YAZARLAR

DİĞER YAZILARI

Serkan Eskalen

Netflix ve TV Yayıncılığı - 2

Yazı dizime bu hafta da devam ediyorum. Son olarak gelecek haftaya üçüncü yazı dizisi ile noktayı koyacağım. Netflix’ten bahsedelim.

Netflix, Ocak 2016'da Türkiye’ye giriş yaptı. O zaman büyük bir heyecan da yarattı. Tabi bu heyecan Türkiye genelinde yaşanan bir heyecan olmadı.

Netflix Türkiye’ye girdiğinde 60 ülkede yayın yapıyordu ve 2015’ten sonra 130 ülkeye daha yayıldı ve Türkiye de onlardan biriydi sadece. Yani Türkiye’ye özel bir hazırlık yapmadı, sadece “Artık buradan da ulaşılabiliriz” dedi. İddiasız bir şekilde girdi Türkiye pazarına. Şu an 190 ülkede yayın yapıyor ve yayın yapmadığı sadece 4 ülke var: Suriye, Kuzey Kore, Kırım ve Çin. Hatta Çin’e oradaki yerel bazı yapılarla anlaşmalar yaparak sızmaya çalışıyor. Yani bütün dünyada yayın yapan bir oluşumdan söz ediyoruz.  Netflix Türkiye’ye girdikten çok kısa bir süre sonra BluTV ve puhutv ile karşılaştık. Yerel içerik üretiminde, özellikle televizyon dizisi üretiminde Netflix’ten çok daha başarılı oldular. Bu şaşırtıcı bir şey değil. Çünkü Türkiye izleyicisinin neye ihtiyacı olduğunu daha iyi biliyor, seyircisini tanıyorlar.

2012’de izleyici paneli değişti aslında. Sansür problemiyle birlikte televizyon dizilerinin de içerikleri çok değişti. Dolayısıyla televizyonda aradığı içeriğe ulaşamayan, televizyondan uzaklaşan bir kitle söz konusu.  BluTV ve puhutv bunu çok güzel kullandı. Yabancı dizi izlemeye alışkın bir kitleyi; kısa süreli, daha derli toplu senaryolarla doğru bir içerik politikası geliştirerek kazandı.

Netflix ise Türkiye pazarına özel bir politikayla girmedi. Pazarlama malzemelerini yerelleştirmeye çalıştı. Örneğin, Narcos dizisi yayındayken “Kolombiya’dan sevgiler” pankartı taşıyan bir tanker geçti boğazdan. Sadece reklam için yapılmış ilginç bir fikirdi. La Casa De Papel karakterleri Galata Kulesi’nde, İstanbul sokaklarında çay içerken, tavla oynarken vs. tanıtım filmi çekildi. Stranger Things dizisi için Saadettin Teksoy kullanıldı. Yani pazarlama malzemeleriyle öncelikle pazara bir giriş yapmaya çalıştı, yerel ünlü figürleri kullandı ve bunlar da haliyle ilgi çekti. 

En son Türkiye pazarına yönelik yaptığı Hakan Muhafız filmi ilk sezonunda çok dikkat çekti ve sükse yarattı diyebiliriz. Ancak ikinci sezonunda bu etkinin yaşanmadığını söyleyebilirim. Ama bu durum Netflix platformunun Türkiye pazarına yönelik dizi projelerine önem ve ağırlık vereceğinin göstergesini oluşturuyor.

Sansür durumuna gelince; bu tür platformlarda küfür, argo, şiddet ve cinsellik içeren sahneler ve türler dizi ve filmlerde oluyor. Bu kapsamda RTÜK’ün yetkileri genişletiliyor ve internet yayıncılığını kontrol etme, denetleme yetkisi verecek yasa tasarısı da Mart 2018’de mecliste kabul edilmişti. Uygulamaya ilişkin yönetmelik henüz çıkmadı. Dolayısıyla sonuçları ne olacak bilemiyoruz. Sansürden bir kaçış olduğu için BluTV, puhu TV farklı tip içerikler üretebildi keza Netflix’de bu şekilde yayınlarına devam ediyor. Ama ne olacak bundan sonra?  İnternet yayıncılığını denetlemeye ilişkin sorunlarda var. Bu kadar çeşitli sayıda içeriği nasıl kayıt altına alıp bir kurum nasıl denetleyebilir? Bu durumda ayrı bir tartışma konusu.  Facebook, Twitter ve YouTube’da şikâyet et özelliği ile içerikleri kaldırtma ile ilgili bir durum bu platformlara da aynı şekilde olursa ayrı bir tehlike söz konusu.

Haftaya devam edecek… Takipte kalın!

