Türkiye'den yıllık yaklaşık 200 bin ton kabuklu fındık alımı yapan Ferrero, bunun yüzde 50'sini bizzat kendisi üretimle değerlendiriyor. Türkiye'de verimliliği de artırmak isteyen şirket, kalitenin hedefledikleri duruma gelmesi halinde fındık alımlarını 3 kat arttırabilecek.

TÜRKİYE'NİN RAKİBİ YOK

Kinder ve Nutella gibi dev markaları bünyesinde barındıran Ferrero'nun Türkiye'den bu yılki fındık alımının tutarı 2 milyar TL'yi buldu. Ferrero Fındık Şirketi'nin Operasyon Direktörü Aldo Uva, Türkiye'nin verimlilik konusunda bazı ülkelerden geride olmasına rağmen hala yerini doldurabilecek bir ülkenin bulunmadığına dikkat çekti. Gelişen sağlık trendi ile beraber yakın bir zamanda şekerleme ve karamel tarzında ürünlerin azalacağını, marketlerde bunların yerini kuru meyve ve kuru yemişlerin alacağını söyleyen Uva, 'Türkiye bir madenin üstünde oturuyor. Bunun adı da fındıktır. Fındıkta daha iyi pozisyon alırsa, dünyada daha fazla belirleyici olabilir' diye konuştu.

Türkiye ve dünyadaki fındık çalışmaları üzerinde bilgi veren ve aynı zamanda İnovasyon ve Stratejik İş Birimlerinden Sorumlu Başkan Yardımcısı da olan Aldo Uva, özellikle kaliteyi teşvik etmek için, böyle üretim yapana daha fazla ödeme yaptıklarına dikkat çekti.

TAKTİKSEL OLMAMALI

Getirdikleri prim teşviği ile üreticilere yüzde 10 fazlasıyla, en yüksek kaliteye ulaşanlara ise yüzde 20 daha fazla ödediklerini hatırlatan Aldo Uva, "Ancak son yıllardaki göstergeler hiç de iyi değil. Türkiye her yıl yüzde 10-15 verim kaybediyor. Türkiye'de bir hektardan 800 kilo verim alınırken Şili'de bu rakam 3 bin 200 kiloya kadar çıkıyor. Arada 4 kat fark var. Türkiye'de ağaçlar yaşlı. Çiftçi yaşlı. Gerektiği kadar bahçede durmuyorlar. Bir çiftçinin bahçesinde 140 gün kalması gerekiyor. Araştırmalara göre bu rakam Türkiye'de 40 gün. Gübreleme ve sulamayı vaktinde yapmak gerekiyor. Çiftçiler kooperatif kurabilir, organize olabilir. Alımlarda eli daha güçlü olur. Fındık, Türkiye için stratejik olmalı, taktiksel değil. Biz kurallar çerçevesinde her türlü yardımı yapmak istiyoruz" diye konuştu.

NUTELLA CAFE AÇILIYOR

Nutella'da Ferrero'nun en başarılı 5'inci ülkesi konumunda olduklarını belirten Türkiye Genel Müdürü Azmi Gümüşlüoğlu ise, "Manisa'yı altın fabrika seviyesine getirdik. İkinci fazı devreye alarak, üretim kapasitemizi 35 bin tona çıkardık. Üçüncü fazı da devreye almak istiyoruz. Hedefimiz 50 bin tona ulaşmak. Türkiye'de Nutella Cafe açma planımız var' şeklinde konuştu.

VERİMLİLİK ARTIYOR

5 yıldan beri Ferrero Değerli Tarım uygulamalarını hayata geçirdiklerini şimdiye kadar 35 milyon TL harcayarak, 35 bin çiftçiye ulaştıklarını dile getiren Gümüşlüoğlu, ekiplerinin 40 binden fazla fındık bahçe ziyaretinde bulunduğunu söyledi. Karadeniz Bölgesi'nde ayrıca 55 model bahçe oluşturduklarına değinen Gümüşlüoğlu, 'Değerli Tarım uygulamalarını kullanan çiftçilerimiz verimliliklerinde yüzde 30'a, randımanda 4-5 fazlalığa ve karlılıklarında ise yüzde 66'a kadar artış sağladı. Bu uygulamalarla yüksek kaliteli fındık üretimi başladı. Gelecek 5 yılda 120 milyon TL harcayarak 50 bin çiftçiye daha ulaşmayı öngörüyoruz' dedi.