Kamuoyunda 'tarım lisesi' olarak bilinen Gelemen Mesleki Teknik ve Anadolu Lisesi, yaptığı başarılı çalışmalarla dikkat çekiyor. İş gezileri ve uygulamalı eğitim olanaklarıyla öğrencilerin hayata hazırlandığı okulda öğrenciler, meslek hayatlarına bir sıfır önde başlıyor. Birçok şehirden öğrencisi bulunan bu okulun başarı öyküsünü Okul Müdürü İsmail Rahman Köse ve okulun Alan Şefi Veteriner Hekim Hasan Yeşilyurt'tan dinledik.

Burcu DÜZGÜN ÇOBAN: Sizleri tanıyabilir miyiz?

İsmail Rahman KÖSE: 15 yıldır eğitim camiasındayım. Yaklaşık 12 yıldır yöneticilik alanında çalışmalarımı sürdürüyorum. Şu anda da Samsun Gelemen Mesleki Teknik ve Anadolu Lisesi Müdürlüğü görevini sürdürüyorum.

Hasan YEŞİLYURT: Yaklaşık 15 senedir okulumuzda veteriner hekim olarak görev yapıyorum. Meslek hayatımın 25. yılındayım. Daha önce Tarım Bakanlığı'nın çeşitli birimlerinde ve özel sektörde çalıştım. Şu anda da alan şefliği yapıyorum.

Burcu DÜZGÜN ÇOBAN: Alan şefliği tam olarak nedir?

Hasan YEŞİLYURT: Mesleki okullarda olan bir ibare. Meslek öğretmenlerinin yöneticisi gibi düşünebilirsiniz.

Burcu DÜZGÜN ÇOBAN: Gelemen Mesleki Teknik ve Anadolu Lisesi'nden bahseder misiniz?

İsmail Rahman KÖSE: Lisemiz, Tekkeköy İlçesi'nde, mesleki eğitim veren bir kurum. Okulumuz 1966 yılında Türkiye'de 2. kurulan tarım meslek lisesi. Köklü bir geçmişi var okulun ve mezunlarımızla da sürekli irtibat halindeyiz. Bu yıl da 90 öğrencimiz mezun olacak. Okulumuz eğitim konusunda Türkiye'de sayılı okullardan biri.

Burcu DÜZGÜN ÇOBAN: Biraz açar mısınız, nasıl sayılı okullardan biri?

İsmail Rahman KÖSE: Türkiye'de 33 tane bu alanda eğitim veren okul var. Okulumuz bu okullar içinde puan olarak 3. sırada. Okulumuza gelen çocuklar, gerek uygulamalı gerekse teorik açıdan en iyi şekilde eğitim almaktadır.

Burcu DÜZGÜN ÇOBAN: Hem veteriner hekim hem de eğitimci olarak görev yapmak nasıl bir duygu?

Hasan YEŞİLYURT: Ben bu konuda kendimi şanslı hissediyorum. Her iki mesleği de çok seviyorum. Gençlerle birarada olmak çok güzel. Bir gencin teşekkür etmesi ' hocam sizin sayenizde meslek sahibi oldum' demesi, çok gurur verici. Bir söz vardır 'bana anlatırsanız unuturum, görürsem belki hatırlarım ama yaparsam bir daha yaparım' biz de şartlar elverdiğince pratiğe önem veriyoruz.

Burcu DÜZGÜN ÇOBAN: neler yapılıyor pratik eğitim konusunda?

Hasan YEŞİLYURT: Samsun'da hayvancılık konusunda çalışan işletmelere öğrencilerimizi götürüp uygulamalı eğitim ortamı oluşturuyoruz. Derslerimizde teorik olarak ne göstermişsek, pratikte de onu göstermeye çalışıyoruz. Bizim olmazsa olmazlarımızdan biri bu. Bizden mezun olan çocuklar, hazır yetişmiş eleman oluyor bu da bizim için bir ödül aslında. Ayrıca aidiyet duygusu okulumuzda çok fazla, mezun olan öğrenciler de sürekli irtibat halinde ve iş bulma konusunda birbirlerine yardımcı oluyorlar.

Burcu DÜZGÜN ÇOBAN: Bu okuldan mezun olan öğrenciler nasıl yetilere sahip oluyor mezuniyet sonrası sağladığı avantajlar nelerdir?

