GÜL TURAN'DAN DENEMELER 03.Mart.2019

Her çocuk bir hazinedir bulmasını bilene.

Çağdaş olmanın gereği yalnızca eğitimdir. Eğitimli bir toplum olabilseydik çocuklarımızı iyi eğitir ve bugün Türkiye' de insan haklarını , hayvan haklarını tartışmıyor olurduk.

Erdemli, yasalara saygılı , iyi eğitimli , bilime sevdalanmış bireyler yetiştirirdik.

Ali Mert Bakırtaş , Samsun Takev Anadolu Lisesi 10. sınıf öğrencisi.

Mehtap Üçüncü ise Samsun Sema Cengiz Büberci Teknik Anadolu lisesi çocuk gelişim ve eğitim öğretmeni.

Okul öncesi ve özel eğitim alanlarında yayınlanmış dört kitabın da yazarı.

Evlilik ve aile danışmanlığı üzerine yüksek ihtisas yapmış donanımlı bir kadın.

Üstelik de Mert Ali'nin annesi. Mehtap hanım...

Tübitak liseler arası proje yarışmasında 1329 projeden ilk yüze girmiş.

Değerler eğitim alanında ise sekiz projeden birini üretmiş Mert Ali.

Henüz on yedi yaşında olmasına rağmen insanları ve insanlığı sorgulayan bir birey Ali Mert Bakırtaş.

Ana oğul sohbet ederlerken insanın doğumu ile başlayan esaret ve kölelik

düzeni ile kesişmiş yolları.

İnsanoğlunun ilk kölesi hayvanla yola çıkmış genç çocuk.

Diyor ki Ali Mert ;

Hayvan özgürlüğü ile yola çıkarsam yolum özgür insan ile kesişebilir.

" Çocukların dostları olan hayvanların, insanlar tarafından ( Hayvanat Bahçesi )adı altında hayvan hapishanelerinde tutulmaları, oyuncak gibi sergilenmeleri, insanın kendi zevki için hayvanların yaşam haklarını kendi elinde tutuyor olması , çocuklarımızın özgürlük, adalet ve merhamet duygularını incitmektedir. İnsan davranışları küçük yaşlarda edinilen bilgilerle şekillenerek hayat bulur.

Çocuk, yetiştiği toplum içerisinde nasıl davranılması ya da nasıl davranılmaması gerektiğini yetişkinlerden öğrenir ve ardından bunları kendisinden sonra yetişen bireylere aktarır.

İnsanların hayvanları diledikleri zaman satın alması, diledikleri zaman sokağa bırakması diğer hayvan istismarlarının yanında günümüzde canlı hayatını yok saymayı içeren büyük bir sorundur. Empatiden ve merhametten yoksun bu tutum hayvanların yaşam haklarına insani değerlerden uzak ve insani olmayan bir yaklaşımdır. Daha küçük yaşlarda dar kafeslerin içinde ki hayvanları ziyaret eden çocuklar ziyaretleri sırasında sadece hayvanları tanımamakta aynı zamanda( insan hayvana hükmedendir. Onun hakkında karar verendir) olgusunu kazanıyor. İnsanın hayvanlar hakkında istediği gibi karar verebileceğinin alt bilinçlerini oluşturmaktadır. Hayvanların insanların oyuncakları olduğu gibi değer dışı bilgiye hayvanat bahçeleri ziyaretlerinde edinilmektedir. Önerilen projenin ana teması doğasından koparılarak şehirlere taşındırılmış hayvanların özgürlüğünü kısıtlayan hayvanat bahçelerinin yeni ve özgün tasarımlarla hayvanın yaşam doğasına uygun hale dönüştürülmesi, gerekmektedir.

Hayvanın kendisi sergilenme tercihinde bulunmadığına göre hayvanın yaşam hakkının kısıtlanarak insana sergilenen bir eğlence şekli olmamalı, düşüncesinden yola çıkılmıştır. Bu yönü ile bağımsız bir projedir. Hayvanların yaşam alanlarının daha genişletildiği hayvan

Parkları ve milli parklardır onların yaşam alanı...

Ve diyor ki Ali Mert ;

Doğadaki yaşam döngüsüne kafes takmak, insanlığa da zincir vurmaktır. Özgür bilinçlerin oluşturulacağı özgür hayvanların bahçesi tasarımıyla tüm hayvanlara, türüne özgü hazırlanmış doğa düzenlemelerinin içinde kafessiz yaşam hakkı sunar.. Hayvan sergilenme tercihinde bulunmadığına göre hayvanın yaşam hakkının kısıtlanarak insana sergilenen bir eğlence şekli olmamalıdır.

Samsun Hayvanat Bahçesini ziyaret eden tüm anaokulu öğrencileri ile empati çalışması yapılmıştır.. Hayvan maskelerini takan çocuklar bahçede serbest dolaşırken ziyaretçi rolündeki çocuklar kafeslerde yürüyüş yaparak, hayvan fotoğrafları çekmiştir. Drama sonrası hayvan rolündeki çocuklara özgür hayvan olmak nasıl bir duyguydu? Ziyaretçi rolündeki çocuklara her tarafı kafesli yolda gezerken serbest hayvanları izleyebilmek ne hissettirdi? Soruları hakkında sohbet edilmiştir.

Gelecek toplumumuzun hafızasında hayvanlar insanın oyuncağı değildir algısı kazanmaları sağlanmıştır. Çocuklardan" Mutlu Hayvanat Bahçesi' temalı resim çizmeleri istenmiş ve bu resimler projemize eklenmiştir "

Ben size Ali Mert 'in projesini kısaca aktarmaya çalıştım.

İnsanları ve toplumu sorgulayan bir genç Ali Mert. İyi bir siyasetçi olma hayali var Ali Mert'in.

Adalet ve merhamet değerlerini hiçe sayan hayvan hapishanelerinin kapatılmasını şiddetle istiyor Ali Mert.

Bu anlamlı proje ,öğrenci - öğretmen bileşiminden çıkmıştır.

Bu özgürlük projesi aynı yöne kürek çeken , özgürlüğe sevdalı ana- oğul yüreğinden hayat bulmuştur.

Her çocuk aslında bir cevherdir. O cevheri işleyip altına , elmasa , pırlantaya çevirmek ise

toplumun yakacağı meşalenin ışığı ve gölgesidir.

Çocuklar hayal ettiğince yaşar.

Hayal dünyası geniş öğrencileri ise, hayali , umudu olan öğretmenler ve analar yetiştirir.

" TOPLUMLARIN VE DEĞERLERİNİN YÜCELİĞİ O TOPLUMUN HAYVANLARA DAVRANIŞ TARZI İLE DOĞRU ORANTILIDIR." M. Gandhi