Pazarlamada en önemli konulardan bir tanesi 'müşteri ne ister' sorusuna aranan yanıttır. Bunun için işletmeler bazı araştırma tekniklerini uygulamaktadır. Bu tekniklerden en yaygın olanı 'anket' tekniğidir.

Anket cevaplayıcının bir konu hakkındaki düşüncelerini öğrenmek adına yapılan tekniklerden bir tanesidir. Sorduğunuz sorular ile ankete cevap veren kişinin o konu hakkındaki düşüncesini öğrenmeye çalışırsınız.

Anket, size başarıyı yüzde yüz sağlamaz ancak sizin isabetli karar almanızda size yardımcı olur.

Turist davranışlarının öğrenilmesi açısından anket oldukça sık ve yaygın olarak kullanılan tekniklerden bir tanesidir. Bu araştırmada yanıtı aranan bazı sorular;

  • Turist kente neden geliyor?
  • Turist şehirde kaç gün kalıyor?
  • Turist kenti nasıl görüyor?
  • Turiste göre sizin kentiniz ne kenti (tarih, spor, deniz kum güneş vs) ?
  • Turist sizin kentinize geldiği zaman alışveriş yapıyor mu? Yapıyor ise yanında götürmek için hangi ürünleri satın alıyor?
  • Şehirde konakladığı otelden, geldiği acenteden memnun mu? Gibi örnek gösterilebilir.

Bu ve bunun gibi soruların yanıtları bilinir ise işte o zaman kente gelecek turiste ona göre hizmet sunulur ve kente gelen turist de kentten memnun ayrılır. Bu yüzden turist davranışları açısından ziyaretçi profilinin bilinmesi önemli bir unsurdur.

Bu çalışma aynı zamanda kentin altyapı eksiklikleri başta olmak üzere birçok eksikliğini de görmesine faydalı olacaktır. Bu da başta konaklama tesisleri başta olmak üzere turizm sektörü içinde faaliyetlerini sürdürmekte olan herkesi ve kenti idare eden karar vericileri yakından etkileyecektir. Çünkü sektör içerisinde bulunan kurum ve kuruluşlar kendi eksikliklerini bu sayede görecek yerel yöneticiler de bu eksiklikleri gidermek için neler yapması gerektiğini görmüş olacaklardır.

Ziyaretçi profilinin çıkarılması işletmelerin müşterilerinin profillerini çıkarması gibidir. Bu sayede turizm sektörü içinde faaliyet gösteren herkes ve kenti idare edenler kendilerini değerlendirme olanağı bulacaklardır.

Örneğin Çinli turist deniz kum ve güneş üçlüsünü sevmemektedir. Bunun yerine kültür turizmini tercih etmektedir. Ayrıca bir Çinlinin seyahat edebilmesi için pasaportunun olması yeterli olmamakta yerel hükümetten de onay alması gerekmektedir. İnsanlar Çin'in kalabalık nüfusa sahip olduğunu bildiği için 'Çin'den yüzde 1 turist getirsek ne kadar güzel olur' düşüncesine kapılmakta ancak gerçekle karşılaşınca da hayal kırıklığına uğramaktadır.

Benzer şekilde Avrupalı turist İranlı veya Ortadoğu coğrafyasından kişiler ile aynı otelde kalmak istememektedir. İşte bu tür verilerin turizm stratejisi belirlenirken dikkate alınması gerekmektedir. Bu tür veriler de ancak ziyaretçi profilinin belirlenmesi ile mümkün olacaktır.

Ziyaretçi profilinin çıkarılması ile beraber yapılacak olan tanıtım faaliyetlerinde hedef kitlenin kim olacağı ve bu faaliyetlerde hangi konulara vurgu yapılacağı gibi sorulara da cevap bulunmaktadır.

Bu çalışmanın kentimizde bir an önce yapılması gerekmektedir. Turizmde söz sahibi olmak istiyorsak turizm gelirinden daha fazla pay almak istiyor isek bu çalışmanın bir an önce yapılması önem arz etmektedir.