Türkiye'nin en önemli kazanç kapısı olan turizm dış ticaret verileri ışığında gene umut olmaya devam ediyor. Her ne kadar son senelerde terör ve rakiplerin kara propagandası yüzünden zarar görse de ülkenin en önemli kazanç kapılarının başında turizm geliyor. Salt turizme döviz olarak bakmamak gerekiyor. Başta istihdam olmak üzere yaklaşık 40 sektörün can damarı bir sosyal olay olarak görmek gerekiyor. Turizm bölgelerinde ikamet eden ve çalışan yerleşik herkes bütün hayatını turizm sezonuna göre dizayn eder. Turizm sezonu sonu, aynı yöresine göre fındık, çay, buğday, ay çekirdeği hasadı gibidir. Herkes hesabını kitabını ona göre yapar. Ödemesini, alacağını, çekini, senedini, sözünü Eylül, Ekim ayları için planlar. Fındık, çay, mısır nasıl orta ve doğu Karadeniz'in yaşamsal önemiyse, turizm de Ege ve Akdeniz'in aynı öneme haiz olgusudur.

Bizim bölge diye sık sık adlandırdığım Samsun merkeze alındığında çevresinde yer alan Ordu, Giresun, Sinop, Kastamonu, Çankırı, Çorum, Amasya, Tokat ve Sivas şehirleri Turizmden ne kadar pay alıyor diye de düşünmek gerekiyor. Ege ve Akdeniz'in pazarladığı Güneş, Deniz ve kum dışında doğa, tarih, medeniyetler beşiği olan Bizim Bölge iç turizm dışında maalesef kocaman bir hiç! Yönetenler, siyasiler bu konuda ne düşünüyor bilmiyorum ama böyle bir bacasız sanayiden pay almalıdır Bizim Bölge! Çünkü bu bölgenin dış ticarette değer ifade edecek tüm fabrikaları özelleştirme adı altında kapatıldı. Bölge artı değer oluşturmanın çok dışına çıkarak artık sadece emeklilerin zorunlu ikamet bölgesi kimliğine bürünmüş vaziyettedir.

Bizim Bölge'nin Google amcaya turizm verilerini sorduğumda elle tutulur veya benim merakımı giderecek bilgiye rastlamadım. Belki de yanlış yerlerde aradım ama Suriyeli, Iraklı, Afgan dışında turizm hareketi içinde ne kadar turist geldiğini, bölge ekonomisine ne kadar katkı yaptığını, nerelere merak sardığını istatistiki bilgiler bağlamında göremedim. Yetkililer merakımızı giderirse köşemizden yayınlamak boynumuzun borcu olsun!

Şimdi gelelim Paraanaliz'in hazırladığı istatistiki yorum ve rakamlara:

'Güneş, deniz, kum değil sattığımız yalnızca. Türk Lirası'ndaki değer kaybı sonrası ucuz ülke imajı da turizmde eski günlere dönüşün sinyallerini veriyor. Ancak kişi başı ortalama harcamalarda henüz yolun başındayız.

Turizm geliri geçen yılın aynı çeyreğine göre %30,1 arttı

Turizm geliri Nisan, Mayıs ve Haziran aylarından oluşan II. çeyrekte bir önceki yılın aynı çeyreğine göre %30,1 artarak 7 milyar 44 milyon 591 bin Dolar oldu. Turizm gelirinin (cep telefonu dolaşım ve marina hizmet harcamaları hariç) %84,7'si yabancı ziyaretçilerden, %15,3'ü ise yurt dışında ikamet eden vatandaş ziyaretçilerden elde edildi.

Ziyaretçiler, seyahatlerini kişisel veya paket tur ile organize etmektedirler. Bu çeyrekte yapılan harcamaların 5 milyar 463 milyon 809 bin Dolar'ını kişisel harcamalar, 1 milyar 580 milyon 782 bin Dolar'ını ise paket tur harcamaları oluşturdu.

Ziyaretçilerin kişi başı ortalama harcaması 636 Dolar oldu

Bu çeyrekte yabancıların ortalama harcaması 602 Dolar, yurt dışında ikamet eden vatandaşların ortalama harcaması ise 885 Dolar oldu.

Ziyaretçi sayısı geçen yılın aynı çeyreğine göre %24,9 arttı

Ülkemizden çıkış yapan ziyaretçi sayısı 2018 yılı II. çeyreğinde bir önceki yılın aynı çeyreğine göre %24,9 artarak 11 milyon 67 bin 987 kişi oldu. Bunların %89'unu 9 milyon 855 bin 102 kişi ile yabancılar, %11'ini ise 1 milyon 212 bin 885 kişi ile yurt dışında ikamet eden vatandaşlar oluşturdu.


Turizm gideri geçen yılın aynı çeyreğine göre %19 arttı

Yurt içinde ikamet edip başka ülkeleri ziyaret eden vatandaşlarımızın harcamalarından oluşan turizm gideri, geçen yılın aynı çeyreğine göre %19 artarak 1 milyar 650 milyon 276 bin Dolar oldu. Bunun 1 milyar 421 milyon 872 bin Dolar'ını kişisel, 228 milyon 404 bin Dolar'ını ise paket tur harcamaları oluşturdu.

Yurt dışını ziyaret eden vatandaşlar 2017 yılı 2. çeyreğine göre %4,4 azaldı

Bu çeyrekte yurt dışını ziyaret eden vatandaş sayısı bir önceki yılın aynı çeyreğine göre %4,4 azalarak 2 milyon 194 bin 58 kişi oldu. Bunların kişi başı ortalama harcaması 752 $ olarak gerçekleşti.'

[email protected]