İyi iletişim iyi pazarlama yazısından hatırlayacağımız üzere; işletmelerin tüketicileri ile iyi iletişim kurmaları gerektiğini vurgulamıştım.
Bir marka, tüketicileri ile sadece iletişim mecralarını kurarak mı iletişime geçer? Marka tüketicileri ile iletişim halinde iken sadece reklam, halkla ilişkiler gibi enstrümanları mı kullanır?
Cevap verelim. Hayır.
Aslında tüketici ile iletişimde elbette reklam halkla ilişkiler gibi enstrümanlar oldukça önemlidir. Bununla birlikte başka unsurlar da iletişim kurmak için kullanılmaktadır.
Ambalaj bunun en önemli unsurlarından bir tanesidir. Hemen somutlaştıralım. Ambalajın tasarımından başlayarak ambalajın şekline ve biçimine kadar tüm unsurlar iletişim için oldukça önemlidir. Ambalajın üzerinde kullanılan yazılar ve renkler, tüketici ile iletişimde son derece önemli. Hatırlarsanız renkler ve işletmeler başlıklı yazımda da renklerin işletmelerin logoları başta olmak üzere tüm kurumsallıklarını nasıl etkilediğinden bahsetmiştim.
Ambalajda kullanılan rengin tüketicide yaratacağı etki son derece önemli. Gıda şirketi iseniz kullanmanız gereken renk ile inşaat sektöründe bir şirket iseniz kullanacağınız renk tamamen farklıdır. Dolayısı ile bu manada hedef pazarınızdaki tüketiciye vereceğiniz mesaj elbette farklılık arz edecektir.
Pringles cipsleri hepimiz biliyoruz. Pribgles’ın yaptığı şey çok basit. Tipik cips ambalajlarına baktığımızda cipsten daha fazla hava olduğunu görüyoruz. Bununla birlikte cipsin ambalajı ne kadar havalı olsa da nakliye esnasında cipslerin zarar gördüğünü ve ambalajı açınca da hatırı sayılır bir miktarda kırık cipsleri gördüğümüzü hepimiz biliyoruz.
Pringles ise bu durumu şekilde değiştirdi. Ambalajını klasik cips ambalajında çıkarttı ve silindirik bir kabın içine koydu. Yaratmış olduğu bu farklılık ile hem raflarda daha kolay ayırt edilebilir bir hale geldi hem de taşımada büyük kolaylık sağlanmış oldu. Büyük koliler halinde klasik cips taşınırken ortaya çıkan durum ile Pringles’ın yaptığı durum arasında oldukça büyük farklılıklar var. Pringles yaptığı ambalaj farklı ile kırık cipsin önüne de geçmiş oldu.
Bir başka örnek ise Moova veya Milka. Her ikisinin de ortak noktası ambalajlarının mor olmasıdır. Tipik süt ambalajlarına baktığımızda kare ve genelde beyaz üzerine değişik renklerin olduğunu görüyoruz. Moova ise süt ambalajını dik hale getirdi. Böylelikle buzdolabında muhafaza ederken daha az yer kaplar hale geldi. Ayrıca ambalajının mor olması nedeni ile de diğer süt ambalajlarından da daha rahat bir şekilde ayırt edilmesini sağlamış oldu.
Bütün bu işleri şirketler aslında çok basit bir kaynaktan sağlıyorlar. O da en büyük kaynak olan tüketici. Tüketiciye sorarsanız ne istiyorsunuz diye size en doğru cevabı verecektir. Bunun da en kolay yolu pazarlama araştırması yapmaktır.