YAZARLAR

DİĞER YAZILARI

Doç. Dr. Yetkin BULUT

YENİ 4 C

Pazarlama anlatılır iken geleneksel olarak her zaman 4P’den bahsedilir. 4P İngilizce baş harflerinin kısaltmasıdır. Birinci P; Product(Ürün): Ürün denilince hemen herkesin aklına somut şeyler akılına gelmekle birlikte pazarlana bakış açısı ile ürün mallar, hizmetler ve fikirlerden oluşur. Ürünün marka haline gelmesi, etiketlenmesi, ambalajlanması gibi değişkenler incelenir. İkinci P Price (Fiyat): Fiyat değişkeni altında ise bir ürünün hangi fiyata satılacağı, ürün fiyat tespit edilir iken hangi amacın güdüldüğü, strateji ve politikaların neler olduğu ve indirim söz konusu olup olmayacağı incelenir.

            Üçüncü P olan Promotion (tutundurma) bileşeni altında ise markanın hedef kitlesi ile iletişim kurma şekilleri ele alınır. Kişisel satış, satış geliştirme, doğrudan pazarlama, reklam ve halkla ilişkiler bu karmanın elemanlarıdır. Burada püf nokta hedef kitle ile doğru iletişim kurabilmektir. Bunun içim karmanın tüm elemanları doğru mesajı vermekle mükelleftir. Benzer şekilde reklam çalışmalarında hedef kitleye verilen mesaj ile satış geliştirme faaliyetlerinde verilen mesajlar birbiri ile çelişmemeli tam tersine birbirini desteklemelidir. Bu yüzden bu çabaların yeknesak şekilde ifade edilmesi gerekir. Dördüncü P Place (dağıtım): Dağıtımda ise bir ürünün üretim öncesi aşamasından başlayarak satış sonrası aşamaları da kapsayacak şekilde hedef kitleye sunulmasıdır. Geleneksel dağıtım kanalında bir ürün üretilir, toptancıya satılır. Toptancı belirli bir kâr marjı koyar ve ürünü perakendeciye satar. Tüketici de ürünü perakendeciden satın alır. İnternetin ekonomik sistemde yerinin ve ağırlığının artması ile beraber birçok toptancı artık yok. İşletmeler ürünlerini ya kendi fabrika satış mağazaları kurarak ya da kendilerine ait internet sitelerinden/sosyal medya kanallarından satışa sunuyorlar.

            Ülkemizde hala 4P’yi hala hakkı ile uygulamayan/uygulamayan işletme sayısı bir hayli fazla. Dünya ise yeni 4C’yi konuşuyor.

            Peki nedir 4C?

  • Ortak yaratım (co-creation): Dijital ekonomide ürün geliştirmede yeni stratejinin adı co-creation yani ortak yaratım. İşletmeler artık bir ürün geliştirmesi yaparken hedef kitlesini de sürecin içerisine dahil ediyorlar. Ürün geliştirme sürecine müşterinin dahil olması ile beraber geliştirilen yeni ürünün başarısı artıyor. Ortak yaratım sayesinde müşterilere ürünleri uyarlama ve kişiselleştirme olanağı verir. Bu sayede hem müşteri tatmin olur, hem de yaratılan değer maksimuma ulaşmış olur.
  • Döviz kuru: Dijitalleşme ile birlikte artık işletmeler tüketicilerin istediği ürünleri üretmede daha başarılım oluyorlar. Örneğin bir tüketici bir araba siparişi verdiğini düşünelim. Arabanın ön koltuklarından birisi siyah diğeri beyaz olsun. Arka koltukları ise yeşil olsun. Normal üretim bandında siparişin yerine getirilmesi ve fiyatlandırılması çok zor ya da zaman alıyor. Oysa robotların ya da nesnelerin internetini konuştuğumuz bu dönemde fiyatlandırma artık anlık fiyatlandırma modeline döndü. Bu yüzden de ürünlerin fiyatları döviz kurları gibi bir alçalıyor bir yükseliyor.
  • Topluluğun harekete geçmesi/Ortak hareket etme (communal activcation): Dijital ekonomi ile beraber kanal yapısı da değişti. Artık paylaşım esaslı bir kanal yapısı söz konusu. Uber bunun en tipik örneği. Uber gibi girişimler kendilerine değil diğer müşterilere ait olan ürünlere kolay erişim olanağı veriyorlar.
  • Sohbet (conversation): Dijital ekonominin en önemli argümanlarından birisi sosyal medya oldu. Sosyal medya ile müşteriler deneyimlerini paylaşıyorlar. TripAdvisor gibi derecelendirme siteleri sayesinde satın alıp almama kararlarını veriyorlar.

İşletmelerimizin bu yeni karmayı ve elemanlarını iyi anlaması ve bu doğrultuda strateji geliştirmeleri gerekiyor.

