Bu durum ikinci el araç fiyatlarının tüketicinin ulaşamayacağı seviyelere yükselmesine neden olmuş pek çok araç sahibi aracını değerinden yüksek fiyata satmıştı. İkinci el araç satışı yapan iş yerleri oldukça yüksek kar yaparak ellerinde bulunan otomobilleri tükettiler. Ancak günümüzde sıfır kilometre araç satışı yapan otomobil firmaları ellerinde biriken stoklarını çeşitli kampanyalar sunarak eritmeye çalışıyor.

Al-Sat İşleri Sona Mı Eriyor?

Otomobil stoklarının bayilerde birikmesiyle birlikte Al-Sat yapan firmalar oldukça büyük paniğe kapıldı. Sıfır araçlara uygulanan kampanyalar tüketicileri sıfır araç almaya yönlendirirken bu durum ikinci el satışı yapan firmaların piyasadan hızlıca ellerini çekmek istemesine neden oldu. Böylelikle araç sahibi olmak isteyen tüketiciler direk olarak sıfır araç bayilerinin yolunu tuttu.

Yapılan kampanyalara rağmen otomobil tüketiminde oldukça büyük bir azalma görülüyor. Buna sonuç olarak Honda Türkiye Genel Müdür Yardımcısı Bülent Kılıçer, yaşanan talep düşüşünü artacak olan kampanyalar olarak yorumlamıştı. Ancak yaşanan ekonomik kriz alım gücünün düşmesine neden olmuş bulunuyor. Yine de Kılıçer, “Talebin yüksek olduğu zamanda yapılan tedarik planlamaları revize ediliyor ya da kampanyalarla eritilmeye çalışıyor” diyerek araç sahibi olmak isteyenlere yeni kampanya haberleri mesajını verdi.

Otomobil Piyasasında Son Düzlük

Otomobil kredileri de tüketicilerin ulaşamayacağı faiz oranlarıyla tüketicilerin karşısına çıkıyor. Renault MAİS Genel Müdürü Berk Çağdaş, “Son çeyreğe girdik. Otomobil ve tüketici kredileri gerek maksimum vade şartı, gerek faiz oranı gerekse de limit sınırı anlamında bireysel alıcının işine yaramıyor. Bu sebeple almaktan vazgeçen, başvurusunu iptal eden çok müşteri var.” Açıklamasını yaptı.

Nissan, Renault, Dacia, Fiat, Peugeot, Opel ve Citroen bayiliğini yapan Otomotiv Yönetim Kurulu Başkanı Alp Gülan, yaşanacak olan talep daralmasına destek olmak amacıyla “bayiler sıfır Faiz ve takas kampanyalarıyla tüketiciyi desteklemeye çalışıyor” dedi. Özellikle Renault, Hyundai, Volkswagen gibi firmalar kredi desteği ve takas imkanını tüketiciyle buluşturuyor. Özellikle bu firmaların şimdi al 6 ay sonra öde’, ‘şimdi al Mayıs 2024’te öde’, ‘ÖTV muafiyetli fiyat’ gibi çok sayıda farklı kampanya seçeneği bulunuyor. Bu kampanyalarda toplam indirim tutarı 180 bin TL’yi buluyor. Yapılan bu kampanyalar tüketicinin yüzünü güldürüyor.

Sonuç

Otomobil piyasasında yaşanan sıfır araç fazlalığı nedeniyle otomobil şirketleri stoklarını eritme telaşına girdi. Yaşanan ekonomik kriz nedeniyle alım gücünün düşmesine rağmen otomobil şirketleri çeşitli kampanyalar sunarak tüketicileri sıfır araç almaya teşvik etmeye çalışıyor. Ancak tüketicilerin bu kampanyalara ne kadar ilgi göstereceği merak konusu.