Trilyon Dolarlık Pastada Asıl Payı Kim Alıyor?
Otomotiv sektörü, yıllık 3 trilyon doları aşan hacmiyle küresel ekonominin en kazançlı alanlarından biri olmayı sürdürüyor. Avrupa Otomobil Üreticileri Birliği (ACEA) tarafından açıklanan son verilere göre, 2024 yılında dünya genelinde 100’e yakın markaya ait toplam 74.6 milyon yeni binek otomobil satışa sunuldu.
Satış adetlerinde Çin, 26 milyonluk rakamla liderliğini korurken; ABD 16 milyon, Hindistan 4.27 milyon ve Japonya 4.25 milyon adetle sıralamada yer aldı. Avrupa ise 10.6 milyon adetlik satışla biraz daha geriden geldi.
Satışta Lider Toyota, Kârlılıkta Ferrari
Marka bazında satış lideri 9.09 milyon adetle Toyota olurken; Volkswagen (4.93 milyon), BYD (3.8 milyon), Honda (3.74 milyon) ve Nissan (3 milyonun üzerinde) Japon üreticiyi takip etti.
Ancak satış sayıları, doğrudan kârlılığı yansıtmıyor. Zira araç başına elde edilen kazanç baz alındığında sıralama tamamen değişiyor. 2024’te sadece 13.752 adet otomobil satışı gerçekleştiren Ferrari, 1.88 milyar euro net kazançla kârlılık listesinde zirveye oturdu.
En Az Satışla En Yüksek Kâr: Ferrari’nin Eşi Benzeri Yok
Ferrari’nin ardından, elektrikli modellerde düşen talep nedeniyle zorlanan Porsche geliyor. Japon üretici Suzuki ise beklenmeyen bir başarıyla dikkat çekiyor. Ne ABD'de ne de Çin’de güçlü bir bayi ağı bulunmamasına rağmen Suzuki, yılın en kârlı üçüncü üreticisi olarak sıralamaya girmeyi başardı.
Marka Başına Araçtan Elde Edilen Ortalama Kârlar
Analistlerin hesaplamalarına göre, Ferrari’nin her bir satışından sağladığı ortalama kâr 136.700 euro. Diğer markaların bu kazancı elde edebilmesi için ne kadar çok araç satması gerektiği ise tabloyu ortaya koyuyor:
- Ferrari: 1 otomobil (136.700 euro)
- Porsche: 7.5 otomobil (18.140 euro)
- Mercedes-Benz: 24 otomobil (5.690 euro)
- BMW: 29 otomobil (4.690 euro)
- Tesla: 36 otomobil (3.800 euro)
- Subaru: 45 otomobil (3.030 euro)
- Toyota: 50 otomobil (2.710 euro)
- Volvo: 54 otomobil (2.550 euro)
- Hyundai / Kia: 56 otomobil (2.430 euro)
- Honda: 59 otomobil (2.320 euro)
- Volkswagen: 65 otomobil (2.110 euro)
- Land Rover: 76 otomobil (1.790 euro)
- BYD: 88 otomobil (1.560 euro)
- Renault: 120 otomobil (1.140 euro)
- Suzuki: 121 otomobil (1.130 euro)
Elektrikli Araçlarda Tablo Tersine Dönüyor
Elektrikli otomobillerde kâr etmek hâlâ büyük bir zorluk. JATO Dynamics'in analizlerine göre, Stellantis’in ortağı olduğu Leapmotor, sattığı her elektrikli araçtan ortalama 1.420 euro zarar ediyor. Benzer şekilde, pazara iddialı bir giriş yapan Çinli Xiaomi markası, her otomobilden yaklaşık 900 dolar kayıp yaşıyor. Geçtiğimiz yıl bu zarar 9.200 dolar civarındaydı; bu da ölçeğin büyüdükçe maliyetlerin düştüğünü gösteriyor.
Öte yandan, Xpeng, Nio, Rivian ve Lucid gibi markalar da operasyonel anlamda büyük kayıplar veriyor. Elektrikli araçlarda yüksek rekabet ve üretim maliyetleri, firmaların kâr elde etmelerini zorlaştırıyor.
Sonuç: Satış Sayısı Değil, Kâr Marjı Kazandırıyor
Otomotivde başarılı olmak sadece çok sayıda araç satmakla mümkün değil. Asıl belirleyici unsur, her aracın üreticiye ne kadar getiri sağladığı. Bu bağlamda Ferrari, sınırlı üretim stratejisi ve lüks segmentteki gücüyle açık ara liderliğini sürdürüyor.