Türk Mimarlar ve Mühendisler Odaları Birliği Mimarlar Odası Genel Merkez Yönetim Kurulu üyesi İshak Memişoğlu, Samsun için acil olanın Doğu Çevreyolu olduğunu, ancak Batı Çevreyolu'nun sırf rant için birilerinin baskısıyla acelece gündeme alındığını ifade etti.

CANİK'TEN GEÇEN YOLU ÇEVREYOLU

DİYE YUTTURMAYA ÇALIŞTILAR

Memişoğlu, yıllardır bu kentin sorunlarına hakim kişilerin, STK'ların Doğu Çevreyolunu gündeme getirdiğini, Karadeniz'de ilçelerin bile çevreyollarını tamamladığını belirterek, "Bize Yusuf Ziya Yılmaz Otogarı'ndan girip Canik'ten geçen yolu, 'Çevreyolu' diye yutturdular önce. 'Çevre Yolu budur, çevre yolu sorununu böyle halledeceğiz' dediler. Oysaki o yol bağlantı yoluydu sadece. Zaman içerisinde bunun aslında çevre yolu olmadığı, çok kısa süre içinde bir kent içi yolu olduğunu hep birlikte gördük. O yol Atakum'daki Recep Tayyip Erdoğan Bulvarını destekleyen en önemli akslardan biridir. Yani kent içi yol olmuştur" dedi.

EN BÜYÜK İHANETLERDEN

Memişoğlu, Doğu Çevreyolunu öteleyerek Canik Bölgesinde yaklaşık 2 kilometre uzunluğunda katlı bir yol inşa edildiğini belirterek, "Bu gerçekten ve gerçekten ülkeye ve kente yapılan en büyük ihanetlerden biridir. Kamu kaynaklarının savrulmasıdır, kamu kaynaklarının çöpe atılmasından başka bir şey değildir. O dönemin yöneticileri Yusuf Ziya Yılmaz ve o günün Valisi de olmak üzere savundular bunu. Hatta Yusuf Ziya Yılmaz Bey  'yarın bir gün çevre yolu yapıldığında bu kent içine kalacak' dedi. Yani neyini sevimli buldu da, kent içinde kalmasını avantajlı buldu hala anlamış değilim" diye konuştu.

UCUBE YAPILARLA TİCARİ DEĞER SIFIRLANDI

Yapılan katlı yolun Canik'i, büyükşehrin diğer bölgelerinden kopardığını ifade eden Memişoğlu, "Adeta bir bıçakla keser gibi koparıp atmıştır ve Canik bunun sıkıntılarını halen daha yaşıyor. O yapının altında ciddi ölü noktalar oluşmuştur, ciddi sıkıntılı noktalar oluşmuştur. Devamında da Kirazlık bölgesinde yapılan çıktı- indi denilen o ucube yapılar yapılmak suretiyle o güzergahında dokusu bozulmuş, oradaki ticari dokunun değeri ortadan kaldırılmıştır. Bu suretle kaynaklar yine heba edilmiştir" şeklinde konuştu.

KATLI YOLUN MALİYETİ İLE DOĞU ÇEVREYOLUNUN

EN AZ DÖRTTE BİRİ BİTİRİLİRDİ

O dönemde "Buraya harcanacak bu parayla Doğu çevre yolunun dörde birinden fazlasını yapabiliyorsunuz, önemli noktaları geçebiliyorsunuz, neden bunu yapıyorsunuz" dediklerini hatırlatan Memişoğlu, "O dönem, 'Bırakın biraz daha biz bunun çilesini çekelim 3 yıl, 4 yıl... Bu arada da Doğu Çevreyolunu yapın, kent daha uzun bir süreçte rahata ulaşsın' dedik. Doğu Çevre yolunun yapılması gerektiğini bütün aklı kesenler ortaya koyuyor.  Bunun etütleri de yapıldı. Pahalı olduğu iddia ediliyor.  Maliyetinin yüksek olduğu iddia ediliyor. Aynı hemen hemen benzer karakterde olan Ordu Doğu Çevreyolu bitirilmiştir ve şuanda da çalışır durumda. Yani maliyet olarak bizimkinden biraz daha düşüktür ama bizimkinden çok da ucuz değil, yine köprüler, tüneller ve viyadüklerden oluşan çok ciddi mühendislik yapılarından oluşan bir çevreyoludur ve şuanda bitmiş durumdadır. Ordu bunu başardı biz bir türlü başaramadık" dedi.

