Perakende sektöründen başlayarak tüm sektörlerde bugünlerde en çok kullanılan, üzerinde en çok yazı yazılan konulardan bazıları veri, veri yönetimi, büyük veri.

!990'lı yıllar ile beraber ekonomik sistem içinde teknolojinin kullanım oranının artması ile beraber hayatımıza yazılım sistemleri daha fazla girer hale geldi. En büyük işletmeden köşedeki bakkala kadar hemen herkes iş yerine, ofislerine bilgisayar satın aldı ve işlerini yürütmek için kullandıkları bilgisayarları ve yazılım sistemlerini diğer işletmelerden farklılaşma stratejisi olarak kullanmaya ve bununla ön plana çıkmaya çalıştılar.

2000'li yıllara geldiğimiz zaman ise yazılım sistemleri ile beraber müşterilerin alışveriş alışkanlıklarından başlayarak profil çıkarma ve bu profil doğrultusunda da segmentaston ve konumlandırma çalışmaları yapılmaya başladı. Bunun en bariz örnekleri cep telefonlarımıza gelen metin mesajları ve her zaman karşılaştığımız elektronik postalar oldu.

Sosyal medyanın hayatımıza girmesi ile beraber ise durum daha da karmaşık hale geldi. Herkes ne yediğini, nereye gittiğini, kiminle ne yaptığını sosyal medya hesabından paylaşır oldu. Bu durum da veri miktarı ve niteliğinin de fazlalaşmasına neden oldu. Artık bireyler gibi işletmeler de sosyal medya hesabından satış yapmaya çalışıyor.

İster geleneksel kanallardan olsun isterse modern kanaldan olsun artık bir kişi ya da bir işletme herhangi bir konu hakkında aradığı veriye istediği formatta ulaşır hale geldi. Dolayısı ile artık herkes istediği veriyi elde eder hale geldi. Durum bu şekilde olunca da ortaya büyük bir sorun çıktı. Veriyi elde etmek bu kadar kolay hale gelmesine rağmen hala tüketiciye ulaşmak neden bu kadar zor? Cevabı aslında sorunun kendi içinde gizli. Çünkü artık her işletme aynı imkana sahip ve herkes aynı şeyi yapıyor. Benzer şekilde ortaya çıkan ikinci bir sorun ise bu kadar veriyi nerede depolayacağız? Nasıl ve nerede saklayacağız? Bu sorun da kendi çözümünü üretti ve bugün işletmeler artık bulut/cloud teknolojisini kullanıyorlar. Bu sayede artık işletmelerin ihtiyacı olan veriye istediğiniz yerden ulaşır hale geldi.

Tüm bunlar teknoloji ile çok kolay hale geldi ancak hala yapılamayan ve tüketicinin de istediği şey kendisine metin mesajı ya da mail atılması değil ona değer verildiğinin hissettirilmesi. Başka bir anlatım ile tüketicinin/müşterinin doğum gününde mesaj atmak yerine onu arayın ve doğum gününü kutlayın. Bu onun nazarında daha değerli. Diğer türlü kutlama şekillerini zaten diğer işletmeler yapıyor. Siz bu anlamda farklılaşın ve bu kimliğiniz ile tüketici nezdinde konumlandırılmış olursunuz.

Bu noktada belirtmek istediğim diğer bir nokta ise veriyi bilgi hale getirilmesi gerektiği. Yani işlenmesi ve işletmenin ihtiyaç duyduğu bilgiye dönüşmesi. Diğer türlü ham veri zaten her yerde var ve herkes çok kolay ulaşabiliyor. Mühim olan şey onu fonksiyonel bilgiye dönüştürmek. Ancak bu sayede başarılı olur işletmelerimiz.