Hatırlayacağınız üzere pazarlama faaliyetlerinde iletişimin ne kadar önemli olduğundan bahsetmiştik.
Pazarlama, iletişim dediğimize göre iletişim sürecini de dikkate almamız gerekiyor. İletişim sürecinin ana unsurları;
• Kaynak (verici): iletişim sürecinde kaynak kişi ya da kuruluş olabilir
• Mesaj: iletişim sürecinde mesaj sembol, kelimeler söz konusu olabilir…
• Kanal: İletişim sürecinde mesajın hangi araçlar kullanılarak verileceği
• Alıcı: mesajın gönderilmek istendiği kişi ya da kuruluş
İletişimin birçok yerde tarifini bulmak mümkündür. Ancak benim en beğendiğim tanımlardan birisi iletişim anlamları eşit kılma sanatıdır. İletişim tanım olarak aslında bu kadar kolay olmakla birlikte uygulamada son derce zor. Bunun elbette birçok sebebi var. İletişim kaynağı, işletmenin bizatihi kendisidir. İşletmenin hazırlamış olduğu reklam kampanyası da şirket çalışanı da kapsam dahilindedir. Alıcı ise satın alma kararını verendir.
Örneğin reklam kampanyasında kullanılacak ucuz kelimesi farklı şekillerde ele alınabilir. Bir kısım tüketici için ucuz kelimesi alınabilir anlamını taşırken; bazı tüketiciler için kalitesiz anlamına gelmektedir. Burada göze alınması gereken nokta ise işletmenin hangi pazara hitap edeceğidir. Yani başka bir deyişle işletmenin hedef pazarı nedir? Pazarın hangi bölümüne hitap edecek?
Pazarlama iletişiminde başarılı olunmak isteniyorsa; kendi bilgi deneyim ve değer yargılarımızı bir kenara bırakıp tüketicinin bilgi deneyim ve değerlerini göz önünde bulundurmalıyız.
Tüketici, işletmenin verdiği mesajı net bir şekilde almalıdır. Burada dikkate alınması gereken şey ise işletmenin mesajını hedef kitlesine göre doğru tespit etmesidir. Zira tüketici her gün sadece reklamlar aracılığı ile binlerce mesaj alıyor. Her bir mesajı alması, aklında tutması mümkün olamayacağına göre işletmenin göndereceği mesajın diğerlerinden farklı ve tüketici tarafından rahat bir biçimde anlaşılıyor ve algılanıyor olması gerekir.
Okuma yazma bilmeyen birisine yazı ile ulaşmak ne kadar abes bir durum ise aklında tutamayacağı mesajı vermek o kadar abes bir durumdur.
Şu halde mesaj;
• Ulaşılmak istenen kitlenin dikkatini çekecek biçimde hazırlanmalı ve gönderilmelidir
• Mesajda kullanılan semboller, iletilmek istenen kitlenin bilgi ve deneyim alanında olmalıdır
• Mesaj kişilik ihtiyaçlarını ortaya çıkarmalı ve bunlara çözüm getirmelidir.
• Mesaj ulaşılmak istenen kişilerin üyesi oldukları grupların inanışlarına ve kişinin beklenen davranışı göstermek için uygun olan zamanda gönderilmelidir.
• Mesaj, kişilerin inanışlarına uygun biçimde hazırlanmalıdır.
• Mesaj, bileşenlerinin en yüksek düzeydeki öğrenmeyi sağlayacak biçimde hazırlanması gerekir.
• Mesaj, mesajın ulaşılabilmesi için seçilecek kanal özelliklerine uygun olarak seçilmelidir.
Mesaj; elbette önemli ama en az mesaj kadar önemli olan başka bir durum da mesajı gönderen kişinin ve bu kişinin inanırlılığıdır. Dolayısı ile iletişim mecralarının profesyonelce kullanımı hem işletmenin hedef kitlesi ile doğru iletişim kurması açısından hem de şirket itibarı açısından son derece önemli.