Stratejik kararlara temel oluşturan iki ana kriter bulunmaktadır:
• Pazarın çekiciliği veya potansiyeli
• İşletmenin sahip olduğu güçlü yanları kaynak ve kabiliyetleri veya temel yetkinlikleri
Ancak belirtilen iki ana kriterin kararları yönlendirmedeki ağırlıkları, zaman içerisinde değişmiştir. 1960-1980 arasında stratejik kararları yönlendirmede pazarın ve işletme içi kaynak ve kabiliyetlerin etkilerinin dengeli bir biçimde eşit etkiye sahip olması gerektiği düşünülürdü. 1980 -1990 arasında bu denge yerine pazar güçlerinin rekabet avantajı yaratmada ve kurmada etkisinin daha büyük olduğu ileri sürülerek pazar odaklı bir anlayış ön plana çıkmaya başladı. Bu anlayış çerçevesinde stratejik kararlar almada izlenilecek yol, pazarın dinamiklerinden hareketle pazardaki konuma karar verildikten sonra işletme içerisinde ona göre nasıl bir yönetsel ve organizasyonel düzenlemeye gidilmesi gerektiğine karar vermelidir görüşü ağırlık kazandı.
1990’dan günümüze dışarıdan içeriye doğru yöneltilmesi gereken stratejik karar süreci yerine içeriden dışarıya doğru bir yol izlemenin rekabet avantajı elde etme ve süreklileştirme bakımından daha gerçekçi olacağı ileri sürülmeye başlandı. Bu yeni anlayış çerçevesinde işletmenin hangi pazarlarda faaliyet göstermesi ve bu pazarlarda nasıl bir rekabet stratejisi izlemesi gerektiği gibi temel stratejik kararların dayanak noktası; pazarın çekiciliği veya potansiyeli değil söz konusu pazarın çekiciliğine ve potansiyelini işletme lehine rekabet avantajına dönüştürecek ve bunu devam ettirecek işletme içi kaynak ve kabiliyetler olacaktır görüşü, ağırlık kazanmaya başlamıştır.
Karar almaya stratejik yaklaşılırken neler gözönüne alınmalıdır? Alınan kararların stratejik nitelikte olabilmesi için şu özellikleri taşıması gerekir;
• Stratejik kararlar uzun vadeli geleceği referans almalıdır. Stratejik kararlar alınırken, işletmenin hemen önündeki konjonktürün gerektirdiklerini esas almak yerine, uzun vadedeki yönelişler ışığında, sorunlar ve çözüm önerilerine yer verilmesi gerekir. Bu da stratejik kararlar alınırken işletmenin gelecekte nerede olması gerektiğini referans alarak; bununla uyumlu bunu destekleyen ve o yöne doğru işletmeyi taşıyan bir içerikte olmasını gerektirir.
• Stratejik kararlar başarı odaklı olmalı veya rekabet avantajı elde etmeyi hedeflemelidir. Stratejik kararlar esas itibariyle gelecek ve başarı odaklıdır. Bu çerçevede stratejik kararlar gelecekte bugünden farklı ve daha ileri bir başarıyı elde etmek için ne yapılmalıdır sorusuna cevap oluşturacak şekilde formüle edilmelidir.
• Stratejik kararlar başarıyı veya rekabet avantajını süreklileştirmeyi sağlamalıdır. Eğer başarı kısa vadeli ise stratejik önemde değildir. Stratejik önemde olabilmesi için başarının uzun vadede sürdürülebilir olması gerekir. Bu çerçevede düşünüldüğünde stratejik kararların başarıyı veya rekabet avantajını sürdürmeye katkı sunacak tarzda alınması gerekir.
Stratejik kararlar işletmeye bütüncül bakmayı gerektirir. Her işletme bölümlere ayrılmış (uzmanlaşmış) çeşitli faaliyet alanlarından oluşur. Bu faaliyet alanları çoğu zaman işletmenin nihai hedefini esas alarak uyumlu bir yürüyüş içerisine girmek yerine birimler arası çıkarlara odaklanır. Stratejik kararların söz konusu faaliyet çeşitleri arasında uyum sağlayacak nitelikte olması gerekir.
Kısaca karar almaya stratejik yaklaşım bir yandan zaman içerisinde ve çeşitli işletme departmanları arasında tutarlı olmasını diğer yandan arzulanan gelecek inşasına katkıda bulunacak şekilde gelecek ve başarı odaklı olmasını gerektirir.
order abortion pill abortion pill where can i buy abortion pills