BATI ÇEVREYOLU SAMSUN İÇİN ÖNCELİKLİ DEĞİL

TMMOB Mimarlar Odası Genel Merkez Yönetim Kurulu üyesi İshak Memişoğlu açıklamalarını şöyle sürdürdü:

"Hala Batı Çevreyolu, Batı Çevreyolu diye tutturuyoruz. Batı Çevreyolu bu kentin öncelikli konusu değil. Batı Çevreyolu ile nereye ulaşmak istiyorsunuz, nereye gitmek istiyorsunuz? Batıdaki kentlerle bizim bağlantımızın çok yoğunluğu yok ki.  Batımızda Sinop var ve orada da zaten Sinoplular yaşıyor.  Zaman zaman belli oranda turistin o da bu bölgeden turistin gittiği bir yer. Zaten Çorum'dan Ankara'dan gidiliyorsa zaten Kastamonu üzerinden  gidiliyor ki  o bölgenin yolları da tamamlanmış durumda ve rahat bir ulaşım aksı var. 

BATI ÇEVREYOLUNDA ACELE EDİLMESİNİN

TEK NEDENİ YARATACAĞI RANT

Dolayısıyla Batı çevre yolunun üzerinde bu kadar hassasiyetle durulmasının aceleci davranılmasının tek sebebi var, Batı Çevreyolunun yaratacağı rant. Çünkü Batı Çevreyolu arazi koşulları ve etrafında rant oluşturma bakımından çok verimli. Doğu Çevreyolunda böyle bir rant yok. Doğu Çevreyolu kent parçasından oldukça kopuk geçiyor,  topoğrafik yapı itibariyle de genellikle tünel, viyadük ve köprülerden oluştuğu için çevresinde rant oluşturma olanağı yok. Ondan dolayı cazip değil.  Bugünkü yöneticilerimiz, ileri gelenlerimizin Doğu Çevreyolunu asla ağızlarına almamalarının sebebi bu. Burada oluşturulacak bu projenin doğuracağı rant yok. 

BATI ÇEVREYOLUNUN PLAN RAPORU KOMİK

Batı Çevreyolu plan açıklama raporu çok komik. Bu raporda 'Kaçak yapıyı engellemek için" diye yazılmış. Kaçak yapıyı engellemek için yol mu geçirmek gerekiyor. Kaçak yapılaşmayı engellemek senin kurumsal olarak görevin, nerede olursa olsun. Kırsalda da olsa senin görevin,  kentin çeperlerinde de olsa, merkezinde de olsa senin görevin. Bunu yol geçirmek suretiyle mi engelleyeceksin. Burada kast edilen şudur. Bu yolu biran önce geçirelim, yol geçtiği için buranın da imar planlarının hazırlanma zorunluluğu doğacaktır. Dolayıyla bu imar planının hazırlanması demek rantı ortaya koymak, doğurmak demektir.

DOĞU ÇEVREYOLU, BATIDAN 10 KAT DAHA ACİL

Peki, bu yola ihtiyacı var mı kentin? Ha ulaşım açısından Atakum bölgesinde belli avantajlar sağlar mı; sağlar. Ama Doğu Çevreyolu fikrinden hareket ettiğimizde Doğu Çevreyoluyla olayı karşılaştırdığımızda, Doğu Çevreyolunun gerekliliğinin yüzde 10'u kadar bile değildir. Bu anlamda akla gelen tek sebep oranın yaratacağı rantın yaratacağı cazibedir.  Ondan dolayı Batı Çevre yolu bir takım çevrelerin de baskısıyla aceleci bir tavırla gündeme alınmış ve çevre düzeni planlarına işlenerek oradaki bir takım fonksiyonlar oluşturulmuştur. Artık bunun da değerlendirmesini kamuoyuna bırakıyoruz. Ama son kez bir daha söylüyorum, Doğu Çevreyolu bu kentin olmazsa olmazıdır ve biran önce yapılmalıdır. Her geçen gün bu kentin aleyhine çalışmaktadır. Bu kent trafiğinin daha zorlu günler yaşayacağını göstermektedir."

Doğudan ses yok Batı onaylandı... Samsun'da arazi toplayanların gözü aydın