Serkan Eskalen

Sosyal Medyada Müşterilerinizi Mutlu Etmenin 5 YoluVİDEO PAZARLAMADuyularımızın SinerjisiFijital Yarışta Öne GeçmekFİJİTAL GELECEKSinema Mı Yoksa Online Film Platformları Mı?Netflix ve TV Yayıncılığı - 3Netflix ve TV Yayıncılığı - 2Netflix ve TV Yayıncılığı -1Planlı Eskitme - 2Yazarın Tüm Yazıları
Yazarlar
Ali Yılmaz ERGEN
ÇOK ÖNEMLİ BİR HİBE
Ali Yılmaz ERGEN
Mustafa GENÇ
MÜSLÜMANLARDA MEŞRUİYET YA DA KİMLİK SIKINTISI!
Mustafa GENÇ
Alpaslan ÇEPNİ
KIYAMET Mİ KOPAR?
Alpaslan ÇEPNİ
Psk. Beste GÜNEYSU
Yoksa Bende Obsesif Miyim?
Psk Beste GÜNEYSU
Cesur CEYLAN
MAVİ
Cesur CEYLAN
Mustafa ÖZBALCI
ATATÜRK'Ü DOĞRU ANLAMAK VE ANLATMAK
Mustafa ÖZBALCI
Akın ÜNER
NE MUTSUZLUK, "TÜRKÜM" DİYEMEYENE
Akın ÜNER
Ayhan HAMLI
HER BAYRAMIN DEĞİŞMEZ ZİYARETÇİLERİ ŞEHİT ANNELERİDİR...
Ayhan HAMLI
Şakir DEMİRCİ
FINDIK HAYATTIR GEÇİMDİR... AŞKTIR
Şakir DEMİRCİ
Kenan ÖZTÜRK
Düşündüm Bu Bayramda
Kenan ÖZTÜRK
Serkan Eskalen
Sosyal Medyada Müşterilerinizi Mutlu Etmenin 5 Yolu
Serkan Eskalen
Prof. Dr. Osman DEMİR
KURBAN BEREKETİ
Prof Dr Osman DEMİR
Nagehan Yeşilyurt
FINDIK
Nagehan Yeşilyurt
Ergin KAHVECİ
ABARTARAK…
Ergin KAHVECİ
Prof. Dr. Yusuf DEMİR
Kurban Olayım…
Prof Dr Yusuf DEMİR
Av. Dr. Cengizhan HATİPOĞLU
KURBAN
Av Dr Cengizhan HATİPOĞLU
Hikmet KURADA
ATATÜRK VE DİN KONUSUNDAKİ GERÇEKLER
Hikmet KURADA
Psk. Beste Güneysu
Çocuklar için Oyunun Önemi
Psk Beste Güneysu
Nurullah Kızıldağ
KEYİF VEREN SAMSUNSPOR
Nurullah Kızıldağ
Ersin ERGE
DOLMA KALEM DERKEN
Ersin ERGE
Salim YILDIZ
Yılan hikayesi
Salim YILDIZ
Birol BİRCAN
5 Günün Getirdiği…
Birol BİRCAN
Doç. Dr. Yetkin BULUT
İNSAN İRADESİ
Doç Dr Yetkin BULUT
Metin ATLI
GÖZLER İRFAN BUZ’DA
Metin ATLI
İbrahim Sezen
SAMSUN, SENİ SANA ANLATAMAM Kİ !..
İbrahim Sezen
Selçuk KAYA
VEDA
Selçuk KAYA
Ömer PAMUK
TATİL VE KİTAP
Ömer PAMUK
İlker Mutlu
Veda Ederken
İlker Mutlu
Naci ALTUNCU
KAYIP GENÇLER
Naci ALTUNCU
Kıymet Ocak
PRATİK BİLGİLER
Kıymet Ocak
Tuğçe Gevşek
ORTAYA KARIŞIK
Tuğçe Gevşek
Kurtcan KURT
19 MAYIS'I ANLAMAK
Kurtcan KURT
Yılmaz Özbakır
İNFAK ve TOPLUMSAL FAYDA
Yılmaz Özbakır
Ender GÜR
ELDE VAR HÜZÜN
Ender GÜR
Kadir GÜRKAN
Nereden Baktığımız Önemli
Kadir GÜRKAN
Gül TURAN
ÇİN SEYAHATNAMESİ II
Gül TURAN
Hasan Cem KESKİN
BİZDE ÇOCUKTUK
Hasan Cem KESKİN
Kenan KAYIKÇI
BÜYÜK KAPTANLAR
Kenan KAYIKÇI
Fulya ZORLU
3-6 Yaş Arası İtiraz Problemi
Fulya ZORLU
Murat Sandıkçı
İNSAN YENİLİNCE TÜKENMEZ, PES EDİNCE TÜKENİR...
Murat Sandıkçı
Turgay SAAT
MADALYALAR SAMSUN'A
Turgay SAAT