Türkiye’de yanlış anlaşılan kavramlardan birisi de pazarlamadır. Hemen tüm apartman ve site girişlerinde satıcı, dilenci ve pazarlamacı giremez ifadesi vardır. Hayatın tüm alanında maalesef ki satış ile pazarlama eş anlamlı kullanılmaktadır. Her iki kavram da birbirinin yerine kullanılmak ile birlikte aslında birbirinden farklı kavramlardır.
Pazarlamanın en temel kurallarından birisi tüketiciler ile iyi iletişim kurabilmektir. Tıpkı insanlar arası ilişkiler gibi işletmeler ile hedef pazarında yer alan tüketiciler arasında iyi iletişim kuranlar fark yaratmaktadır.
İnsanlar içinde de iletişimi iyi olan ve olmayan insanlar olabileceği gibi işletmeler arasında da iletişimi iyi kuran ve kuramayan elbette vardır. İletişimde en önemli sırlardan birisi sizin kastettiğiniz ile karşınızdakinin aynı şeyi anlamasıdır. Bu aslında yazılması ve söylenilmesi çok kolay gibi gözükse de uygulamada son derece zordur. Medya planlamasının ya da medya planlaması uygulayıcıları olan reklam ajanslarının da yapmaya çalıştığı şey tam da budur.
Burada önemli olan noktalardan birisi hedef pazarınızdaki tüketicilerin sizden ne istediği ve ne beklediğinin tam ve net bir şekilde anlaşılmasıdır. Bunu yapabilen işletmeler de fark yaratmakta ve rakiplerinden farklılaşmaktadır.
İyi iletişim kuran insanlar toplum içinde güçlü bir pozisyonda olur. Benzer şekilde iletişim mecralarını etkin şekilde kullanan işletmeler de rakiplerinden farklı şekilde algılanır ve hedef pazarındaki tüketiciler tarafından doğru şekilde algılanır ve anlaşılır. Marka konumlandırması kavramı da tam bu noktada oluşur. Yapılan pazarlama iletişimi çabaları sonucunda tüketicinin zihninde oluşan olguya konumlandırma adını veriyoruz. İşte iletişimin yanlış kurgulanması işletmelerin tüketicilerin zihinlerinde yanlış anlaşılmalarına neden olur.
Doğru şekilde konumlanmayan işletme; tüketicinin zihninde doğru şekilde konumlanmak için eskiden harcamak zorunda olduğu bütçeden daha fazlasını harcamak durumunda kalabilir. Bu hem zaman açısından hem de ekonomik açıdan oldukça zahmetli bir durumdur.
İletişimi kurgularken yapılması gereken en önemli şeylerden birisi doğru yerde doğru mecrada yer alabilmektir. Örneğin iş makinesi satıyorsanız ve TV’de reklam vermeniz gerekiyorsa; sizin hedef kitlenizin izlediği programlar arasında reklam vermeniz gerekir. Aksi durum sizin için mali açıdan külfet getirir.
İletişimi kurgularken yapılması gerekenlerden bir diğeri de pazarlama iletişimi unsurlarını dikkatlice kullanmanız gerekir. Şöyle ki; reklamlarda sürekli olarak kaliteli ve pahalı marka vurgusu yapıyorsanız buna karşılık sürekli olarak indirim yapıyorsanız bu durumda tüketicinin kafası karışacaktır. İşte bu yüzden pazarlama iletişimi unsurları açısından mesajların da yeknesaklığı sağlanmalıdır.
Tüketicinizin ne istediğini pazarlama araştırması yaparak anlamanız durumunda yapacağınız iletişim çabaları da daha çabuk sonuç verecektir.
İyi iletişim = iyi pazarlama