🚉 Yolcu garantisi yine hedefi tutturamadı
Ankara Yüksek Hızlı Tren (YHT) Garı’nda 2016 yılında başlatılan ve Kamu Özel İşbirliği (KÖİ) modeliyle işletilen proje, beklenen yolcu sayısına ulaşamayınca, yük yine devlet bütçesine bindi. 8 yıl için özel işletmeci firmaya 46 milyon yolcu garantisi verilmişti. Ancak bu süre zarfında garı kullanan yolcu sayısı sadece 16,8 milyon oldu.

💸 2,7 milyar TL garanti ödemesi yapıldı
Yolcu sayısında oluşan 29,2 milyonluk fark, Hazine’ye ağır bir yük getirdi. Devlet, işletmeci şirkete toplamda 2,7 milyar TL garanti ödemesi yapmak zorunda kaldı. Kamuoyunda sık sık tartışma yaratan garanti ödemeleri, bu örnekte de ciddi bir kamu zararı doğurdu.

📉 Garanti verilen yolcu sayısının sadece %36’sı gerçekleşti
Verilere göre YHT Garı’nın yolcu garantisinin yalnızca %36’sı karşılanabildi. Günlük ortalama 16 bin yolcu hedeflenirken, gerçekleşen ortalama bu rakamın çok altında kaldı. Pandemi ve ulaşım tercihlerindeki değişim de düşüşte etkili oldu.

Fatih Altaylı gözaltına alındı
Fatih Altaylı gözaltına alındı
İçeriği Görüntüle

🧾 Uzmanlardan uyarı: Kamu zararını önlemek için denetim şart
Ulaştırma politikalarını yakından izleyen uzmanlar, bu tür projelerde kamu yararı gözetilmeden verilen garantilerin, uzun vadede bütçe açığını büyüttüğüne dikkat çekiyor. "KÖİ modeliyle yapılan her yatırımı şeffaf ve etkili denetimle izlemek gerekir" uyarısı yapılıyor.

⚖️ Siyasi tartışmalar yeniden gündemde
Ana muhalefet partileri, söz konusu garanti ödemelerinin kamu kaynaklarının israfı olduğunu savunarak, sorumlular hakkında soruşturma açılması çağrısında bulundu. Ulaştırma ve Altyapı Bakanlığı’ndan ise henüz resmi bir açıklama gelmedi.