n

n

n

n

n

n Geçmişinde derin denecek düzeyde siyasi, ekonomik, sosyal sıkıntıların, dengesiz, adaletsiz dağılım ve uygulamaların çokça olduğu toplumlar; doğal olarak çok sorunlu aileler oluştur. Daha da önemlisi o sorunlu ailelerin gelecek teslim ettiği çok sorunlu çocukları...

n

n Sorunlu aile ve çocuklarını istediğiniz gibi şekillendirir, istediğiniz, kurguladığınız gibi yeni bir sosyal yaşam oluşturabilirsiniz.

n

n Hatta yeni bir din bile…

n

n Yeni öğretiye ait onlarca değer birbiriyle çelişse bile, toplumdaki o sorunlar, o çelişkilerden kolay kolay doğru bir mantık ürettiremez, sevk edildiği yöne doğru hızla hareket eder. İyi emel ile kötü emel arasında bir kader savaşı vermeye başlar.

n

n Sanırım tarihten örneklendirerek daha anlaşılır bir şekilde anlatırsak, maksat hasıl olur.

n

n Efendim milattan sonra 500’lerde bu günün İran’ı dünün Sasani coğrafyasında toplum içten içe kaynamaya başlar. Büyük haksızlıklar yaşanır. Güçlünün hakimiyeti güçsüz halkı iyiden iyiye perişan eder. Devrin asilzadeleri, ağaları, derebeyleri her geçen gün servetine servet katarak daha da güçlenirken, bulundukları yerlerdeki en güzel kızlara da el koyup, haremlerine katarlar.

n

n Zamanın dini de Zerdüşlüktür.

n

n Derken efendim, Zerdüşt rahiblerden biri öyle bir fikir öyle bir idea ile ortaya çıkar ki, bütün değerleri altüst eder.

n

n O Zerdüşt rahibin adı Mazdek’tir.

n

n Mazdek e göre;

n

n Dünyada hiçbir kimsenin mülkü yoktur.

n

n Özel mülk, özel mülkiyet yoktur.

n

n Mülk yaratıcınındır. Her şeyin asıl sahibi O dur.

n

n Nikah yok hükmündedir.

n

n Evlilik değil, serbest ilişki esastır.

n

n Karşıdakinin rızası varsa, isteyen istediğiyle birlikte olabilir.

n

n Her ne varsa ortaktır! Tanrı onları insanoğlu birlikte kullansın diye yaratmıştır. Hiç kimse bir malı, evi, kadını veya erkeği sahiplenemez.

n

n Ağalardan asılzadelerden derebeylerden feleği şaşmış sıkıntı üstüne sıkıntı çekmiş toplum, önceleri itiraz eder ama zamanla da Mazdek’i haklı görmeye başlar…

n

n Mazdek de durmaz tabi bütün bu fikirlerini sistemleştirip, kendisini de peygamber ilan eder.

n

n Baskılarından yılmış olan halk için Mazdek’in eşitlikçi fikirleri cazip gelir ve cemaati gün geçtikçe çoğalır.

n

n Milattan sonra 483 yılında Mazdek ve müritleri büyük bir isyan başlatır. Ağaların, derebeylerin, asilzadelerin mülklerine, evlerine saldırırlar, bütün mallarını yağmalayıp haremlerindeki güzel kadınlarıda serbest bırakırlar.

n

n Beş yıl sonra 488’de imparatorluk tahtına I. Kavad çıkar. Mazdek’in fikirlerini önemli görmeye başlar. Nihayetinde bir taraftar gibi sahiplenir Mazdek’i.

n

n I. Kavad ın Mazdeklere katılması büyük bir dönüm noktası olur. Sasani topraklarında, Mazdek inancı serbestçe yayılır. Zengin ve asilzadeler güç kaybederken toplumsal yapı başta kadın-erkek ilişkileri olmak üzere boyut değiştirir.

n

n İmparator 1.Kavad, Mazdek e bağlılığını ve özel mülkiyeti olmadığını göstermek için eşinin Mazdek ile ilişkiye girmesine izin verir. Böylece ismini kötüye çıkaracak sıfatı da kazanmış olur.

n

n Toplum ahlakında çivi çıkınca; halk bu defada I. Kavad’a karşı çıkmaya başlar. Derken itirazlar isyana dönüşür ve Kavad’ı devirirler. Böylece Mazdek inanışına da büyük bir darbe vurulur.

n

n I. Kavad ın yerine tahta oturan Khosrau, aristokrasi taraftarı bir İmparatordur. Ortak mülkiyeti sapkınlık olarak deklare edip, devletin dinini geleneksel Zerdüşlük olarak değiştirir.

n

n Bütün bu değişim yaşanırken bir tarafdan da Mazdek ve müritleri gövdeleri toprağın altında, ayakları toprağın üstünde kalacak şekilde gömülüp idam edilir.

n

n Mazdek inancıda zaman içinde kırsaldaki etkisini de kaybederek erir gider.

n

n Eğer Ortadoğu’daysanız efendim, Kavad’ın bile bir öyküsünün olduğunu unutmamanız gerekir.

n

n Dil, en çok bu yüzden tarihtir.

n

n Ahlak, en çok bu yüzden temel dönüştürücüdür.

n

n Güzel günlere uyanın

n

n Sağlıcakla kalın…

n
n

n

n