İsmail Rahman KÖSE: Öncelikle şunu belirtmeliyim ki okulumuzu tercih eden öğrencilerin hayvanları sevmesi ve bu alanda çalışmayı istemesi gerekiyor. Okula gelen öğrenciler ilk olarak genel bir eğitimden geçiyor. Daha sonraysa mesleki eğitimlere başlanıyor. Okulda hayvanlarla ilgili alanlar oluşturduk bu alanlarda çocuklar uygulamalı olarak ders işliyor. Ayrıca mesleki gezilerimiz oluyor. Çocuklarımız istedikleri takdirde gerçekten, işsiz kalmıyor.

Burcu DÜZGÜN ÇOBAN: Eskiden dinlediğimiz köy enstitülerine benzer bir ortam var okulda diyebilir miyiz?

Hasan YEŞİLYURT: Ben daha önce Tarım Bakanlığı'nda çalıştım. Mezun ettiğimiz öğrencilerle omuz omuza olduk. Veteriner sağlık teknisyenleriyle birlikte köylerde aşı yaptık. Bu işte kişinin sadece meslek erbabı olması yetmiyor aynı zamanda da köydeki vatandaşla nasıl iletişime geçmesi gerektiğini de bilmeli. Onun yanı sıra vatandaşın bilgi seviyesini yukarıya da çekmeli. Özellikle son yıllarda hayvancılıkla ilgili yapılan teşvikle beraber hayvancılık ön plana çıktı bu da mesleğimizi daha popüler hale getirdi. Biz de öğrencilerimizi hayata hazırlamaya çalışıyoruz. Bu çocuklar hayata bir sıfır önde başlıyor. Şunu da iddia edebilirim ki okulumuzda öğretmen ve öğrenci ilişkileri diğer okullardan biraz daha farklıdır.

Burcu DÜZGÜN ÇOBAN: Okulunuz şehir dışından da tercih ediliyor, bunun sebepleri arasında neler var?

İsmail Rahman KÖSE: Samsun'daki meslek liseleri arasında en başarılı okuluz. Bu nedenle okulumuz daha çok tercih ediliyor. Ağrı, Muğla, Antalya, Sivas, Kahramanmaraş gibi şehirlerimizden gelen ve yatılı olarak eğitimini sürdüren öğrencilerimiz var. Konaklamaları noktasında da bir sıkıntı yok. Gerçekten bir aile ortamı var. Bu ortam öğrencilerimize de yansıyor. Şu anda Trakya'da konu ile ilgili çalışanların yüzde seksenini bizim öğrencilerimiz oluşturuyor.

Burcu DÜZGÜN ÇOBAN: Nasıl bir öğretmen kadrosu var okulda?

İsmail Rahman KÖSE: 21 öğretmenimiz var. Bu öğretmenlerimizden 7'si veteriner hekim. Tarım liselerine baktığımızda kadro olarak en köklü kadroya sahibiz. Yaklaşık 50 yıllık bir okuldan söz ediyoruz.

Burcu DÜZGÜN ÇOBAN: Mesleki eğitim açısından iş gezileri yaptığınızı ifade ettiniz bu konu ile ilgili Samsun'da nasıl bir potansiyel var zorlandığınız noktalar oluyor mu?

Hasan YEŞİLYURT: Sektör ile işbirliğimiz gerçekten çok güzel. Bu zamana kadar gittiğimiz bütün kurumlar bizlere kapılarını sonuna kadar açtı. Bu konuda hiçbir sıkıntı yaşamıyoruz. Okul sanayi işbirliği kapsamında Samsun'daki bir firmayla işbirliği anlaşmamız da mevcut. Projelerimiz de söz konusu. Şunu da belirtmek isterim iş gezilerimiz sadece yurt içi değil öğrencilerimizi yurtdışına da götürüyoruz. Bu da çocuk için yeni ufuklar açmış oluyor. Aynı zamanda da yabancı dil öğrenmenin ne kadar önemli olduğunu da bu sayede farkına varıyorlar. Bu açıdan da avantajlı bir konumdayız.

Burcu DÜZGÜN ÇOBAN: Maarif Hareketi Projesinin devam ettiğini biliyoruz. Bunun yansımaları neler oldu?

İsmail Rahman KÖSE: Samsun İl Milli Eğitim Müdürlüğü liderliğinde yürütülen Maarif Hareketi kapsamında oluşturulan bir slogan var; Samsun değişir Türkiye değişir. Biz de okul olarak diyoruz ki; bir okul değişir Samsun değişir. 'Maarif Hareketi'yle birlikte birçok projeyi okulumuzda faaliyete geçirebildik. Bunların içerisinde AB projeleri de var. Bu projelerin 2 tanesinde ortağız birindeyse koordinatörüz. Projeler kapsamında büyük bir ihtimalle öğrencilerimizi yurtdışına götürüp sektör ile ilgili ne tür çalışmalar olduğunu görüp okulumuza, oradan da işletmelere yansıtacağız böylece ülkemizde bu alandaki eğitim seviyesini yükselteceğiz. Sonuç olarak Maarif Hareketi bize vizyon kattı diyebiliriz.

