Bu sıralar televizyonda Carrier klimanın reklamını izlendiniz mi bilemiyorum. İzlemediyseniz de izlemenizi tavsiye ederim. Bir şirkete misyon tanımlamasının yapılması gerektiğini çok net ve sade bir şekilde anlatıyor.
Reklamda bir erkek çıkıyor ve “biz klima uzmanıyız. 112 yıl önce kurucumuz Carrier klimayı ürettiğinden bu yana sadece klima üretiyoruz” diyor. İşte tam da bu noktada aslında şirketin misyonunu da herkese çok kısa bir zaman içinde net bir şekilde belirtmiş oluyor.
Misyon ifadesi uzun vadede işletmenin ne olmak istediği ve kimlere hizmet vermek istediğini ortaya koyar. İşletmenin değer sistemlerini tanımlamasının yanında işletmenin ekonomik ve ekonomik olmayan amaçlarını da ifade eder. İşletme misyonu işletme çalışanlarına faaliyetlerine ilişkin bir yön ve amaç hissi uyandıracaktır. İşletme misyonunu şekillendiren temel sorun, biz ne iş yapıyoruzdur.
Misyonunun tanımına da bakıldığında reklam aslında daha anlamlı hale geliyor. Çalışanların hepsi Carrier’ın sadece klima ürettiğini ve klimanın mucidi olduğunu bilmesi yeterli hale geliyor.

Etkin bir misyon ifadesi ile belirli özelliklere haiz olmalıdır.

• Stratejik niyetin yani işletmenin yakın gelecekte nerede olmak istediğine ilişkin bilgi verilmelidir.
• İşletmede işleyici yönlendiren örgütün değerlerini ve çalışma prensiplerini açıklıyor olmalıdır. Özellikle de etik ve moral değerlere mutlaka vurgu yapılmalıdır.
• İşletmenin ayırt edici rekabet üstünlüklerine vurgu yapılmalıdır. İşletmeyi diğerlerinden ayırt eden kritik özellikler belirtilmelidir.
• Başlıca hedef pazarları da yapılmalıdır.
• İşletmenin bulunduğu sektörlerdeki konumuna ilişkin bilgi de verilmelidir.

Ürün odaklı misyon Pazar odaklı misyon
Demiryolu işletmesi Ulaşım işletmesi
Petrol firması Enerji firması
Bebek maması üreticisi Bebek bakım işletmesi
Bilgisayar üreticisi Enformasyon işleme firması
Sizin misyonunuz hangi sınıfta?