n Bonniebee diyor ki;
n
n
n
n Uzun ve sessiz bir gecedir…
n
n Gecenin örtüsü her zaman ayrı bir diyar yolculuğudur.
n
n Gecenin örtüsü şu an, şu dakikada geçmişten günümüze esen bir saba rüzgarıdır.
n
n
n
n Yerküre, fakire zengine, iyiye kötüye, kadınına erkeğine kucak açmadı mı?
n
n Pek çok sultan, padişah yine burada hüküm sürmedi mi?
n
n Adaletli ya da adaletsiz nice hükümranlıklara sahne olmadı mı?
n
n Evvel zamanda yaşamış paşa gönüller, peki şimdi nerede?
n
n
n
n Yaşam tüm istikrarıyla devam etmekte, değişmeyen kanun yüzyıllardır tüm görkemiyle karşımızda durmakta.
n
n Peki neredeler?
n
n Sorumuz bu idi.
n
n Haydi arayalım, bakalım, onlardan geriye ne kalmış!...
n
n Cevap: Kaçınılmaz sonun dayanılmaz ağırlığında, toprağın altında, iki büklüm adaleti beklemekteler.
n
n Yani, ara ki bulasın!
n
n
n
n Doyacak kadar aşın varsa,
n
n Başını sokacak bir damın,
n
n İnsanoğluna kulluk etmiyorsan,
n
n Başkasının sırtında değilse geçimin,
n
n Tamam, güneşli günler içindesin.’
n
n
n
n
n
n
n
n Gazete sayfalarında, köşe yazılarında, dergilerde mutlaka bir dörtlüğüne rastladığımız filozof Hayyam, gizemli sır kapısının anahtarını kuzenin (Testinin ) içine atmıştır.
n
n Şarap felsefesi Acem tarihinde pek çok şaire ilham kaynağı olmuş, vermek isteği özün temelini oluşturmuştur.
n
n Şarap ona göre yaşamın dengesi, bir ölçüde eşitlik sembolüdür.
n
n İster mecazi bir anlam içerisinde yorumlayalım, ister ilahi boyutta değerlendirelim, testi (kuze), şarap ve kadeh, ona göre maddi dünyanın mihenk taşlarıdır.
n
n Adaletin kılıcı topraktan testi yapan, kadeh yapan testicide, testicinin elinde ise şekil alan toprak, şairin elindeki kadeh haline gelecektir.
n
n Yeryüzü coğrafyası her zaman olduğu gibi ev sahipliğine devam edecek şu dünyaya gelen, sonra da göçüp giden misafirlerini uğurlayacaktır.
n
n
n
n
n
n
n
n O zaman sözü şaire bırakma zamanıdır, ruhlar daha fazla üşümesin diye…
n
n
n
n “..Yıldız ve ay her zaman gökte olacak.
n
n Saf şaraptan iyiyi sanma bulacak.
n
n Şarap satan insana ben çok şaşarım,
n
n Satıp, ondan güzel bir mal mı alacak?
n
n Hayyam için gecenin örtüsü, sır dolu bir testinin karanlık dibi gibidir. Ve bu muamma, her şeyden önce sakinin yani tanrının elindedir ve saki şarabı testiye koyduğunda aslında tanrı ruhu bedene koymuştur. İnsan bedeni yani testi, yaşamla beslenmiş, nice dünyayı içine sığdırmış bir ruhu içine sığdıran bir kaptır. Diğer bir deyişle insan bedenidir. Ona göre ruh veren saki, sır kapısının anahtarını elinde tutandır. Yaşamı adaletle, aşkla besleyen asıl kaynaktır. İnsan ruhu yani şarap, sakide hayat bulur. Kırılsa bile dökülen ruh, yine toprak olur, testiciye ulaşır.
n
n Bir bakarsın, tekrar kadeh olmuş…
n
n Bir bakarsın toprakta yeşeren bir gül…”
n
n
n
n
n
n
n
n
n
n
n