Burcu DÜZGÜN ÇOBAN: Başka projeler var mı?

İsmail Rahman KÖSE: Evet, farklı projeler düşünüyoruz. Okul olarak bir alanda uzmanlaşalım istiyoruz. Bununla ilgili de çalışmalarımız devam ediyor.

Burcu DÜZGÜN ÇOBAN: Bu noktada uzmanlaşmayı düşündüğünüz alanlar nelerdir?

Hasan YEŞİLYURT: Samsun'da bir köpek eğitim merkezi ve köpek pansiyonu bildiğim kadarıyla yok. Buna yönelik bir çalışma yapılabilir. Yine kanatlı hayvan yetiştiriciliği konusunda da çalışma yapılabilir. Karar verme aşamasındayız diyebiliriz.

İsmail Rahman KÖSE: Şu an hayvan pansiyonculuğu konusu, Türkiye'de bir ihtiyaç. Büyük şehirlerde benzer çalışmalar yapıldığını görüyoruz. Biz de o alanda bir yol çizebiliriz diye düşünüyoruz.

Burcu DÜZGÜN ÇOBAN: Anlattıklarınızdan derslerin eğlenceli geçtiğini anlıyoruz. Okulda nasıl bir ortam var?

Hasan YEŞİLYURT: Ben derslerimde genellikle öğrencilerime sahada ne lazımsa onu vermenin derdinde oluyorum. Aktif bir ders ortamımız var. Devamsızlık oranımız da oldukça düşük. Öğretmenler olarak öğrencilerimizle aramızda çok güzel bir iletişim var hatta öğrencilerimizin dertlerini kendimize dert edinip çözmeye çalışırız. Derslerimizin uygulamalı olması da zevkli geçmelerini sağlıyor.

Burcu DÜZGÜN ÇOBAN: Bu okulu kimler tercih etmeli?

İsmail Rahman KÖSE: Okulumuzda 290 öğrenci var her yıl sadece 2 sınıf alıyoruz. Aldığımız öğrencileri de en iyi şekilde yetiştiriyoruz. 290 öğrencinin 100'ü pansiyonumuzda kalıyor. Gelen öğrenci öncelikle hayvanları sevmeli. Biz, veteriner teknisyeni yetiştiriyoruz. Kişi, bu alanda geleceğini kuracak ve devam edecekse, okulumuzu tercih etmeli. Okulumuzda ailesinin bilinçli bir şekilde yönlendirmesiyle gelen 400 puan almış çocuklarımız da var. Ülkemizde meslek lisesi gerçekten memleket meselesi bunu, önemsemek gerektiğini düşünüyorum.

Burcu DÜZGÜN ÇOBAN: Siz aynı zamanda bir veteriner olarak neler söyleyeceksiniz veteriner teknisyeni ya da veteriner olmak isteyen bir kişinin hangi özelliklere sahip olması gerekir?

Hasan YEŞİLYURT: Mesleğimiz gerçekten zor bir meslek. Maddi manada doyurucu olduğu kadar manevi hazzı da çok yüksek bir meslekten söz ediyoruz. Kendini yenileyen ve merhamet isteyen de bir meslek.

Burcu DÜZGÜN ÇOBAN: Mezuniyet sonrası öğrencilerin eğitim hayatları nasıl devam edebiliyor?

İsmail Rahman KÖSE: Öğrencilerimiz veteriner teknisyenliğiyle ilgili devam etmek isterlerse, 2 yıllık okullara ek puan alarak gidebiliyorlar. Onun dışında lisans eğitimi almak isteyenler de devam edebilir. Ancak lisans eğitimi için ek puan gibi bir avantaj yok. Okulumuzda geçen yıl yaklaşık yüzde 65'e yakın üniversiteye yerleştirme oranında bir başarıya da sahibiz. Öğrenciler akademik de ilerleyebiliyor mesleki de tercih kendilerine ait.

Burcu DÜZGÜN ÇOBAN: Çok teşekkür ederiz.

Röportaj: Burcu DÜZGÜN ÇOBAN

Fotoğraf: Pirsu DÜZGÜN