GELENEKSEL Mİ?  DİJİTAL Mİ ?SAMSUN VE FUARLAR 2SAMSUN VE FUARLARVERİ GÜVENLİĞİMENA VE SAMSUNDEĞER VE FAYDAYENİ 4 C1 SAATTE 10 MİLYAR DOLARVERİ YÖNETİMİYETENEK AÇIĞIYazarın Tüm Yazıları
Yazarlar
Osman KARA
BİZİM GÜNAHIMIZ NE?
Osman KARA
Erdem EROL
BİR FOTOĞRAF
Erdem EROL
Mustafa GENÇ
TEMEL'İN,  "PİZUM EZANI" VE POLİTİKACILAR!
Mustafa GENÇ
Prof. Dr. Yücel TANYERİ
ANALİZ
Prof Dr Yücel TANYERİ
Metin ATLI
HEDEF SÜPER LİG
Metin ATLI
Selamet ATLI
KARARLAR ve HAMLELER KADERİMİZİ BELİRLER...
Selamet ATLI
Burhan UYAN
AVRUPA KONSEYİ’NDE YAPAY ZEKANIN YARGI SİSTEMİNE DAHİL OLMASINA DAİR İLK SÖZLEŞME ONAYLANDI
Burhan UYAN
Şakir DEMİRCİ
ATAKUM'DA BAHARI BEKLERKEN YAZ GELİP GEÇMESİN
Şakir DEMİRCİ
Mehmet ÖZ
FIRAT'IN DOĞUSU
Mehmet ÖZ
Doç. Dr. Yetkin BULUT
GELENEKSEL Mİ?  DİJİTAL Mİ ?
Doç Dr Yetkin BULUT
Alpaslan ÇEPNİ
RAYDAN ÇIKMIŞ MAKYEVELİZM
Alpaslan ÇEPNİ
İbrahim TELLİOĞLU
SAMSUN’UN KÜLTÜREL SİMGELERİ
İbrahim TELLİOĞLU
Salim YILDIZ
Biz kaçtık onlar kovaladı
Salim YILDIZ
Selçuk KAYA
Uyduruk penaltılar
Selçuk KAYA
Ender GÜR
HAKEM KARARIYLA
Ender GÜR
Kürşad GÜNDOĞDU
YOLLARIN SONU
Kürşad GÜNDOĞDU
Ahmet HAYVALI
VERGİ VE HARÇLAR ZAMLANIYOR…
Ahmet HAYVALI
Kadir GÜRKAN
Yapay Zeka
Kadir GÜRKAN
Ayhan HAMLI
ÖCALAN'A SAYIN DİYENLER ŞEHİTLERİMİZİN KEMİKLERİNİ SIZLATIYOR...
Ayhan HAMLI
Akın ÜNER
SAMSUNSPOR'UN ŞEREF'İ (II)
Akın ÜNER
Ömer PAMUK
ANLAMAYA ÇALIŞMAK...
Ömer PAMUK
Fulya ZORLU
Başarının Anahtarı
Fulya ZORLU
Cesur CEYLAN
ÇOCUĞUNUZDAN YENİ BİR "BİLDİRİM" VAR
Cesur CEYLAN
Gül TURAN
TC TİCARET BAKANLIĞI VE HAYTAP İŞBİRLİĞİ  
Gül TURAN
Ersin ERGE
ŞİİR HAS İNSANDIR
Ersin ERGE
Ergin KAHVECİ
NEDEN?
Ergin KAHVECİ
Nami Cem İYİGÜN
YENİLENEBİLİR ENERJİLER
Nami Cem İYİGÜN
M. Halistin KUKUL
İSA YUSUF ALPTEKİN ve DOĞU TÜRKİSTAN DÂVÂSI
M Halistin KUKUL
Hasan Cem KESKİN
BAŞARIYA YOLCULUK
Hasan Cem KESKİN
Birol BİRCAN
SAMKON'a sorular.
Birol BİRCAN
Hikmet KURADA
Yazdıklarının Tersini Söyleyen Fesli Kadir
Hikmet KURADA
Dr. E. Kurmay İbrahim YILDIRIM
SARIKAMIŞ'TA RUSLARA DEĞİL KIŞA YENİLDİK
Dr E Kurmay İbrahim YILDIRIM
Embiya SANCAK
SAMSUNUM'DA SORUN YARATMADAN İYİ İŞLER YAPILSIN (II) GENE KONUMUZ GÜLSAN
Embiya SANCAK
Kenan ERZURUMLU
Eski dostlara serzenişimdir!
Kenan ERZURUMLU
Tevfik DEMİR
ALKIŞLAR LİDERE
Tevfik DEMİR
İlker Mutlu
Ne günler, ne haftalar...
İlker Mutlu
Kenan ÖZTÜRK
Ayvacık'ta Doğa Evleri
Kenan ÖZTÜRK
Erdal AĞAR
İnsan Beyninden Yapay Zekâya II
Erdal AĞAR
Ceyhun DONBAY
Futbolda itici güç: Tribün
Ceyhun DONBAY
Naci ALTUNCU
SAMSUN'DA KADININ ADI YOK !!!
Naci ALTUNCU
Turgay SAAT
YALNIZ KALMAYA MAHKUMUZ
Turgay SAAT
Cevdet YILMAZ
SAMSUN SEMT PAZARLARI
Cevdet YILMAZ
Mustafa ÖZBALCI
60. Ölüm Yıldönümünde YAHYA KEMAL BEYATLI
Mustafa ÖZBALCI
Şenol Yücedağ
EKONOMİK GERİ DÖNÜŞÜM 3
Şenol Yücedağ
Yavuz BAYRAM
Hangi Öğretmen?
Yavuz BAYRAM
Bahadır BAŞ
ARABULUCULUK, MALİ MÜŞAVİRLER OLMADAN BAŞARILI BİR ŞEKİLDE HAYATA GEÇEMEZ...
Bahadır BAŞ
Kenan KAYIKÇI
Sporda Altyapı Sorunları
Kenan KAYIKÇI
Kerem GÜREL
Meşhuriyet Çağının Kayan Yıldızları
Kerem GÜREL