Memur-Sen ve Eğitim-Bir-Sen Genel Başkanı Ali Yalçın, Memur-Sen Genel Merkezi’nde düzenlediği basın toplantısında, “4+4+4” zorunlu eğitim sisteminin mevcut yapısının ve iyileştirilmesi gereken alanlarının tespitine yönelik yürütülen “Türkiye'de Zorunlu Eğitim Sistemine Yönelik Saha Araştırması”nın bulgularını paylaştı. Toplamda 36 binden fazla katılımcının yer aldığı bu kapsamlı çalışma, 81 ilin tamamını kapsayarak sistemin son 4 yılına dair güçlü bir değişim talebini ortaya koydu.
Katılımcılar ve Genel Görüşler
Çalışmada, 17 bini aşkın öğretmen, 7 binden fazla idareci, 5 bini geçen 11. ve 12. sınıf öğrencisi ile 5 binden fazla veli yer aldı. Araştırma, eğitim çalışanları ve paydaşların, zorunlu eğitimin son 4 yılının yeniden gözden geçirilmesi gerektiğine dair çok net görüş bildirdiğini ortaya koyuyor. Öğretmen ve yöneticilerin %93’ü, öğrencilerin benzer oranda katıldığı bu talep, eğitim sisteminin sosyal ve ekonomik ihtiyaçlara daha uyumlu hale getirilmesinin önemini vurguluyor.
3+1 ve 2+2 Modelleri Öne Çıkıyor
Araştırmada, lise eğitiminin esnek hale getirilmesine yönelik iki model ön plana çıktı. Bunlar; 2 yıl zorunlu, 2 yıl isteğe bağlı (2+2) ve 3 yıl zorunlu, 1 yıl isteğe bağlı (3+1) seçenekleri. Katılımcılar özellikle 2+2 modelinde yoğun destek verirken, bu konunun eğitim otoriteleri ve Milli Eğitim Bakanlığı tarafından yeniden değerlendirilmesi gerektiği vurgulandı. Ali Yalçın, “Eğitimin tüm paydaşlarının görüşünü alarak kapsamlı bir mutfak çalışmasına ihtiyaç var” dedi.
Sürenin Kısaltılması Yönünde Güçlü Destek
Mevcut 12 yıllık zorunlu eğitimin uzun bulunduğu ve yeniden düzenlenmesi gerektiği görüşü hakim. Öğretmenlerin %93,8’i, yöneticilerin %97,1’i, öğrencilerin %78,5’i ve velilerin %78,8’i eğitimin süresinin kısalmasını talep etti. Buna karşılık, süreyi yeterli bulanların oranı oldukça düşük kaldı. Ayrıca, zorunlu eğitimin iş dünyasının ihtiyaçlarını karşılamadığı ve öğrencilerin erken iş hayatına atılmasını engellediği katılımcılarca sıkça dile getirildi.
Mesleki Yönlendirme ve Sosyal Gelişimde Eksiklikler
Çalışmaya göre öğrencilerin meslek seçimlerine yönelik yeterli yönlendirme yapılmadığı yaygın kanaat. Ayrıca, zorunlu eğitimin öğrencilerin sosyal ve duygusal gelişimini sınırlandırdığı görüşü de öne çıktı. Bu durumun, lise son sınıf yapısının değiştirilmesi gerektiği taleplerini güçlendirdiği görüldü. Lise son sınıfın üniversite hazırlık veya kariyer planlama yılı olması gerektiği konusunda katılımcılar büyük ölçüde hemfikir.
Lise Eğitiminde Esneklik ve Modüler Yapı Talepleri
Katılımcıların çoğunluğu, bireyselleştirilmiş, esnek ve modüler bir ortaöğretim modeline destek verdi. Bu yönde, 3+1 ve 2+2 modelleri yüksek oranda benimsendi. Geleneksel 4 yıl zorunlu lise modeli ise oldukça az tercih edildi. Araştırma, Türkiye’de zorunlu eğitim sisteminde kapsamlı bir değişime olan ihtiyacı net biçimde ortaya koyuyor.





