Turizm son dönemlerde gündemde olan ve kentimizi de yakından ilgilendiren bir konu. Bu konu üzerinde başta yerel yönetim olmak üzere herkes 'acaba Samsun'da turizm gelirini nasıl artırabiliriz?' diye sorular soruyor.

Bu soruların sorulması son derece yerine ve anlamlı sorular.

Turizm bugün dünyada en çok gelir getiren sektörlerden bir tanesi. Turizm yapısı itibari ile 56 tane sektörü de tetikleyen bir sektör konumunda. Bunu yakından anlamak için şöyle bir soru soralım. 100 milyon TL'niz olduğunu ve bir konaklama tesisi kuracağınızı düşünelim. Bu konaklama tesisini kurmak istediğimizde hangi sektörleri de tetikleyeceğimizi bir düşünmek lazım. Elbette en başta inşaat sektörü hareketlenecektir. Sıvacısından boyacısına sebzecisinden meyvecisine ve bilgi işlemcisine kadar tam 56 sektörü etkileyeceksiniz. En son açıklanan rakamlara göre 5 yıldızlı bir odanın maliyeti 110.000 TL civarlarında.

Bu açıdan düşündüğünüz zaman ise başlangıç yatırımlarının son derece pahalı olduğu bir sektör ve yatırımdan bahsediyoruz.

Turizm denilince akla hemen konaklama tesisleri ve doluluk oranları gelmekle birlikte aslında turizm sadece konaklama işi değildir. Turizm seyahat ve konaklama işini beraber kapsamaktadır. Dünyada turizm hareketleri incelendiğinde; iki tarafın olduğu ortaya çıkmaktadır. Birinci tarafta turisti gönderen ülkeler ikinci tarafta ise turist kabul eden bölgelerdir. Bu ikiliyi biraraya getiren ise sağlam bir ulaşım altyapısının olması gerekir.

Bu iki tarafı biraraya getirecek bir ulaşım altyapısı yok ise turizm olayı gerçekleşmez. Çünkü sizin ne kadar iyi şeyleriniz olursa olsun hedef kitle oraya varamıyor ise sizin gayret ve çabalarınız da bir anlam ifade etmeyecektir.

Dünyada yerel yönetimlerin birçoğu, turizm geliri elde etmek için söz konusu yere ulaşmak için en güzel ulaşım şekillerini ortaya koymaktadır. Söz konusu beldede turizm gelirini en üst düzeye çıkarmak için o yörenin mimarisi elden geçirilmekte ve bu şekilde de o bölge turizm bölgesi yapılmaya çalışılmaktadır. Burada dikkate alınması gereken şey ve belki de yerel yönetimlerin gözden kaçırdıkları şey ise bazen bu yerlere ulaşımın çok kolay olmaması veya söz konusu yerin mimarisi ile oynanmaması gerektiğidir. Bunun en güzel örneklerinden birisi Trabzon'daki Uzungöl'dür. Belediye Uzungöl'ün mimarisi ile oynadıktan sonra artık insanlar için bir cazibe merkezi olmaktan çıktı. Belediye kendi penceresinden oraya gidişi vs kolaylaştırdı ama aslında orayı 10. Kalkınma planında ve Turizm Özel İhtisas Komisyonu raporlarında ısrarlar vurgulanan 'varış merkezi' olmaktan çıkardı.

Özel ilgi turizmi başta olmak üzere turizm çeşitlerinde söz konusu turizm çeşidine ilgi duyan yerli veya yabancı turist zaten o bölgeyi biliyor ve o bölgeyi tanıdığı için de orayı tercih ediyordur.

Turizm gelirleri başta olmak üzere tüm işletme faaliyetlerinde geçerli olan Pareto Optimumu kuralına göre gelirinizin %80'ini müşterilerinizin %20'sinden elde edersiniz. İşte burada sorulması gereken kritik soru da budur? Benim müşterim ya da hedef kitlem kimdir? Bir ürünün müşterisi herkes olamaz. Bu gerçeği bilerek hareket edilmesi gerekli.