Bandırma Vapuru hiç şüphesiz Türkiye Cumhuriyeti'nin kuruluş süresince tarihi bir dönüm noktasına sahip en önemli sembollerden birisidir. Kurtuluş savaşı döneminde Mustafa Kemal Atatürk Kurtuluş Savaşını başlatmak üzere 19 Mayıs 1919 tarihinde bu gemiyle Samsun'a gelmiştir. Bu yolculuk Türk milletinin bağımsızlık mücadelesini başlatan olayların başlangıcı olarak da kabul edilmektedir.
1) Kurtuluş Savaşının Başlangıcı
Tarihler 19 Mayıs 1919'ü gösterdiği sırada Mustafa Kemal Paşa, 9. Ordu Müfettişi olarak İstanbul'dan Bandırma Vapuru ile Samsun'a hareket etmiştir. Yanında 18 subay ve görevli bulunuyordu. Bu yolculuk Osmanlı'nın fiilen sona erdiği, Anadolu'da yeni bir direnişin başladığı nokta olarak görülüyordu.
2) Milli Mücadelenin Simgesi
Milli mücadele ruhumuz 1919 yılına dayanıyor. O yıllarda büyük bir işgal planı var ve ülkemiz kuşatma altında. Ülkemizin dört bir tarafı yabancı güçler tarafından parçalanmak ve bölünmek isteniyor. Atatürk'ün Samsun'a çıkışı ise milli iradeye dayalı bağımsız Türkiye fikrinin ilk adımı olarak nitelendiriliyor. İşte bu nedenle 19 Mayıs ülkemizde Atatürk'ü anma, gençlik ve spor bayramı olarak kutlanmaktadır.
Bandırma Vapuru
Bandırma Vapuru 1878 yılında İngiltere'de inşa ediliyor. 1891 yılında Osmanlı tarafından satın alınıyor ve çeşitli isimlerle hizmetler veriliyor. 1910 yılından sonra ise Bandırma ismini alıyor. Gerçek Bandırma Vapuru 1925 yılında hizmet dışı bırakıldı ve parçalandı. Günümüzde yer alan vapur aslında bir sembol niteliği görüyor. 2001 Yılında aslına sadık kalınarak birebir inşa edilen müze gemi olarak hizmete tekrardan sunulmuştur.




