değişikliği ile aynı hat üzerine yakın konumda tesis edersiniz.

Not: Hastane imar planı değişikliği yazım detaylı bilgiye ulaşınca yazılacaktır. Gündem dışı belediye meclisine alınmasında acele edilen olay hakkında durumu anlamaya çalışıyorum. Ama imar planı onaması prosedürü tamamlanamamış olduğu bilgisini aldım.